Principer gällande tömning av munruvande honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    #31
    HazelCR, jag menade att jag tror att normerna (i den mån det verkligen finns normer gällande tvångsspottning bland oss) förmodligen styrs av ekonomiskt intresse och inte av etiska principer. Med andra ord man vill få fram så många yngel som möjligt för att få lite avkastning på de slantar man investerat i hobbyn. Det är alltså den misstanke jag har.

    Jag vill poängtera att jag inte är ute efter att jävlas eller få fram "skyldiga", jag vill bara veta vad jag bör ställa för krav när jag handlar och vilka jag bör handla av för att tillfredsställa mina krav. Sedan är nog den här typen av debatt nyttig. [:-)]
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #32
      Att många tömmer honorna beror till stor del på platsbrist, skulle varje hona ha ett spottkar skulle man ju bli tvungen att se till att alltid ha tomma burkar redo vilket låter bra men funkar mindre bra i praktiken. Honorna tömmdes ofta förr med men man talade inte om det på samma sätt som man gör via internet idag.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Havs
        Användare
        • december 2004
        • 607

        #33
        Ursprungligen postat av Per Bjellert
        HazelCR, jag menade att jag tror att normerna (i den mån det verkligen finns normer gällande tvångsspottning bland oss) förmodligen styrs av ekonomiskt intresse och inte av etiska principer. Med andra ord man vill få fram så många yngel som möjligt för att få lite avkastning på de slantar man investerat i hobbyn. Det är alltså den misstanke jag har.

        [:-)]
        Det var väl så jag trodde att du menade, men man vet aldrig om det fanns ytterligare tankar bakom misstanken/misstankarna.

        Flera saker påverkar säkerligen hur vi förhåller till vår odling;
        tillgången till spottkar, ekonomisk vinstlystnad, ibland finns risk för att honan blir ihjäljagad vid för stor bortavaro från det vanliga akvariet, ibland finns risk för uppätna yngel, gökmalsyngel, undvika vinkelhakar m.fl.

        Alltihop leder en avvägning så att både honan och yngel får det "bra".

        Om jag själv tömmer, så beror det av avsaknaden av tillräckligt många spottkar. Det sker emellertid mycket sällan iom att jag delvis gör avkall på det stora utrymmet som artikeln beskriver. Jag har flytande plastbackar med myggnät som tillfälliga spottkar. Jag är på G att ordna fler bättre spottkar genom att dela av större akvarium i fack m.h.a. filtermatta.

        Visserligen kan ju den som vill alltid kalla det för ekonomisk vinning så fort man tar upp en tuggande hona, men jag ser det dels som en mycket glädjande del av hobbyn, att få se yngel växa upp och dels som en "yngelrättighet" att få leva.

        Jag har sökt en del på "strippning", sjöodlat, svenskt sjöodlat, tankraist, tömmning, VF m.m. Delvis hittar jag svaren själv, men kanske det vore bra om den informationen kunde finnas som en FAQ också t.ex. där det står om F1 och F2.

        Ähhh, det blev lite av mina tankar kring detta, nu pockar barnen på uppmärksamhet och jobbet väntar. //Gunnar
        Min zoon

        Kommentar

        Arbetssätt...