Osmakligt på köp o sälj

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • calle-hallabro
    Användare
    • juli 2005
    • 303

    #61
    -> Snurpe.

    Självklart vill handlaren tjäna så mycket pengar det går och kan denne byta till sig din fisk mot "utprisprodukter" så gör handlaren an bra affär, dock så gör du en sämre.

    Tyvärr så sitter en privatodlare som behöver bli av med sin fisk lite i rävsaxen och handlaren vet detta och ser sin chans.

    Men genom att acceptera den affären som handlaren erbjuder dig så har du accepterat priset och det gör det inte lättare nästa gång det ska säljas fisk.

    Lycka till.

    //Calle
    **********
    En Mal idiot!
    www.goc.se

    Kommentar

    • Snurpe

      #62
      Ursprungligen postat av calle-hallabro
      -> Snurpe.

      Självklart vill handlaren tjäna så mycket pengar det går och kan denne byta till sig din fisk mot "utprisprodukter" så gör handlaren an bra affär, dock så gör du en sämre.

      Tyvärr så sitter en privatodlare som behöver bli av med sin fisk lite i rävsaxen och handlaren vet detta och ser sin chans.

      Men genom att acceptera den affären som handlaren erbjuder dig så har du accepterat priset och det gör det inte lättare nästa gång det ska säljas fisk.

      Lycka till.

      //Calle
      Självklart vill handlaren tjäna så mycket som möjligt eller förlora så lite som möjligt, och inget konstigt med det alls
      Det är ju så fungerar med affärer, men där tror jag nog alla håller med dig.

      Och att handlaren "utnyttjar" tillfället och säljarens "rävsax sittande" är inget konstigt i sig.

      Men jag skriver igen.

      I detta fall så köper handlaren fisken svart ofta till ett rejält underpris, som satts långt efter odlaren levererat fisken (redan där är det ett uträknat och medvetet spel från handlaren), och sedan säljer handlaren sin fisk till odlaren vitt.

      En ekvation som inte går ihop hos mig, både vad det gäller deklarationsmässigt och heders mässigt.
      Man lurar helt enkelt inte människor på detta viset.

      Och det märkliga är att det är just dessa handlare som skriker mest över internet handeln och vill få bort den affärsiden för det sätter deras butik i ett läge där konkurensen blir ännu hårdare, men deras sätt att bedriva sin verksamhet är långt mycket värre för andra butiker.

      Jag vill bara tillägga att jag varken bedriver Butik, odling eller annan verksamhet inom akvarievärlden. Har bara ett 1500 liters akvarium för mitt eget nöjes skull [:-)] , men har vänner i båda läger dvs handlaren och odlaren.

      Visst, genom att skriva på ett forum så kommer man inte åt denna problematik det förstår jag, men ibland så är man tvungen att lätta på trycket.

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #63
        2st likadana akvarium 4000:- vs 15.000:-





        Karet kostar enligt tjejen i första annonsen 4000:- nytt alltså vill den andra ha 11.000 mer för sitt kar fast de har snarlik pump eller om det är samma kanske. Det som ska kosta 11.000 mer är det den dumt placerade el centralen? som säkerligen inte mår bra om karet skulle börja droppa.
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • jarinen
          Användare
          • april 2003
          • 1888

          #64
          Ursprungligen postat av Peckers
          2st likadana akvarium 4000:- vs 15.000:-





          Karet kostar enligt tjejen i första annonsen 4000:- nytt alltså vill den andra ha 11.000 mer för sitt kar fast de har snarlik pump eller om det är samma kanske. Det som ska kosta 11.000 mer är det den dumt placerade el centralen? som säkerligen inte mår bra om karet skulle börja droppa.
          Minst en av dom förblir osåld. Kar skall inte droppa, har ochså el under karet ; )

          Mvh Jari

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #65
            Konstaterar bara att så länge köpare och säljare är överens så finns inget osmakligt i det, endast om ex. fisken fått lida i onödan på grund av tillämpning av nån sorts marknadsekonomiska lagar. De anser jag inte vara tillämpliga i denna hobby. Har nästan alltid köpt dyrt och sålt billigt, dålig businessman? visst! Det finns andra aspekter ochså, är man insnöad i hobbyn så kostar det och det får det gärna göra.


            Mvh Jari

            Kommentar

            • Tony
              Användare
              • april 2002
              • 4594

              #66
              Där borde Jarinen ha sagt den enda sanningen och diskutionen vara avslutad. Kan inte annat än att hålla med till 100%.
              Tony Englund

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #67
                Jarinen: Kan bara hålla med.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • blackened
                  Användare
                  • januari 2005
                  • 1042

                  #68
                  15000:- är lite i överkant för det karet men han har å andra sidan lagt ner minst 3-4ggr så mkt pengar på det som hon som säljer det billigare. pH-controller : ca 3000:- , t5 ramp med solupp/nergång : ca 6-10000:-, co2 anläggning säkert ca 2000:- så nu ska vi inte döma innan vi kollar vad som står i annonsen. Karet är modellen över det andra också. Hade han satt 10 000:- hade någon växtnörd säkert slagit till förr eller senare!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...