Bakrund-Frigolit-Tips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    #16
    Tack kenneth,
    Men efter en tid så kommer det frodas alger dom kommer ju i sin tur att fastna på bakrunden, tänk så blir det för mkt alger? det kan man ju inte direkt skrapa bort med en algskrapa från bakrunden hehe.

    Men när det har hänt så har det kanske gått så långt tid att man ska byta nått annat på samma gång?
    Det dyra är allså lacken? kan man bara ta husfixk över frigoliten sen sätta dit den då?( Om man inte vill ha lack te.x)
    Mvh Ola.

    ola lindeberg
    ola lindeberg

    Kommentar

    • fredrikr
      Användare
      • oktober 2002
      • 985

      #17
      Jag byggde en bakgrund på 120x50cm, Ett halvkilo Epotex räckte ganska exakt. Jag hade dock ingen bakgrund på sidorna. Tänk på att inte vara alltför generös med lacken -- du har ingen nytta av att lacken bildar små pölar i groparna. Ett halvkilo kostar 210:- om man åker direkt till Epotex i Länna (Skogås utanför Stockholm).

      Min bakgrund bestod av frigolit, våtrumsspackel och sedan målarfärg (mest vattenfärg). Vet inte om det påverkar hur mycket lack som går åt. Lacken är väl egentligen en sorts plast, med en ganska tjock konsistens. Tror inte den sugs upp av materialet så mycket.

      Mvh,

      /Fredrik


      Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
      http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

      Kommentar

      • NM
        Användare
        • oktober 2002
        • 93

        #18
        Hej Alla, Hur lång tid efter det man lackat / målat den kan man stoppa i den i akvariet utan att riskera skador på fiskarna?
        Mvh
        Niclas (NM)

        Kommentar

        • Kenneth
          Användare
          • april 2002
          • 277

          #19
          citat:
          Tack kenneth,
          Men efter en tid så kommer det frodas alger dom kommer ju i sin tur att fastna på bakrunden, tänk så blir det för mkt alger? det kan man ju inte direkt skrapa bort med en algskrapa från bakrunden hehe.
          Med lack blir det mycket lättare att ta bort alger från bakgrunden. Det är bara att ta en borste eller svamp och gnugga bort dem. Utan lack går det inte. Husfixen blir inte så hård att du kan gnugga med borste eller svamp. Det kommer garanterat att lossna partiklar som smutsar ner. Fast jag tycker att det ser fint ut med alger. Det blir mer levande då. Om du inte vill ha alger så skaffa dig ett gäng ancistrus och algbetande ciklider.

          citat:
          Men när det har hänt så har det kanske gått så långt tid att man ska byta nått annat på samma gång?
          Det dyra är allså lacken? kan man bara ta husfixk över frigoliten sen sätta dit den då?( Om man inte vill ha lack te.x)
          Lacken är nog dyrast. Det går alldeles utmärkt att endast använda husfix på frigoliten. Det finns många exempel på bakgrunder som funkar och håller flera år efter byggandet. Tyvärr är inte min bakgrund ett sådant exempel och därför ska jag bygga om den och lacka. Det är bara att testa.

          Svar till NM:
          Om du målat bakgrunden med husfix utan att lacka den bör du låta bakgrunden sitta ensamt i akvariet i nästan två veckor för att laka ur ev. ämnen som är skadliga för dina fiskar. Under tiden bör du byta allt vatten minst tre gånger.

          Jag känner inte till hur proceduren är när du har lackat bakgrunden. Jag skulle använda samma metod även till den lackade bakgrunden. Någon med mer erfarenheter av lackade bakgrunder får gärna rätta mig.


          MVH
          /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
          MVH
          /Kenneth Johansson,

          ordförande
          Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
          Ansvarig för Ciklidstämman 2007

          Kommentar

          • fredrikr
            Användare
            • oktober 2002
            • 985

            #20
            Jag har för mig att instruktionerna för lacken säger att den ska sluthärda i fem dygn. Om man har blandat basen och härdaren i exakt rätt proportioner (100:53 i viktförhållande), och har skött blandningen perfekt, så är det egentligen klart efter ett dygn eller så, men man får större säkerhetsmarginal mot felblandningar om det får stå i fem dygn. Först därefter fyller man akvariet med vatten, låter pumpen köra någon timme och tömmer sedan akvariet igen. Klart.

            Man lägger två lager lack. Efter första lagret ska man låta det härda "över natt", och inte längre än ett dygn innan man lägger på det andra lagret.

            Det är för övrigt bättre att få lite för mycket härdare än för mycket bas, men man ska vara så noggrann man någonsin kan när man blandar. Det är bas som inte funnit sin härdare och härdare som inte funnit sin bas som är den enda verkliga faran med lacken.


            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

            Kommentar

            Arbetssätt...