Ciklider med hem från USA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    Ciklider med hem från USA

    Hallå jag skall besöka goda vänner i Amerika närmare betämt New Jersey över jul och nyår. Givetvis började hjärnan fundera på om det finns några ciklider i NJ. letade lite och hittade PHILLIPSBURG "Tangled up in Cichlids" not far away from my 2:nd home.
    Detta startde en ringklocka, detta har jag sett på forumet. Ett "SÖK" och gemensam nämnare : ORM
    DANIEL vad vet du om fisk import? Är det krångligt eller är det överhuvudtaget möjlig att få med sig fisk hem på flyget ?
    skall åka 18/12 så lite tid finns.
    Senast redigerad av Niclas Larsson; 24 november 2005, 21:41.
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!
  • Niclas Larsson
    Användare
    • januari 2004
    • 546

    #2
    Förlåt givetvis är andra som kan nåt i ämnet välkomna med synpunkter.
    Mitt inlägg såg något enkelriktat ut när jag läste det.
    Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Med SAS får du ta fisk med på planet åtminstone. Att ta fisk från EU är enkelt, utanför EU svårare (veterinärbesiktning krävs).
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Niclas Larsson
        Användare
        • januari 2004
        • 546

        #4
        Ola: vet du hur man går till väga?
        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Tja, ungefär, men det finns en beskrivning på Zoopet.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Niclas Larsson
            Användare
            • januari 2004
            • 546

            #6
            OK jag har läst, tack Ola verkar inte vara några problem
            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

            Kommentar

            • Daniel Odell
              Användare
              • januari 2003
              • 2437

              #7
              jag har bara beställt på postorder från USA, men såvitt jag vet behöver man tillstånd (det fixxar jeff) å sen vetrinärsbesikta fiskarna i första land i EU du landar i.

              piece of cake, och vart ligger stenungsund? jag skulle gärna beställa en fisk eller två ....
              fish r friend

              Kommentar

              • H2O
                Användare
                • december 2003
                • 138

                #8
                Stenungsund ligger 3-4 mil norr om Göteborg.
                Jag har tagit hem fisk från Brasilien ett par gånger, fungerar utmärkt. Och med tanke på Rabbs erfarenhet så kan han packa dem perfekt.
                De tar inte farligt mycket plats och även om jag flygbolagen har tappat bort mitt bagage en gång så är det få som stryker med.

                Finns det plats hade jag gärna viljat vara köpa ett par jag med(bor i Gbg så hämtning är lätt)
                Tror vetrinärsbesiktningen kostar en del så det kanske vore bra om man är fler som delar? (håller tummarna att man kan vara med på importen)
                Magister Mundi sum!

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #9
                  Nu är jag ju avis alltså, finns ju hur mycket som helst att välja på där borta. Slurp, dreggel.................
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • TroffeMicke
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 412

                    #10
                    Hej.

                    Jag tog just ( förra fredagen ) hem 10 boxar med fisk från Tanganyikasjön.
                    Veterinärbesiktningen kostade 1600 kr oberoende av antal boxar.
                    Tullen var en historia för sig.........Krångel och att det tog tid.
                    Sedan har du alla omkostnader med hanteringsavgifter om du inte tar in det som handbagage.
                    osv osv osv......
                    Mvh.Micke

                    http://www.troffemicke.com/

                    Kommentar

                    • dedlander
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 25

                      #11
                      Även jag är intresserad av att ta hem lite fisk från Jeff.
                      Om vi är ett flertal i eller i närheten av göteborg kanske vi kan göra en gemensam beställning.

                      //dedlander//göteborg

                      Kommentar

                      • Niclas Larsson
                        Användare
                        • januari 2004
                        • 546

                        #12
                        Hallå allihop jag skulle kanske tänkt mig för lite när startade denna tråd jag förstår att alla är intresserade, men jag jag börjar få svårt att ta emot fler mail och meddelanden och svara på fler.
                        och så mycket fisk kan jag nog inte bära även om jag absolut skulle vilja.

                        Jag får helt enkelt tacka för visat intresse. Så får jag gå på principen först till kvarn och jag fick kontakt med några redan igår kväll som ville vara med...

                        Återigen jag vill inte att att ni skall tro attt jag förfödelar någon för det gör jag inte. trodde inte i min vildaste fantasi att det skulle bli sånt gensvar.

                        Jag har dessutom inte fått svar av Jeff än om han kan hjälpa mig och om han har öppet över Jul.
                        Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          #13
                          He he, har du inte 20 armar??
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • Niclas Larsson
                            Användare
                            • januari 2004
                            • 546

                            #14
                            Det hade vart fint och jag vet inte om jag får resten av familjen att bära fisk som handbagage .

                            återkommer i ämnet...
                            Senast redigerad av Niclas Larsson; 01 januari 2006, 22:01.
                            Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                            Kommentar

                            • Niclas Larsson
                              Användare
                              • januari 2004
                              • 546

                              #15
                              OKEJ CIKLIDVÄNNER jag är hemma igen och har en hel del erfarenheter med mig. Som nån av er kanske läst fick jag för mig att ta med ciklider hem från USA i samband med att jag skulle fira Jul däröver. Jag börja leta lite på nätet efter intressant affärer i den region jag skulle befinna mig i. Då hittade jag Jeff Rapps och det visade sig att han bodde inte så långt ifrån där jag skulle fira Jul Så jag började lite försiktigt med denna tråd. Så jag mailade Jeff för att se om det var möjligt att besöka honom. Det visade sig vara en mycket sympatisk man och det var inga problem att köpa fisk av honom.

                              Nästa problem hur får man hem den...Ringde SAS och dom sa att man får ta med fisk på planet. så efter att par samtal fram å tillbaks bokade jag plats för 3 st styroboxar INGA PROBLEM

                              sedan visade det sig att jag behövde ett Amerikansk tillstånd för att för ut fisken ur landet så jag tog kontakt med US Fish & Wildlife Service och fick kontakt med en Insp. Goldman som sa att han kände väl till Jeff Rapps och ääääälskade Skandinavien så det var inga problem han sa att jag kunde ta kontakt med honom när jag vär var i USA.

                              Nästa sak som dök upp var att fisken måste Vetrinärbesiktas i första EU land man tar in dom till (gäller för import ifrån land utanför EU) så det passade ju bra att vi flög direkt till Arlanda och inte mellanlandade i typ Paris eller London. Så jag bokade tid men vetrinären på Arlanda.

                              pratade även med tullen som sa att det är ingen tullavgift för sötvattenfisk det enda är att jordbruksverket behöver en ifylld blankett där man försäkrar att man tar in fisken för eget bruk, inte tänker plantera ut den samt att den inte är av vissa stoppade stoppade arter.

                              Nu verkade allt vara klappat och klart och Jinnarparen som lagt ner en hel tid på detta oxå började få ordning på orderlistor till Jeff..då någon undrade om Moms och det visade sig att man bara får ta in varor för 1700 SEk / person utan moms.SHIT där sprack budgeten Okej...vi får väl avvakta och se vad som händer i tullen.

                              Väl i USA var det inte mycket jag kunde göra eftersom det var Jul och Jeff var mycket upptagen med sin familj ville han helst att jag bara kom 1 gång annars hade jag gärna åkt dit en gång och tittat innan jag slutligt bestämde för vad jag skulle ta med. Men jag kom överens med Jeff att jag skulle komma tidigt på morgon samma dag som jag skulle åka hem för att hämta upp fisken, så jag och en Amerikansk vän gav oss iväg de 2,5tim väg (en väg) tidigt i ottan den 29/12 i SNÖSTORM för att åka till Jeff efter diverse felaktiga vägval kom vi fram. Det visade sig att Jeff hade sin verksamhet i garage mitt ute i Nowwhere. Han har hållit på med detta på heltid i 8 år nu och skeppar dagligen till hela världen dock mest till USA/Canada och Asien.
                              Pågrund av vädret hade vi redan tappat en massa tid så visiten hos Jeff blev kort men intensiv jag rusade runt och tittade på hans fisk medan slutförde packningen. Jeff hade mer än 10.000 gallons akvarievatten med CA/SA ciklider !!!!
                              Sedan snabbt hem för att hämta familjen för attt åka till flyget och på vägen även till USFWS för att hämta exporttillståndet hos Insp. Goldman, Våra vännner hade hyrt en streched Limmo för att ta oss till flyget så jag tror inga ciklider har haft en så lyxig transport till flyget tidiagre. så efter en hel del snurrande i Port Elizabeth hittade vi Goldman som tittade på bilen och sa att han såg att fiskarna komer bli väl omhändertagna.....

                              Så äntligen in till incheckning för att bli av med packningen efter en hektiskt dag. Och då säger SAS i incheckningen
                              -man får inte ta med fisk på flyget!!!!
                              - VA (PANIK) va i jag har ju pratat med...
                              -Sverige ja dom kan inte lova detta bara katter och hundar är tilllåtna
                              -men ni måste hjälpa mig jag har fiskar här för dyra pengar och dom dör om jag inte får ur dom inom 20 timmar
                              så höll det på fram och tillbaka ... den Norska Supervisorn vägrade släppa med fisken på planet...men en av flickorna bakom disken tyckte synd om mig och la väl EN timme på telefonsamtal och till slut fick hon kontakt med den snubbe ansvarade lastningen av planet och han lovade att själv hämta lådorna och ställa dom på bästa plats i planet. TACK DENISE PARKER. Den norske Supervisorn hade nu som tur va en hel del arbete med folk som saknade pass.
                              suck äntligen 40 minuter kvar till planet skulle gå och en välbehövlig whisky slank ner på vägen till boardingen.

                              8 timmar senare Arlanda väskorna kommer på bandet ser dock inga lådor äh inen oro nu dom är väl på gång. Går till specialbagage avdelningen men nej dom vet inget och har inte hört nåt heller . Tillbaka till bandet tomt...FAn FAN FAN...till Specialbagae igen och får med en gubbe med Walkietalkie som pratar med lossningspersonalen allt är lossat SUCK.....då ropar en av mina döttrar fråm andra sidan hallen -PAPPA fisklådorna kommer bandet *JUBEL*
                              vetrinär besiktnigen och tullen är inga problem tar 15 minuter.

                              äntligen ut i ankomst hallen och lämnar 1 låda till några av ciklid.se medlemmar som ståt och antar jag nervöst väntat.

                              sedan ett kort hopp till Landvetter och samma nervösa väntan igen på bagaget denna gång i sällskap med Jinnarparen och lådorna dyker upp även denna gång MISSION COMPLETED

                              Slutord efter diverse struligheter kan jag dock meddela att vi fått hem bland annat V. Argentea C. Grannmodes, barred midas,A Octofasciatus 'Blue dempsey', H Carpintis 'Escondido', A Citrinellus white/yellow,A Citrinellus barred,
                              A Lyonsi, C Umbriferus, till ciklid vänner här i landet. jag skull nog däremot inte göra om det här äventyret
                              /Niclas
                              Senast redigerad av Niclas Larsson; 01 januari 2006, 22:02.
                              Cichlasoma Festae går nu i ett 360 !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...