nytt akvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malawikalle
    Användare
    • september 2005
    • 31

    nytt akvarie

    Blir ett 110L akvarie i köket (om jag vinner slaget=) )
    Jag har pH ca 6.0 i kranen och känner suget efter annat än malawi och bikarbonat.

    Fjärilscikliden vill jag testa, har hört att den ska vara tuff men jag är sugen på en utmaning.
    Blir troligtvis bara fjäril i karet. Trivs den bolivianska fjärilen också som fisken i vattnet med pH6 =)?

    Lämpligt ljus, växter och mat för fjäril? Har räkmix till malawierna (50/50 räka,ärtor), funkar det till vanlig fjäril.

    Borde man pröva den bolivianske först, har hört att de ska vara tåligare och en trevlig prick.
    Går det blanda arterna?

    Tips är mycket välkommet, har inte haft SA förut så allt är guld värt
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729
  • Malawikalle
    Användare
    • september 2005
    • 31

    #2
    lämpligt antal?
    par eller fler honor?
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      6 till 8 st är lagom. Har hållt Bolivianska fjärilar rätt länge nu.
      Hur rolig fisk som helst. Munkamper och ibland ilskna påhopp. Skadar inte varandra om tillräcklig växtlighet finns som skyddar påhoppade individer. Mina började leka efter 2 månader och leker med någon veckas mellanrum. lägg i lite rötter . Jag använder även bottenfat till blomkrukor till leksubstrat. Det blir fler yngel om leken sker på horisontellt underlag. Dom är duktiga yngelvårdare och anfaller allt som hotar yngel. Har haft bolivianer som jagat bort fullvuxna Diskus och L-malar. Inte vidare kannibaler utan man kan få upp yngel i kar med många vuxna, Dock släpper dom vården när ynglen är ganska små vilket gör att om du har Scalarer eller Diskus så går dom åt.
      Trivs med mycket växter (fast nu när man tänker efter så har jag även haft lek i kar utan växter) och belysning i Boliviankaret är just nu grolux.
      Par är att föredra.
      Mat - ja mina får räkmix, artemia, cyklops (när yngel finns i karet) och flingfoder.
      Skulle nog inte blanda fjärilar utan satsa på någon annan art. Ett tips är att alla SA-dvärjciklider är duktiga romrövare så vill du ha yngel i karet så hade jag satsat på någon tetra.
      Lågt ph är att föredra. Mellan 6-7 är kanon (det verkar som lek lyckas oftare i det intervallet)
      Senast redigerad av LN; 18 oktober 2005, 14:47.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • Malawikalle
        Användare
        • september 2005
        • 31

        #4
        osch! Nu blev man ju sugen ska du veta=)

        Boliviansk får det bli.
        +tetror +2 rötter +2 grottor +några växter +blästersand.
        funderar på att bygga filterfack i ena hörnet.

        Nån mer som har erfarenheter av den bolivanske skönheten?
        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

        Kommentar

        • wofflan
          NCS Medlem
          • september 2003
          • 660

          #5
          har haft både "vanlig" och Boliviansk.
          När jag hade två par av vanlig lekte de hur ofta som hellst, men jag lyckades aldrig få fram några yngel, däremot adopterade en av hanarna lite grus som han flyttade upp på lekstenen och försvarade som om det hade varit rom.
          Är väldigt sugen på bägge arterna igen.
          Mvh Fredrik

          Kommentar

          • Malawikalle
            Användare
            • september 2005
            • 31

            #6
            hehe, coolt. visste inte att de fick adoptera=)
            Fick höra att jag får akvariet om 3 veckor. segt...
            men men, desto mer tid att läsa på om SA.

            malawis kan ju åka på soten o tarmproblem,
            finns det någon typisk sjukdom som BK Fjäril råka ut för?

            blubb blubb
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

            Kommentar

            • Malawikalle
              Användare
              • september 2005
              • 31

              #7
              finns det någon annan snäll liten ciklid som passar ihop med BK fjäril ???
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

              Kommentar

              • Jeppe
                Användare
                • oktober 2005
                • 409

                #8
                Apistogramma aggassisi (stavas det så?) är en snäll och liten ciklid som skulle kunna gå tillsammans med BK fjärilar. det finns flera varianter från släktet Apistogramma som du kan ha tillsammans med BK fjärilar.
                540 Troffar, Callochromis ect
                100 sydamerica, dvärgar
                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                40 tomt

                Qui dormit, non peccat

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Jag vet inte det Jeppe.
                  Har testat med fem olika dvärjar utan att gott resultat. Trots att jag då hade rena djungeln i karet så fick ja aldrig fram yngel. Dessutom tycker jag att man får ha en rätt stor bottenyta om man ska blanda apistogramma med b.fjäril för att båda trivs bäst i bottenregionen.
                  Som sagt är ett bra tips att fåtill helt plan lekyta, det har varit nyckeln till lyckad återväxt. (Fråga mig däremot inte varför)
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Jeppe
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 409

                    #10
                    Om man ska ha 6-8 stycken BK fjärilar så finns det nog inte plats för andra fisksar. men om du bara ska ha ett par så borde dom kunna gå med ett par apisto. men jag vet inte, Larry har nog större erfarenhet än mig på dette område.
                    540 Troffar, Callochromis ect
                    100 sydamerica, dvärgar
                    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                    40 tomt

                    Qui dormit, non peccat

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Alltså jag har alltid gillat mycket fisk i burkarna. Så att häva i 6 Cardinal samt 4 bukar som snurrar i ytan tycker jag skulle vara helt ok besättning. Kräver lite pyssel och bra filtreing. Kanske till och med en eller två små L-104 clownpleco skulle kunna platsa. Men vilket kanonkar det skulle bli.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Malawikalle
                        Användare
                        • september 2005
                        • 31

                        #12
                        jag skippar att blanda. blir bara BK fjäril. plus stimfisk och en mal.
                        trivs de med blästersand?
                        jag har väldigt mjukt vatten, borde jag lägga i något som håller uppe lite hårdhet. något kalk aktigt, för att minska risken för pH svängningar?
                        vilken firre syftar du på när du säger bukar?
                        http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Bilbuk är en fiskgrupp som håller till i ytan (alltså inte konkurerar med bottenfisk)
                          Om du är rädd för ph svängningar så lägg en 1/2 dl kalksand (kostar 17-20 kr/kg) i en nylonstrumpa. Placera stumpan i filtet eller gräv ner påsen under en stock. Det är mycket säkrare än att lägga i en kalksten. Efter ett tag så kan sten få beläggning och då buffrar den inte vattnet överhuvud taget. När du ändå är igång så lägg lite torv i samma påse. Dyrt att köpa i akvarieaffär men värt priset (tycker jag). Humusämne gillar Bolivianer. Om du har lite prylar i vattnet sand - torv - kalk - rötter så får du ett stabilare vatten som inte är så beroende av tappvattnet. Siamensis är bäst på att hålla bort alger, men är även duktiga på att sno rom.
                          Så att det är alltid en balansgång mellan goda och sämre egenskaper hos firrar. Hade jag varit som du så hade jag satsat på någon ancistrus variant eller ett par små L-malar. Men även dom kan utveckas till tjuvar (mina har det inte dock).
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Undrar om ja sagt att när Bolivianer har vaktat sin rom i 2-4 dagar så gräver dom en hel del gropar som dom flyttar runt larverna i. Så ett bra tips kan vara att förankra dina växter lite grand om du har möjlighet. (Malawikalle - det är så att "vi" håller till på en tråd "Fisknördarna i Växjö" på zpet. Där kommer det ibland upp lite SA- frågor och tips.)
                            Senast redigerad av LN; 21 oktober 2005, 08:06.
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Malawikalle
                              Användare
                              • september 2005
                              • 31

                              #15
                              tack för hjälpen larry. kanon-schysst, ska kolla in den tråden!
                              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

                              Kommentar

                              Arbetssätt...