Skicka fisk??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qenzo

    Skicka fisk??

    Hur går det till när det skickas fisk per post?
    Jag har flera fiskar jag är intresserade av, men hur köpet då tillväga?

    Tacksam för svar.

    PS För att slippa svar som att vira in den i bubbelplast, som jag fick på ett annat forum, så är det alltså LEVANDE fisk jag pratar om. Alltså om jag köper fisk på annons i en annan del av landet än jag själv befinner mig på. DS
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Stoppa dom i påsar med vatten och syrgas stoppa dom i en frigolit lådai o skicka dom med bussgods... kanske lite kallt nu att göra det, det slarvas en del med paketen ibland.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • qenzo

      #3
      TACK!!
      Det är alltså att föredra sommartid. Det är okej, ville mest bara veta hur det eg går till...

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Stoppa en extra plastpåse med bara varmvatten i frigolitlådan. Glöm inte att lägga en tidning emellan så inte fiskarna skållar sig.
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • qenzo

          #5
          Tack tack Per... *komma ihåg*

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            För att få lite mera plats kan man ha varmvattnet i en PET-flaska i stället. Den går dessutom inte sönder lika lätt. Det finns även sådana där handvärmare och liknande, som avger värme om man bryter dem, eller kramar dem. Går att regenerera. Som Per skriver, viktigt med tidningen mellan "värmare" och fiskar i vilket fall. Packa med rätt lite vatten och fyll upp med syrgas. Större firrar är klokt att singelpacka, dör en så påverkar det inte de andra. Olika arter ska inte heller blandas - t ex Corydoras avger gift till vattnet vid stress, så skickar man annan fisk i samma påse som dem dör de nästan garanterat.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • ciklidMartin
              Användare
              • februari 2004
              • 213

              #7
              Inga problem med att skicka fisk så här års. Gjorde det för typ två veckor sedan och alla fiskarna klarade sig finfint.
              Bussgods har något som de kallar "swepack" (eller liknande) och då garanterar de leverans i tid. med syrgas kan fisken klara riktgit långa leveranser.
              www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

              Kommentar

              • bmwpower
                Användare
                • december 2002
                • 1934

                #8
                Men det värsta är att varken posten eller bussgods sänder levande djur
                Så blir det försenat får du ingen ersättning för död fisk.

                Kommentar

                • TroffeMicke
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 412

                  #9
                  Bussgods sänder visst levande djur.
                  Jag sände Troffar så sent som förra veckan till Västerås,Linköping,Eskilstuna och Stockholm utan problem.

                  Packade fisken i frigolitlådor och hade syrgas i påsarna.
                  Bussgods kan jag varm rekommendera då jag aldrig haft problem med ngn. leverans.
                  Säg till att fiskarna skall stå varmt , så fixar dom det.

                  En eloge till Bussgods i Gbg och Swebuss för fin service.
                  Senast redigerad av TroffeMicke; 26 december 2005, 21:37.
                  Mvh.Micke

                  http://www.troffemicke.com/

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Visst skickar de fisk, men de ansvarar inte för att den lever när den kommer fram.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Nej det stämmer. Bussgods levererar ditt paket med fisk, men lämnar ingen garanti och är inte heller ersättningsskyldiga om fisken skulle vara döda vid ankomst till köpare.

                      Ringer man Bussgods centralt så säger de att de slutat att skicka levande djur...

                      Kommentar

                      • Kalle-Maja
                        Användare
                        • december 2004
                        • 1324

                        #12
                        Rota inte för mycket i det där. Transportfacket är stolta över att inte ansvara för levande material...Gör en särskild deal om ni känner er osäkra.

                        Kommentar

                        • qenzo

                          #13
                          Okej... tack för alla svar! Nu vet jag iaf att det går.... och hur man gör!

                          Kommentar

                          • ciklidMartin
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 213

                            #14
                            om man skickar med bussgods eller swebus så kan man använda "smartpack". Då garanterar de att leveransen kommer fram i tid. Om det skulle bli förseningar så kör de iväg paketet med taxi om så skulle behövas. Om det inte kommer fram i tid så ersätter de för leveransen.
                            Bussgods i Göteborg säger att de ofta skickar paket med fisk o dyl.
                            Amazon akvarium talar på sin hemsida om att de skickar fisk med buss se längst ned på http://discus.ms/stocklist.asp .
                            www.polarpumpen.se, Fujitsu värmepump

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Hur mkt extra kostar et sk "smartpack" att skicka??
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...