nytt akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    #16
    LN: Varför rekommenderar du Kalksand i ett sydamerikaakvarium med ex bilbukar och dvärgciklider?

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #17
      Absolut rekomederar jag så stabilt vatten som möjligt. Dagens stadsvatten Har ofta en låg buffringsförmåga. Man vill köra med ett vatten som har ett högt ph för att slippa utfällningar från stadsnätet. I reningsprosessen så tappar verken vattnets normala buffringsförmåga mot ph svängningar. Kommunerna ( har vatten verket i Växjö förklarat för mig) har inte stort intresse av att höja tillbaka buffringen. Man tillverkar ett drickvatten som klarar uppställda krav utan detta moment.
      I akvarium (allt tappvatten) sker en ph sänkning p. g. a avluftning och nedbrytning av ämne (fiskskit, rötter, torv samt växtdelar). Därför tycker jag att man ska ha i kalk eller buffringsmedel som förhindrar att vattnet får plötsliga förändringar om vattnet har för låg buffring. När man som i mitt fall desutom använder "osmosvatten" är det ännu viktigare med kalk. Mina SA-firrar leker regelbundet, med mycket lite romproblem (mögel). Sen jag börjat tillsätta kalk (med eller utan osmos) så har jag mycket mindre förluster av fisk helt enkelt. Det är bra att placera kalket i en behållare av något slag så att man kan förändra buffringen om man märker att ph-långsamt stiger. Det kan ju visa sig att sanden man köpt buffrar vattnet, då behöver man ju inte kalket. Det kan ju vara så att stadsvattnet innehåller så mycket buffer att extra kalk inte är nödvändigt. Att snacka om värde på buffer tycker jag är för invecklat, däremot kan man mäta ph dessutom prova med eller utan kalk och se fiskarnas beteende. Jag måste säga att med kalk i mitt diskuskar så färgar dessutom firrarna bättre så att jag tror att jag haft "nattsänkningar" av ph utan att veta om det. Dom leker som tusan med frisimmande yngel som följd och det tycker jag är ett tillräckligt bevis för mig att firrarna mår väl.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Helenai
        Användare
        • oktober 2004
        • 269

        #18
        Hmmm... Tack för tipset LN, har inte tänkt på det på det viset. Nu åker sannolikt lite kalkhaltig sand ner i filtret. Alkottar och/eller torv kan oxå vara på ingång.

        Lånar tråden litegrann...
        Jag har ett mycket snällt A. metae-par i ett 250-liters (när de själva hade yngel rörde de inte ens tetrayngel!). Metae-paret håller ena halvan där jag har ett stenröse, den andra halvan är planterad med stjärngräs, H. zosterifolia och där hålls tetrorna just nu. Funderar på att komplettera med en dvärgciklid, antingen vanlig fjäril eller röd dvärgciklid, A. hongsloi. Är det orimligt eller kan det fungera?
        Varde ljus... och det vart mörker.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=599007

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #19
          BL i Helsingborg har röd dvärjciklid inne. Tycker att den såg hur läcker ut som helst.
          Bolivianer är "snäll" ciklid som art men visst tusan finns det vresiga exemplar även där. Har själv en hanne som anfaller allt som kommer i närheten men han skadar ingen så att ha fisk med personlighet tycker jag bara är kul. Men är det bara lite storlek på Metae så kommer det att funka.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          Arbetssätt...