Callochromis "spottdags"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #16
    Troffemicke: Ja, alla kan få uppgifter från olika håll. Det kan ju vara så att de har haft tur eller att du haft otur, men jag tror mnog på din linje att de käkar upp sin avkomma. Det var ett tag sen jag läste artikeln och två år sen jag snackade med Lasse så jag kan ha fått det om bakfoten.

    Men det jag menar är att jag vet att calles callochromisar aldrig gav några yngel och sen lämnar han uppgifter som om han varit med om det själv. Tycker det är fel sätt att framställa det på. Då kan man rent ut säga att "enligt troffemicke som odlat en hel del callochromis så käkar de vuxna djuren ynglena, därför skulle inte jag låta dem spotta i karet". Det är väl i alla fall bra att sätta ut källan till det man skriver?

    Skrev inget i nån aggressiv ton ifall någon upppfattat mitt inlägg som det, vet bara inte var man hittar smileys i det nya forumet....
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #17
      Micke: Men då gör jag nog helt rätt. (Tack)
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • TroffeMicke
        Användare
        • februari 2004
        • 412

        #18
        Det är lungt, ville bara bekräfta Calles inlägg.
        Mvh.Micke

        http://www.troffemicke.com/

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #19
          Ursprungligen postat av Jonas E
          Troffemicke: Ja, alla kan få uppgifter från olika håll. Det kan ju vara så att de har haft tur eller att du haft otur, men jag tror mnog på din linje att de käkar upp sin avkomma. Det var ett tag sen jag läste artikeln och två år sen jag snackade med Lasse så jag kan ha fått det om bakfoten.

          Men det jag menar är att jag vet att calles callochromisar aldrig gav några yngel och sen lämnar han uppgifter som om han varit med om det själv. Tycker det är fel sätt att framställa det på. Då kan man rent ut säga att "enligt troffemicke som odlat en hel del callochromis så käkar de vuxna djuren ynglena, därför skulle inte jag låta dem spotta i karet". Det är väl i alla fall bra att sätta ut källan till det man skriver?

          Skrev inget i nån aggressiv ton ifall någon upppfattat mitt inlägg som det, vet bara inte var man hittar smileys i det nya forumet....
          Hmm nu är det du som lämnar felaktiga uppgifter Jonas. Jag fick 2 kullar på mina Callochromisar samt 1 kull på mina flavipinnis. I båda fallen dog kullarna i yngel karet.
          Vid båda tillfällena som jag skulle plocka upp honorna så spottade de ut ett flertal yngel som de andra i gruppen aptitligt käkade upp. Gör lite research först innan du gör dina inlägg.

          Mvh
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #20
            Då kommer följdfrågan.
            Varför äter hon upp ynglen? Är det för att det inte finns passande mat åt henne eller finns det inga vettiga gömställen för ynglen? Hur går det till i T-sjön?
            Eftersom det är första gången jag har pleurospilus så undrar jag hur lång tid är det mellan lekarna?
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • Stelin
              Användare
              • december 2002
              • 1339

              #21
              Carl:
              Dog kullarna? är dom svåra att föda upp eller hade du bara "oflyt".

              Är det nykläckt artemia som gäller eller tar ynglena lite allt möjligt.
              //Stefan Lindstedt

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #22
                Mina bara tacklade av, Tror jag hade för dålig filtrering och flås i karet. Jag matade med krossade artemia flingor, funkade fint ett tag. Nykläckt artemia borde ju funka bra.

                Mvh
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • TroffeMicke
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 412

                  #23
                  Jag matar alla mina yngel med cyklops och "grinded" pellets.

                  Honorna kom ofta i lek 1 månad efter spott.
                  Mvh.Micke

                  http://www.troffemicke.com/

                  Kommentar

                  • Stelin
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1339

                    #24
                    Carl:
                    Ok.
                    Filtreringen i mitt yngelkar(79 L) tycker jag bör räcka. Inte direkt kraftig men rätt god cirkulation ändå. Tror ytterfiltret(eheim 2213) drar runt 300 l/h eller nåt.

                    Angående maten. Nykläckt artemia funkar ju alltid bra, men är det nödvändigt. Hade egentligen tänk mata med små skrapade bitar räkmix i början. För att sedan efterhand vänja in dom på NLS torrfoder.
                    //Stefan Lindstedt

                    Kommentar

                    • TroffeMicke
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 412

                      #25
                      Stefan:

                      Jag skulle börja att ge dom frusen Cyklops, bättre startfoder får man leta efter.
                      Sedan är det suveränt för färgens skull för dom vuxna fiskarna.

                      Ang. filtreringen så tycker jag att du skall ha minimum 5x karets storlek / timma.
                      Låter du ynglen gå utan honan så behöver du inte så många gömställen, dom kommer snart att gräva ner sig i sanden så fort det är fara å färde.
                      Mvh.Micke

                      http://www.troffemicke.com/

                      Kommentar

                      • Stelin
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1339

                        #26
                        tack(igen) för tipsen.
                        //Stefan Lindstedt

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #27
                          Calle: Just det, du hade ju både red stripe maswa och pleurospilus kigoma! Mycke fisk att hålla reda på så jag glömde bort kigoman som du köpte hos lasse i sandby. Jaja, så kan de gå när inte haspen är på []

                          Angående känsliga yngel: Jag vet inte riktigt om de är känsliga eller ej men jag har inte förlorat ett yngel från den kullen jag fick i somras. Födde upp dem i ett 37liters till 3cm och nu är de 4-5 på ett ungefär(om man går efter linjal). Nu går de i ett 80liters, bytar vatten en gång i veckan som till all annan fisk och har inte upplevt dem som känsliga hittills. Det jag gjort är inget speciellt, sandbotten i karen med fin sand i mitt 37liter och rådagrus i det på 80L. I 37liters hade jag ett svampfilter som drivs av luft (billi-filter eller något sån't kallas dem). I 80liters en filtersvamp med ett 300l/h powerhead. Det enda yngel som jag inte kommer sälja är det som kört in sitt öga i en sten och är blind på det ena. Jag tror dock att sand är ganska viktigt för de små liven, men här kan jag ha fel eftersom det bara grundar sig på en kull yngel.

                          Det är mina erfarenheter av callochromisyngel.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #28
                            Riktig fin sand har jag inte och det stör mig lite nu. Det är en blandning av råda och simrishamnsand på ungefär 0,8-1,5mm. Inte riktigt optimalt så det måste nog fixas till vid något lämpligt tillfälle.

                            Mitt filter har visst en cirkulation med filtermaterial på 390 l/h så det bör ju då funka rätt bra.

                            Jonas, vad matade du dina yngel med?
                            Den lite för grova sanden:
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #29
                              Jag har också sett mina stappersi-honor kalasa på sina egna yngel. De har inte tagit alla, men knipit en då och då. Bäst att flytta dem, då de är rätt utsvultna efter ruvningen. Brukar sedan ta någon månad innan de är i kondition för att leka igen. Jag får köra min trio "splittade" på olika kar - med bara en hane och två honor blir det för mycket fight om de går i samma kar. Matar upp honorna och flyttar ner hanen till dem när jag tycker det verkar vara dags. Brukar leka inom två-tre dagar, och så ut med hanen igen - han fortsätter uppvakta frenetiskt även med en avlekt hona. Honorna går också i egna kar, de kan vara rätt tuffa mot varandra - speciellt mot en som går med rom.

                              Har bara en teori om varför de klipper sina egna yngel. Naturligt verkar ruvande honor dra sig undan och släppa yngel på annan plats - sen simmar de tillbaks till flocken. De är inte heller firrar som kör "extrem" munruvning, de verkar spotta en gång för alla och tar alltså inte in ynglen i munnen igen - moderskänslorna är kanske inte så starka då. En hel del Mbunas kör ju med att plocka in ynglen i munnen igen, och med dem har jag inte haft något problem att mata upp honan i samma kar som ynglen. Där blir det ju dessutom skillnad på vilket foder de föredrar - Mbunas går ju mer på alger och inte lika mycket på levande fisk (men visst klipper de till om de får chansen). Callochromisar verkar jaga det mesta som finns framför dem plus att de filtrerar. De har rätt stora munnar egentligen... såg ett av mina yngel som faktiskt hade klippt ett snäcklekar-yngel i rätt bra size.

                              Yngel av sandciklider brukar generellt sägas vara känsligare än många andra yngel. De delar ju känsligheten mot vattenbyten med en del annan fisk från Tanganyika, t ex Jullar och Altos. Byta lite men ofta, och med rätt temp verkar vara modellen. Mina stappersi knaprar i vart fall glatt i sig ALLT jag matar dem med, från torrfoder till levande. Inga problem med fodret således. Micro är ypperligt då de sjunker till botten - det blir rätt skoj mönster på sanden med många sandciklid-yngel som filtrerar!!

                              Hilsen,

                              P
                              Senast redigerad av PatrikMalmo; 19 oktober 2005, 09:42.
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • Stelin
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1339

                                #30
                                Ok, inga problem med maten alltså. Det låter ju bra. Tack ska ni ha för all info.

                                Jag var idag och köpte ett par hanar till(känns såhär i efterhand lite osmart, eftersom min hane som jag hade sedan tidigare nu har mord i sinnet). Så min grupp består nu av 3 hanar och 4 honor. Passade även på att köpa hem en del cyclops så nu väntar jag bara på att den första honan ska spotta.
                                (Köpte även ett par calvusar till, dom här fiskarna är ju bara för coola. Ska bli kul när dom växer till sig o får lite storlek också.)
                                //Stefan Lindstedt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...