Nitrit Undran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_mull
    Användare
    • november 2005
    • 60

    #16
    När jag startade mitt första kar efter en lång tids uppehåll hade jag också problem med nitriten. Jag åkte till lokala akvarieaffären och tiggde till mig en dunk med vatten från urkramade filter (riktigt skitigt ska det vara. [:-)] ). Hällde det nära insuget och vips ett par dar efter var nitriten nere på noll.. []

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #17
      Har fortafarnde problem med för hög nitrit trots täta vattenbyte varför sjunker det inte.
      Har gjort 2st 50% dagligen i 2 veckor.

      Hur fungera det nu om man tömmer karet på fiskar och låter det går tomt 1månad.
      Sedan stoppar man i fisk igen starta processen igång igen eller är filtret inkört och man kan belsatsa karet direkt??

      Kommentar

      • Frudde
        Användare
        • januari 2006
        • 12

        #18
        Hej! Såg att du kör med teststickor, dom kan funka men kan också vara grovt felkalibrerade. Jag tycker att du ska springa till närmaste akvariebutik och köpa ett rent nitrit-test, ett sånt med två reagenter (2 flaskor). Det brukar ge ett mer exakt resultat. Med dina stora vattenbyten borde du ju ha rent kranvatten i burken.

        mvh. Fredric


        Mvh. Fredric

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #19
          jag har kört selifarts tester sissta veckan som är pulver form,det ger samma utslag som stickorna

          Kommentar

          • pgmagnusj
            Användare
            • september 2005
            • 34

            #20
            Har du provat att testa kranvattnet, så att det inte lurar dig.
            Med så många vattenbyten borde det ju vara nästan rent kranvatten i karet.
            Magnus Johansson

            260 l Malawi
            54 l Tanganyika/snäcklekare
            63 l Sällskaps
            Diverse Spott/Yngelkar 54-160 l

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #21
              ja det tycker jag det också borde vara eller så är väl fisken smutsig.
              Ska testa vattnet om en stund och se vad det säger

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #22
                Jag har ju också haft problem med nitriten: http://web2.ciklidbladet.se/forum/sh...ght=nitrittest

                Efter att ha bytt till ett test som fungerade/jag begrep (JBL) så tyckte jag att jag hade koll på läget. I en och en halv vecka bytte jag vatten ofta men sedan lugnade jag ned mig med vattenbytena. Jag bytte bara mindre mängder och tillsatte Nitrivec varje dag. Det tog 14 dagar för mig att komma ned till 0.15. Efter ytterligare 4 dagar hade jag ingen mätbar nitrit och så har det varit i 3 dagar nu.

                Hur beter sig dina fiskar? Om de inte flämtar och svajar nere vid botten eller snappar efter luft vid ytan tror jag att du ska dra ned på vattenbytena lite och bara tillsätta Nitrivec eller liknande samt mata ytterst sparsamt. Det fungerade i alla fall bra för mig.
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • bmwpower
                  Användare
                  • december 2002
                  • 1934

                  #23
                  nja dom börja svajar om jag inte byte vatten var 12 timme
                  Det kosntiga är att jag har stoppat i ingångna filter på pumphuvud i dom kar där det är nitrit och det har inte heller hjälpt.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #24
                    Hmm. Vet du vad vattenverket i din kommun tillsätter för bakteriedödande medel i vattnet? Kloramin innehåller kväve, men jag vet inte om det kan öka nitrithalten i karet.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...