Ciklider med hem från USA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #46
    SpotUP,
    en del odlare/importörer går det att beställa direkt av, andra får man beställa av via företag. Kruxet är att det brukar bli väldans dyrt om man inte tar så stora mängder. Troligen bör man vara flera som sambeställer om det "ska vara lönt", eller så får man ha ett brinnande intresse av en/ett par arter och feeeeeeta plånkan...

    Jag tycker hela äventyret är skitcoolt!! Cred!! Mer sådant!!

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #47
      Har fått lite mer info från Jeff Rapps angående honduran redpoint.
      Citat från Jeffs mail till mig;
      "The Hond. redpoint is an undescribed species that is not nigrofasciatus. We have collected both species in the same rivers in Honduras!
      There are hybridized convicts from commercial pond breeding in Far East and Florida that are called blue convict. It is confusing and a shame that these are available. They will grow large and aggressive like nigrofasciatus. The Hond. redpoint are less aggressive and remain smaller.
      These are mostly F1, some F2 I raise in same grow out tanks when the spawns may be close in age."

      Så det är till största delen F1 som befinner sig i Sverige nu.
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • jinnarparen
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 2670

        #48
        Ursprungligen postat av spotUP
        Wow!!! Ruskigt coolt!!!...
        Varför hängde jag inte me på denna dealen... ***GRÅTA*** .... Ni får se till att odla rejält på dom firrar ni fått hem! Extremt grymt med nya Amerikanska arter i sverige juh!
        Kan man inte beställa direkt från Jeff då?
        Jodå, det går alldeles utmärkt att beställa direkt från Jeff, det var det som Daniel och jag gjorde 2003. Det enda problemet är att de fasta avgifterna blir så höga. Den enkla lösningen på detta är att då plocka hem rejält med fisk, det blir en stor utgift men får du ut 1-2 kullar från någon art så har du igen de pengarna även om det tar några år.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • Alexander Ylipää
          Användare
          • oktober 2003
          • 3615

          #49
          Herrejösses.....värst vad man ahr missat nu när man varit bortrest! Jävligt kul läsning och se till att odla på!
          Mvh Alex

          Kommentar

          • spotUP
            Användare
            • december 2005
            • 38

            #50
            jo... jag kollade in jeffs sida, och att beställa enbart åt mig själv är inte att tänka på, svindyrt juh... men men... man får hoppas att era firrar producerar lite så kanske man kan få köpa in sig på några yngel... det är stor skamm att det är så dåligt utbud på CA ciklider i sverige... suck... man får hoppas att det blir ändring på det...
            vieja zonata/zonatum har jag letat efter en längre tid nu utan lycka... :/

            Kommentar

            • Tomten
              Användare
              • januari 2006
              • 12

              #51
              Spotup, Jag har ett gäng 40st zonatum i 2-4 cm klassen om du är sugen, dom finns i norrköping.

              Kommentar

              • Niclas Larsson
                Användare
                • januari 2004
                • 546

                #52
                Hallå igen har varit på nattcup i fotboll ett par dar..

                Tack för alla ovationer...Jag har lite bilder från Jeffs ställe skall se om jag kan göra något med dessa.

                Kan väl nämna att jag betalade US Fish and Wildlife med "Dumlekola" en vinnare i USA.

                Jag återkommer med mer när jag får tid till bilderna
                Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                Kommentar

                • Niclas Larsson
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 546

                  #53
                  Ursprungligen postat av wofflan
                  mer bilder!!!
                  Niclas har du pratat med SAS här i Sverige och talat om att du fick problem, de kanske borde skärpa sin komunikation.
                  Nej jag har faktiskt inte gjort detta...Skall däremot skicka ett tackkort och kanske lite Dumlekola till tjejen som hjälpte oss på NEWARK att få på fisken på planet.
                  Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                  Kommentar

                  • spotUP
                    Användare
                    • december 2005
                    • 38

                    #54
                    Ursprungligen postat av Tomten
                    Spotup, Jag har ett gäng 40st zonatum i 2-4 cm klassen om du är sugen, dom finns i norrköping.
                    OM jag är!!!

                    Kommentar

                    • spotUP
                      Användare
                      • december 2005
                      • 38

                      #55
                      Tomten, jag skickade en privat önskelista till dig! =)

                      Kommentar

                      • Niclas Larsson
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 546

                        #56
                        Hallå igen jag lovade ju att komma med bilder...Jinnarparen och Pangea har ju redan visat en hel del för Er här är iallafall en 4 cm A. Lyonsi.
                        Har tyvärr endast en kompakt kamera så bilden lämnar en del att önska....
                        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                        Kommentar

                        • Niclas Larsson
                          Användare
                          • januari 2004
                          • 546

                          #57
                          Jag har inte alla bilder från äventyret på datorn än...men här är iallafall en bild innifrån Jeffs lokal samt en bild på Jeff himself packar fisk Vatten+syre+bedövningsmedel=svårare är det inte.

                          Han skeppar 1-2 UPS-hämtningar till Asien /dag
                          Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                          Kommentar

                          • Wonko
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 23

                            #58
                            Kostnad

                            Hur mycket pengar snackar vi förutom fisken om man importerar via Rapps om man är 5-10 st personer som beställer runt 10-20 fiskar var. Jag menar i tillstånd och frakt per person fördelat på 5-10 personer.
                            Vore grymt intressant att beställa fisk från Jeff.. Räcker 2000 kr per person förutom fisken?

                            Skulle gärna haft såna Hanterlciklider som finns på hans första sida. Även Cryptoheros Myrnae vore grymt intressant.. Men de kanske vi får kullar på om nått år i sverige

                            Är det någon som kollat upp detta och kan ge ett ungefärligt svar?
                            _____________________________________
                            MVH
                            Stefan Axling

                            Kommentar

                            • Pangaea
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 390

                              #59
                              Tyvärr måste jag meddela att min sista kvarvarande Nandopsis haitiensis har gått hädan... [:-(]

                              Niclas fick ju tyvärr bara med sig 3 st pyttesmå haitiensis med sig från USA och nu har alla alltså gått åt...

                              Inte så konstigt kanske om man ser till storleken på dom... de var löjligt små, drygt 2 cm bara... hade man kommit med yngel av den storleken till en akvarieaffär här i Sverige hade de bett en komma tillbaka när ynglen var dubbelt så stora... Dessutom är ju tydligen Haitiensis känsliga som små... till skillnad mot när de är vuxna då antar jag...

                              Här är iaf en av två bilder jag hann med att plåta...
                              "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                              Min zoon

                              /Magnus

                              Kommentar

                              • JockeB
                                Användare
                                • maj 2004
                                • 2964

                                #60
                                Tråkigt Pangea, då är alltså Sverige utan Haitiensis igen då! [:-(]
                                Mvh Jocke
                                Centralamerikanska Ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...