Nitrit Undran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Nitrit Undran

    Är inte så bevandrad i detta så pass på att fråga här.
    Har kört ett kar nu med ca 20stora fiskar och matat ordentligt.
    Plockar ur dom och stoppa i 30 andra och pang så kom nitriten.
    Har nu gjort 4st 50% vattenbyte och fått ner den till 1,0.
    Hur mycket marginal har man från 1,0 till 3,0 då det blir giftigt??

    Några tips jag trodde filter som var inkörda kunnda ta emot en sådan här belastning har inte matat något sedan fisken kom i.
    Några tips på att hålla nitriten nere mer än tätat vattenbyte fler pumpar eller syrestenar???
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Är du säker på att filtret var moget... dvs bebott av nitrifikationsbakterier?
    Det tar ibland längre tid än man tror. Det låter lite som du befinner dig någonstans i andra halvan av tiden (35-36 dagar) som det tar för en burk att bli redo för bruk ifall ytorna i filtret eller sanden eller stenarna inte har en fungerande biofilm för bakterierna att bosätta sig på/i. Vid vilket värde som nitriten blir dödlig har jag inte koll på men vid mer en 0.1 mg/Liter skall du byta ganska mycket vatten.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Får åka ner och byta 50% igen det när det var som värst var det 3,0mg/liter
      Då var det lite halvrisigt med fiskarna men dom repa sig
      Det konstiga är att jag inte får ner det mer trots så stora vattenbyten

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Hur länge hade de 20 första fiskarna gått där innan de byttes ut?

        Sen är det inte alls speciellt konstigt att du inte får ner det om det är nystartat. För om man byter för mycket vatten vid nystart så byter man även bort de få "goda" bakterierna man har och processen tar då längre tid.
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av Zaphi

          om man byter för mycket vatten vid nystart så byter man även bort de få "goda" bakterierna man har och processen tar då längre tid.
          Bakterierna sprids i vattnet men dom behöver fast materia där dom bildar kolonier. Vid en ej fungerande uppstart har man oftast inte mycket o välja på, vattnet är i stort sätt det enda man kan byta eftersom det är där gifterna finns. Det finns ju nått medel som binder nitriter och ammonium som är till för att ligga i filter, kommer inte ihåg va det heter nu men frågan är om det skulle kunna hjälpa, tanken med det är ju iof att minska nitrat men det är ju genom att binda upp nitriten den gör det... kanske någon annan vet?
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Kalle-Maja
            Användare
            • december 2004
            • 1324

            #6
            En grej ni missar är ju att bakteriekulturen står och faller med gruset/sanden ni har. När jag byter inner- eller ytterfiltermedia reagerar ingen, men nu när jag måste förflytta hela akvariet är det framförallt gruset jag bryr mig om. Mycket gammalt ska jag försöka spara.

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              Ursprungligen postat av Kalle-Maja
              En grej ni missar är ju att bakteriekulturen står och faller med gruset/sanden ni har. När jag byter inner- eller ytterfiltermedia reagerar ingen, men nu när jag måste förflytta hela akvariet är det framförallt gruset jag bryr mig om. Mycket gammalt ska jag försöka spara.

              Att det står och faller med gruset är ju inte riktigt sant. Hur förklarar du isf att burkar helt utan grus kan ha en bra fungerande kvävecyckel? Vi utgår ifrån att båda varianterna har ett fungerande filtersystem.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Kalle-Maja
                Användare
                • december 2004
                • 1324

                #8
                Det visste jag inte, jag trodde burkar utan grus krävde extra vattenbyten för att hindra skadliga nivåer.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Att ha grus i karet ger snäppet bättre förhållanden som jag ser det. Kvävecykeln i ett kar utan grus men med fungerande filter är inte komplett, denitrifieringen är mycket mindre. Denitrifieringen i gruset ger mer. I bägge fallen kan man få byta mycket vatten beroende på fiskbelastningen. Klokt att spara så mycket gammalt som det går vid en flytt i allafall, karet startar mycket snabbare då. Skölj bara av en del av sanden och lägg otvättad sand i botten, den tvättade överst.

                  De bra bakterierna byter man inte bort genom vattenbytena, de koloniserar ju ytorna i filtret och hela karet. Däremot kan tillväxten på bakterierna saktas ner genom de tillsatser som finns i vattnet, temperaturskiftningar, pH-svängningar med mera.

                  Låter skumt med nitritspiken i allafall, när du har kört firrar innan i karet. Klurar lite på hur lång tid du körde de första samt vad du gjorde med karet innan de nya firrarna åkte i? Månne passerades någon gräns - för lite filtervolym kanske? Öka filtervolymen med ett par väl inkörda filter, och tvätta alltid filtermaterial i akvarievattnet är det jag tänker på spontant. Ökad genomluftning/syresättning är också klokt, nitrifierande bakterier är jäkligt syrekrävande i sig och dessutom binds syre i oxidationsprocessen mot nitrat.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Visst sitter bakterierna på fästytor som filter, grus etc. Men i början, när det finns så få av dem, så tycker jag det verkar som om även de som finns i vattnet är viktiga för att få igång grejerna. Processen blir långsammare om man byter mycket vatten i början, det råder det inget tvivel om.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • bmwpower
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1934

                      #11
                      Det hade gått fisk där i 2-3 veckor och filtret är 40x25x5cm och då var det kraftig matning.

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #12
                        Kollade vad jag hade i går på nitrit och det var 10.0mg/liter.
                        Någon som vet var den dödliga gränsen går??

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Olika fiskar verkar olika tåliga. Någon "dödsgräns" finns nog inte så, men det är klart att om du haft i dem 2-3 veckor bara och matat mycket så är det inte konstigt att det är nu som nitriten slår till. Det har alltså inte något att göra med de nya fiskarna.

                          Det är bara att byta 30% av vattnet varje dag ett tag framöver tills det e borta. Jag har inte använt nitrivec innan, men häll i en burk sånt med så ordnar det kanske upp sig snabbare. Alternativt så kramar du ur ett smutsigt filter i karet.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • jmsredge

                            #14
                            Jag hade en otrevlig upplevelse i helgen. Startade ett nytt kar men tog gammal sand, gammalt filter och gammalt vatten. Allt från ett stabilt kar utan nitrit som varit igång ett år. Mitt misstag bestod i att jag la i en ny rot. Jag hade endast sköljt den. Efter 10 timmar (natten) hade jag två döda fiskar och tio som såg allt annat än friska ut. Under två dygn bytte jag regelbundet med akvarie vatten utan resultat. Efter några timmar var det höga värden (upp mot 1.0 mg/L) igen. Var lite långsamm i slutledningen men tog tillsist ut roten och vips så var värdena normala. Har inte så stor erfarenhet av rötter men denna rot var iallafall en dödsfälla i ett litet akvarium

                            /Johan Mebius

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1934

                              #15
                              Jag kollade i går och då hade jag 10,0 i nitrit och det var riktigt nära.
                              Nu gör jag 4st 50% vatten byte var 4timme och är ändå bara nere mellan 0,5-1,0 enligt duplas stickor.
                              Men enligt salifert så ligger jag på över 4,0
                              Frågan är vad som händer om man stoppar i fler pumpar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...