Principer gällande tömning av munruvande honor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • september 2005
    • 1250

    Principer gällande tömning av munruvande honor

    Jag sitter och planerar och drömmer om att fylla mina två akvarier med Tanganyika, framförallt Maswa. Köket är inte färdigrenoverat ännu så jag får drömma några veckor till innan jag kan börja iordningsställa akvarierna. Sedan tar det väl 1,5-2 veckor till innan jag får ro i själen och kan få tag i lite fisk. Hoppas det blir julnöjet att sitta med en whisky och studera/fotografera firrarna, det är sjutton år sedan jag upplevde den friden senast.

    Under tiden söker jag hit och dit i forumet, framförallt på "Maswa". Till min förvåning hittar jag inlägg om att folk tömmer sina ruvande honor och pratar helt öppet om det. Sist jag var aktiv (sjutton år som sagt) så var det skottpengar på sånt folk. Teorin (som jag tror är mycket välgrundad) är att beteenden nedärvs - får inte honorna gå hela perioden så får vi yngel som i sin tur spottar för tidigt när de är könsmogna. Nu verkar det som om denna odlardesperation är rumsren? Är det så? I så fall, vad har hänt? Lider vi så stor brist på fisk så att vi måste odla fram stora mängder?

    Jag skulle vilja ha en frisk, härlig flock med Maswa som uppvisar ett naturligt beteende. Måste jag kräva intyg på hantering då eller måste jag köpa VF/SO?
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Du kan aldrig få en flock Tropheus att visa upp ett naturligt beteende i akvarium. Jag tror att Ola har en ganska bra förklaring på det där med tömning av honor. Själv tömmer jag mina honor men jag har ett projekt på G där det är tänkt att de ska få spotta i karet.

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Jag är inte heller glad för att det här med tömning verkar ha blivit standard. Har provat mig fram en del och det verkar som om alla firrar går att inreda kar till så att man slipper tömma dem. En intressant artikel om det är denna:



      De erfarenheter jag gjort efter läsning av den artikeln ger Wilhelm helt rätt (men visst, jag har ju en del firrar kvar att prova mig igenom...).

      Trist nog verkar pengar ha slagit igenom en hel del. Märkligt nog är det ändå svårt att odla sjöciklider så att man verkligen tjänar pengar på det. Med lite klurigheter och ordnad inredning är jag ändå övertygad om att sjöciklider går att odla i mycket stor skala, men hög överlevnadsgrad, minimal skötsel och UTAN att man tömmer honorna. Får se om jag ror i land det experimentet någon dag på allvar.

      En annan trist sak är att detta tömningsfenomen drabbar just folk som inte odlar i någon större skala, men ändå vill se det mesta möjliga av naturligt beteende. Helt enig med Cutekid i att det nog är svårt att få någon sjöciklid alls att uppvisa verkligt naturligt beteende i ett akvarium (om man inte pratar kar på 5000 liter och däröver - kanske inte ens då). Tycker ändå att det borde gå att bevara mesta möjliga naturliga beteende i karen, för allas vår trevnad.

      Hilsen,

      P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 09 november 2005, 19:42.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Per B
        Användare
        • september 2005
        • 1250

        #4
        Cutekid, jag ser fram mot eventuell förklaring från Ola. Kan du inte förklara varför du kommit fram till att tömning är en lämplig och korrekt metod under tiden? Varför inte flytta honorna till separat yngelakvarium om andra metoder skiter sig?

        Patrik, tack för länk till en intressant artikel. Det känns ungefär som den syn som var rådande senast jag var aktiv.

        Jag hoppas fler för- och emot skriver i denna tråd!
        mvh Per

        Tanganyika och Västafrika i burkarna

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Jag har tömt mina honor (inte alltid) och min motivation är denna, och jag har mest tömt mbunas, men även Tropheus:

          1. Jag vill se till att honorna inte får nedsatt hälsa pga många lek och ruvningsperioder.
          2. Jag vill få ut så många yngel som möjligt att klara sig.

          Akvariemiljön skapar en del situationer som man kanske bör ha i åtanke...

          1. Ett begränsat antal honor med hanar gör att ett fåtal ruvar oftare än andra.
          2. Fodertillgången är bra och stor vilket gör att hanarna oftare vill till lek och att honorna oftare blir leksugna.
          3. Tropheus och mbunas hanar uppvaktar ofta konstant eller jagar på honor som inte är redo än.
          4. Av alla honor som finns för en art så är det sällan att alla honor ruvar och leker utan hanen har ofta utvalda som han ofta leker med medans andra inte alls ingår i hans "lekstall".

          När jag iakttagit detta och sett att honorna tunnat ur en del och knappt fått tid att "äta upp sig" och återhämta sig ordentligt innan nästa lekperiod startar så tycker jag att tömning har varit motiverat för mig och mina ciklider. Jag skall väl också poängtera att jag nästan aldrig haft överflöd av honor i jämförelse med antalet hanar.

          I naturen kan honorna undvika hanen på ett helt annat sätt om hon inte känner sig lekvillig medans en akvariemiljö sällan ger honorna full frihet att "pausa".

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • januari 2003
            • 3368

            #6
            Jag brukar låta mina honor gå i lite över fyra veckor. Då anser jag att de har haft ynglen länge nog. Då har de haft färdigutvecklade yngel i över en vecka och har kunnat ta in och ut dem. Precis som Stefan säger så är det många faktorer som spelar in om man ska kunna låta dem spotta i karet. I mitt fall rör det sig om att jag inte har så mycke tsten i karet och att jag inte får tillåtelse av min sambo att sätta upp några fler kar.

            För övrigt så har jag haft både sjöodlade och f1r som har klarat sin första lek galant och både tagit in och ut sina yngel och klarat att dra upp dem i karet tills att de har varit stora nog att inte bli uppätna.

            Mvh
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #7
              Jag har tömt vissa honor, men det är definitivt ingen standard. De som jag kan ha i ett yngelkar och spotta själv låter jag göra det för de ser ut att må bättre av det. Jag hatar att tömma honor, de ser verkligen ut att lida.

              Stefan: varför skulle honorna vara i bättre kondition om du tömmer dem när ynglena är fullt utvecklade? Det resonemanget förstår jag inte, om du tömmer henne efter tre veckor eller låter henne spotta själv efter tre veckor, vad är fördelen med att tömma henne? Har du honan i ett yngelkvarium är det t.o.m. lättare att mata upp henne i kondition igen.

              Ett exempel är att jag odlar på ett VF par av Pseudotropheus elongatus chewere, hannen har aldrig jagat den ensamma honan. Jag lät henne spotta en gång och hon var i jättebra kondition när jag släppte tillbaka henne (tre.fyra dagar efter spott). Sen tömde jag henne en gång och släppte tillbaka direkt. Fisken såg omtöcknad ut, sliten, bara efter de tre-fyra minuterna det tog. Hon är också i sämre kondition nu än sen förra gången. Hade jag låtit henne spotta normalt så hade hon kanske varit i toppenkondition? Nästa gång får hon spotta själv =)
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • pare
                Användare
                • oktober 2004
                • 60

                #8
                har vid ett antal tillfällen när jag låtit en tuggande hona gå i ett spott kar och sedan släppt tillbaka henne när hon ätit upp sig, fått honan ihjäl slagen vid åter kommsten till akvariet. även om jag provat att släppa i henne efter släcknings dags och i samband med matning.
                men där i mot honnor som jag tömt och sedan släppt tillbaka direkt har ingen gått förlorad
                gäller cynotilapia afra och ps. saulosi
                tömmer nu mer de flesta av mina tuggande honor
                mvh patric

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag väntar inte ut honans hela ruvningstid utan "bryter" ruvningstiden efter ca 16-18 dagar...ibland har det skett tidigare men då oftast av misstag då jag tagit fel på hona.

                  Varje dag som jag ger honan tid att återhämta sig på ser jag som en fördel om man har en hona som fått ruva ofta. Jag gör inte tömning i 100% av fallen utan kanske i 75%...jag vill också låta dem gå hela vägen ut emellanåt så att de inte tappar sitt naturliga beteende vid ruvning. Jag brukar se på hanen om han uppvaktar andra honor och struntar i den ruvande honan för då är det läge att "lura" honom så att hon får gå utan att ruva innan han upptäcker "blåsningen".

                  Det här är ett sätt som jag gör med mina honor och jag har sett att det har hjälpt dom att hålla en bättre medelkondition. Handhavandet med honorna och själva tömningen skall göras med stor försiktighet. Jag ruskar aldrig honor...utan det jag gör är att lägga honan i handen mjukt och ha huvudet mellan tummen och pekfingret i en fixering. Sedan använder jag en svart liten sk hårnål med mjuk avrundad plastände för att öppna honans mun. Ofta så spottar honorna själva ut ynglen direkt så det går väldigt fort. Honan placeras sedan i en liten hink en kort stund för att inte bli överstressad när jag släpper tillbaka henne i karet. Honorna har varje gång svarat bra på denna behandling och det har aldrig vållat något problem faktiskt...

                  Kommentar

                  • wenger
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 233

                    #10
                    Är det nån mer än mig som märkt att vissa honor verkar må jättedåligt av att vara i ett spottkar? Jag har några 100L som honorna brukar få vara i. Tropheushonorna ser heldeppiga ut, en gång la jag tillbaka henne dagen efter för det såg ut som hon höll på att dö. Är det för stor omställning att gå från 500 till 100L? Nu lägger jag bara över dom när det bara är några dagar kvar.

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8597

                      #11
                      Hej

                      För mig har det fungerat olika med olika Tropheus-varianter. Har dock inte ännu prövat tömning.
                      Pemba: Har bara låtit honorna gå kvar i akvariet och släppa ynglen där. Det blir inte så mycket yngel då, men mer än väl tillräckligt för mig, ett tjugotal per år i en grupp på ca 25 vuxna.
                      Mpulungu: Inget yngel som spottats i akvariet med de vuxna har någonsin överlevt. Har flyttat honor till spottkar i olika stadier av ruvningen, detta har alltid gått bra, ej heller några problem med att flytta honorna tillbaka efteråt.
                      Kasanga: Rätt ny grupp, har ännu inte vågat testa att låta honan spotta i akvariet med de vuxna, utan flyttat honan till spottkar efter ca tre veckor. Honan har släppt ynglen första gången efter 3-4 veckors ruvning och vårdat dem ytterligare en dryg vecka, varefter de så småningom har blivit självständiga. Har flyttat honan tillbaka först när hon inte längre släpper in ynglen.
                      Duboisi: Har bara låtit honorna gå kvar i akvariet och släppa ynglen där. En hel del yngen har överlevt, men jag har inte fått så många lekar, har ej haft en ordentlig grupp.

                      Har ej upplevt nån skillnad mellan spottkar av olika storlek (10-150 liter), men däremot har det ej fungerat att sätta två ruvande honor i samma burk eller ens i burkar bredvid varandra med insyn.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • stiffe
                        Användare
                        • april 2002
                        • 953

                        #12
                        Jag låter mina Tropheushonor spotta i yngelkar utan några som helst problem verken med att dom skulle "bli deppiga" eller att dom skulle bli mobbade vid återförandet till gruppen igen.Jag låter honan gå kvar med ynglen ca 2 veckor efter det att hon spottat för att äta upp sig igen.
                        Jag har även provat på att tömma mina Tropheus nångång men gör nästan aldrig det mer eftersom att jag bla märkt att dom blir mer skygga än yngel som gått tillsammans med mamman (detta gäller mest mina Labidochromis caeruleus iofs men faktiskt oxå även Tropheus).
                        Jag tror att man kanske får fler yngel att klara sig genom att tömma honan men det är ju oftast dom svaga och dåliga ynglen som brukar stryka med som är extra och dom vill man ju ändå inte behålla.
                        Jag tycker att alla som odlar och säljer fisk borde ta lite mer ansvar och inte tömma sina honor och även att gallra bland ynglen så man inte säljer en massa skit.Jag har varit runt en hel del nu på sista tiden och letat Tropheusgrupper att fylla mina akvarier med och jag har sett en hel del skit måsta jag säga.Både vad det gäller vuxna grupper och yngel grupper där fiskarna inte är i närheten av dom färger eller beteénde som dom borde ha haft.Även vad det gäller storleken på fiskarna varierar enormt där yngel som är födda samtidigt skilljer 4-5 cm på dom största och dom minsta.Som sagt jag tycker att vi som odlar bör ta större ansvar för vad vi kränger så kanske priserna kan bli lite högre istället och dom som köper får tåliga och fina grupper och ett intresse som kanske ökar,istället för att minska som det lätt gör om man får en massa fiskar som inte håller vad dom lovar.
                        mvh Stefan

                        Kommentar

                        • Dr.Atra
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 42

                          #13
                          Varför inte låta djuren sköta det själva?
                          Jag har hållit och odlat diverse ormar i mer än 15 års tid och det finns en del odlare inom herpetologiska kretsar som förespråkar att man ska klippa upp äggen efter ett visst antal dygn i kläckaren, jag har alltid låtit ynglen sköta det där själva och jag har nästan alltid haft 100%:iga kläckningar.
                          Ormar/fiskar är
                          "programerade" till att föra sina gener vidare så de klarar det med galans utan mänsklig påverkan.
                          Vore ju nästan som att tvinga alla gravida kvinnor till kejsarsnitt i 7:e månaden.
                          "What is not done, cannot be undone."



                          Matti Nykänen

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            att tömma honor kan verka kontroversiellt men jag tror att det är ett måste ifall man vill ha en marknad för odlat, sen kan man ju disskutera ifall det är oetiskt eller ej..på sätt å vis är det väl ganska oetiskt att överhuvudtaget hålla tropheus i akvarium pga att det är en ganska dålig akvariefisk!? det finns ju så många mycket mer lämpliga ciklider för akvarium-personligen har jag tropheus av egoistiska skäl.
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • Dr.Atra
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 42

                              #15
                              Alla har vi husdjur av strikt egoistiska skäl, sen om man anser det oetiskt eller inte att tömma sina honor låter jag vara osagt, för egen del så låter jag "kreaturen"sköta det själv.

                              Mvh Dr.Atra
                              "What is not done, cannot be undone."



                              Matti Nykänen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...