Callochromis "spottdags"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • december 2002
    • 1339

    Callochromis "spottdags"

    Jag har några Callochromisar i ett kar tillsammans med en trio A. Calvus. Callochromisarna lekte för några veckor sedan och en av honorna ser ut och vilja spotta när som helst. Hur tycker ni jag ska göra.

    Alt 1. Flytta calvusarna till ett annat kar och låta Callochromisarna spotta i lekkaret.

    Alt 2. Fånga upp honorna med ynglena och flytta dom till eget spott kar. (Är risken stor att hon spottar ut ynglena när jag ska fllytta över dom?)

    Det vore förbaskat kul om jag kunde få ynglena från de här honorna till att överleva. Så vad tror ni, vilket vore det bästa?
    //Stefan Lindstedt
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    jag skulle gå på alt.1, tror att det är bättre än att riskera att honan spottar-sen vet ja inte hur dom andra är gentemot yngel-kanske blir dom uppätna!? hur ser inredningen ut- finns det gömställen?
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • december 2002
      • 1339

      #3
      Nej där är inte mycket gömställen (egentligen skulle de här fiskarna bara gå i karantän en tid i det här karet):
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        ja det ser lite kalt ut för yngel,du kan ju alltid lägga ner några stenrösen el liknande..kanske javamossa för ja tror att det är mindre stressande för honan att gå kvar men det är svårt det där..vad som funkar beror så mycket på art,inredning etc..Jag vet nästan ingenting om just callochromis men har erfarenhet av X.sp.kilesa och med dom var det inga problem med att låta ynglen gå kvar-då fanns det iof en del gömställen,men ja har hört att just callochromis är en ganska aggressiv sandis-stämmer det?
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Stelin
          Användare
          • december 2002
          • 1339

          #5
          Jo, dom verkar vara rätt bråkiga sinsemellan. Mest var det den dominante hanen(som hoppade ur karet igår "RIP")När han inte jagade den andra hanen så höll han ständigt på och uppvaktade honorna. Det var helt otroligt vad han höll på. Nu är där lite stiltje i karet. Men troligen bara till hane nr två fattar att han nu är boss.[]

          Calvusarna bryr dom sig inte om.
          Senast redigerad av Stelin; 18 oktober 2005, 19:21.
          //Stefan Lindstedt

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            ja verkligen fina fiskar du har och just callochromis har ja sett några gånger och dom kan vara riktigt snygga,här i stockholm finns det ganska gått om callochromis både vf och odlat för tillfället..verkar dessutom var en intressant art.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Jag hade helt klart flyttat calvusarna och de andra firrarna i karet. Risken är stor att honan spottar när hon blir stressad/fångad (har provat det själv med C. stappersi). Firrar av samma art kan vara jäkligt snea mot en hona med rom har jag märkt.

              Får honan med rommen gå själv och det är lugnt kring akvariet så brukar det gå bra, ffa som hon har hållt rommen så länge. De brukar spotta efter ca tre veckor, lite beroende på vilka faktorerna är runt i kring dem. De hör inte heller till dem som verkar ta in och ut ynglen i munnen, de spottar några åt gången under några dagar - i vart fall stappersin.

              Är du sugen på att testa den och lyckas med dina yngel kan vi byta!! Har fem kullar på gång.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Vad jag hört så ska i alla fall pleurospilusen (som du har stelin) kunna spotta i karet utan att övriga artfränder äter ynglen. Dock måste ju calvusarna ut ur karet....
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Jag hade 4st pleurospilus som tuggade och häromdagen så var det ingen som tuggade längre och inga yngel syntes till. Förmodligen hade cyprichromisynglen (4cm)fått sig ett redigt skrovmål. Så nästa gång så åker dom ner i ett spottkar.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 3368

                    #10
                    Föräldrarna lär ta ynglen.
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Stelin
                      Användare
                      • december 2002
                      • 1339

                      #11
                      Specmats.
                      Jo hanarna kan bli helt fantastiskt vackra. (Mina kommer nog så småningom få dela kar med mina Tropheus. Vilket action det då kommer att bli i karet.[])

                      Jag fick mig ett ryck och har precis flyttat över alla tre honor till spottkaret. Och ingen av dom spottade ut. Dom går nu alla tre ihop i ett spottkar. Där jag tänker ta bort honorna efterhand som dom spottar. Får se hur väl det funkar i praktiken också...

                      (Patrik: Jag har tyvärr inte plats att ha mer än en sort)
                      Senast redigerad av Stelin; 18 oktober 2005, 21:23.
                      //Stefan Lindstedt

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        Cutekid: har du ens fått några yngel på någon callochromis och kunnat observera detta beteende själv?
                        Enligt artiklar här på ciklid.se skall man kunna låta föräldrarna spotta i karet och att ingen sen kniper ynglen. Detta bekräftades även av lasse på sandby ciklidhobby. Har de haft helt fel i sina uppgifter och erfarenheter?

                        Stelin: Härligt att det gick bra. Min stappersii spottade i håven på väg till yngelkaret så det var bara att släppa tillbaka honan i huvudakvariet. Hade en himla tur att hon inte spottade i huvudkaret när jag jagade henne.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • TroffeMicke
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 412

                          #13
                          Jonas E.
                          Jag har fött upp callochromis i ett antal år ,och det är jag som lämnat uppgiften till Calle att föräldrarna tar ynglen.

                          Jag har väl fött upp ett 500 tal yngel under årens lopp och loosat en massa då jag har låtit honorna få gå kvar med ynglen.
                          Jag har vid ett flertal tillfällen SETT honorna äta upp sin egen avkomma,så jag måste tyvärr säga att dina informatörer har fel i sina uppgifter.
                          Mvh.Micke

                          http://www.troffemicke.com/

                          Kommentar

                          • Stelin
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1339

                            #14
                            Micke:
                            Hur brukar du göra? Tömmer du honorna eller låter du dom spotta i spottkar för att sedan direkt efter första "spott" ta upp dom och sätta tillbaks dom i lekkaret igen?
                            Senast redigerad av Stelin; 18 oktober 2005, 22:02.
                            //Stefan Lindstedt

                            Kommentar

                            • TroffeMicke
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 412

                              #15
                              Tjena Stefan.
                              Jag låter honorna gå i ca. 2 veckor i lekkaret för att sedan flytta över dom i ett yngelkar.
                              Låter dom spotta där för att sedan direkt sätta över dom i lekkaret igen.
                              Jag har låtit dom gå ett par dagar med ynglen för att "äta upp sig", och då menar jag inte på sin egen avkomma.
                              Tyvärr har det hänt att kullarna har blivit uppätna av den hungriga honan redan på 3:e dagen efter spott.
                              Mvh.Micke

                              http://www.troffemicke.com/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...