Bakrund-Frigolit-Tips.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • augusti 2002
    • 1232

    Bakrund-Frigolit-Tips.

    Hej,
    Har kollat lite på att bygga en bakrund i frigolit!!
    har ni några tips till det?

    Undrar lite vart man ska gömma doppvärmaren, ska man göra större plats för den vid pumpen eller? där är det ju bra vattencrirkulation.

    Finns det bara akvariesilicon som man kan använda?
    Är det mycket svårt att måla den? Färgklicken lär göra ganska mycket i den ju.

    Kom med så mycket tips och bilder som möjligt.
    Mvh Ola.


    ola lindeberg
    ola lindeberg
  • demasoni
    Användare
    • april 2002
    • 163

    #2
    Hej!
    Jag har två frigolit bakgrunder. Den ena gjorde jag som alla andra och limmade på frigolit så det blev som stora blocket. Detta var ganska snyggt. Men jag har gjort en till där jag bara tog en tjock skiva och värmde + att jag hälde lite syra på så det blev lite sänkor i den. Sen tog jag fix som varextremt flytande och hälde över. Det blev skit snyggt.
    MVH Filip

    tropheus chimba
    Fuelleborni Katale

    Kommentar

    • Ola
      Användare
      • augusti 2002
      • 1232

      #3
      Hej,
      Det sissta har jag alldrig hört för men har faktiskt tänkt lite på det själv.
      vad kostade dina bakrunder med allting silicon,frigolit,husfix ja allt du hade?
      Gömde du pumpen å dopvärmaren bakom också?
      Vart gömde du dopvärmaren då?
      Hur stora är dina filterintag där vattnet från akvariet åker in i filtret?
      Men på den sissta när du "hälde" syror på bakrunden blev det inte lixom djupa hålar? Lixom som ser lite overkliga ut?
      Hur stora akvarier har du dina i?
      Jag har ett 325L som ja ghade tänkt ha det i, hur mycket Silicon tror du det går åt då till bara fästningen på bakrutan?
      Mvh Ola
      Mvh Ola

      ola lindeberg
      ola lindeberg

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Du kan använda värmepistol istället för syra. Fördelen med det är att du kan kontrollera "hålor" och "skrevor" bättre.

        Jag använde kniv och värmepistol för att ordna detta. Sedan lackade jag med Rep o Fix (Husfix) som var blandat med färgpigment. Nu är den kanonfin pga att alger börjat växa på den.

        Stefan, Skövde

        375L frigobkgr aluram...
        Tropheus sp.black Pemba F2.
        Ancistrus Golden.
        Spathodus Erythrodon VF.
        Lamprologus Ocellatus SO.

        2st 100L Yngelkar.

        Kommentar

        • Hasse_H
          Användare
          • april 2002
          • 1081

          #5
          Kolla min artikel i ämnet, surfa till http://och.nu/ciklid och klicka på Artiklar. Den handlar visserligen om min amazonasinspirerade bakgrund, men arbetsteknik, materialval etc kan ju vara intressant även om man bygger en afrikansk bakgrund (som jag antar det handlar om eftersom inlägget är postat under Afrikanska ciklider...)

          mvh
          /Hasse

          - http://och.nu/ciklid -

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • augusti 2002
            • 1232

            #6
            Hej,
            Stefan var får jag tag på färgpigmentet?
            Kan det finnas i en färgaffär?
            Jo har varit på din sida Hasse ett antal gånger=) hehe.
            var gömmer du dopvärmaren hasse? å stefan?
            Mvh Ola

            ola lindeberg
            ola lindeberg

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • april 2002
              • 1081

              #7
              Min doppvärmare är inbyggd i ytterfiltret...det är ett Eheim Pro 2328.
              /Hasse

              - http://och.nu/ciklid -

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Pigmentfärg köper du i en vanlig färghandel där de säljer material till konst.
                Jag gömde pump värmare och in och utblås till ytterfiltret i ena hörnet.
                Jag skulle definitivt strö finhackad torv i lacken om jag gjorde om bakgrunden nu. Alternativet är sand eller salt (kömmer ju försvinna men lämnar en skrovlig yta).
                Bilder samt kort beskrivning kommer i nästa ciklidblad. Bild finns även i min presentation. Pump mm finns i vänstra hörnet.

                Mvh.


                Ola
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Micke
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9579

                  #9
                  citat:
                  Jag skulle definitivt strö finhackad torv i lacken om jag gjorde om bakgrunden nu. Alternativet är sand eller salt (kömmer ju försvinna men lämnar en skrovlig yta).
                  Det finns också s.k. halkskyddmedel att köpa i färghandeln. Det blandas i lacken vid sista strykningen och ger mycket bra fäste för alger.


                  Mvh Michael Persson
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 1232

                    #10
                    hej,
                    Men det måste väl vara någon speciell färgpigment som inte är giftig?
                    sen kan man ju lacka den också vad för lack ska jag använda? å var inhandlar jag den?
                    Sen vill jag strö öven sand/grus över en del av bakrunden ska jag silicona ut en jämn yta sen strö över där? och sen lacka på det?
                    Hjälp!=)
                    Mvh Ola

                    ola lindeberg
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Vad jag vet så kan man inte veta om färgerna är giftiga. Rådet brukar vara att undvika blått samt namn som låter giftiga (bly, zink osv.).
                      Lack: NM akvarielack, suneholmslack eller Epotex. Allt är samma sak. Jag köpte det på Akvariehobby i Uppsala.
                      Sand/grus/torv el dyl strör du i lacken innan den härdat. Eventuelle fula områden kan du kleta silikon på och strö i sand/grus/torv i silikonet. Om du lackar ovanpå sand/grus/torv så förlorar du hela poängen: undvika att lacken glänser på ett onaturligt sätt.

                      Mvh.

                      Ola
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 1232

                        #12
                        Ok =) tack så mkt Ola.

                        Men vad tror ni hela packetet kostar? Bakrunden kommer vara 130cm lång 50hög 50 djup.
                        Mvh Ola

                        ola lindeberg
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Färgpigment inhandlades på Färgtema. Husfix och dylikt finns i varje bygghandel + Coop Forum (vad jag sett).

                          Min bakgrund gick nog på i runda slängar 6-700kr. Jag är osäker för jag fick köpa en del frigolitblock då jag gjorde små missar i början.
                          Frigolitblocken inhandlades på Beijer Byggmaterial. Jag köpte även en värmepistol, men det kostade inte mycket då typ ÖB har i billig klass.

                          Sedan kostade ju lacken (Epotex) ca 500kr men det är ej medräknat i priset 6-700kr. Jag vet nu att jag skulle avstått lacken då det blev fel på min bakgrund. Jag fick in vatten bakom frigolitbakgrunden och det är inga problem i sig, men frigoliten var inte tät och det medförde att fukt lade sig precis mellan lacken och husfixen. Lacken vitnade och det blev inte snyggt direkt!

                          Jag slipade bakgrunden igen och lade på 4 lager av husfix inkl färgpigment och nu så är den kanonfin helt utan lacken.

                          De färgpigment som jag kört med heter "Kimrök","Umbra bränd" och "Terra bränd". Kimrök är svartsotig, Umbra mörkrödbrun och Terra är lite beige-aktig. Jag har inte blandat ihop det för mycket då jag ville ha lite nyanser som inte såg så "arrangerat" ut. Jag rörde om så pass att pigmentet blandade sig men blev lite smårandigt när jag penslade på det. Det blev en mer naturlig nyans.



                          Stefan, Skövde

                          375L frigobkgr aluram...
                          Tropheus sp.black Pemba F2.
                          Ancistrus Golden.
                          Spathodus Erythrodon VF.
                          Lamprologus Ocellatus SO.

                          2st 100L Yngelkar.

                          Kommentar

                          • Ola
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 1232

                            #14
                            hej Stefan å alla andra.

                            När man har lagt på Husfixen, så är det väl pigmentet kvar?
                            Vad blandade du ut det med? måste jag behandla frigoliten på nåt sätt innan jag lägger på husfixet? ska jag ha husfix på baksidan oxå eller bara där det syns?

                            Funderar på¨att inte göra en sådan stor bakrund som "första bakrund" ska nog börja med en lite mindre först.
                            Vad är det som händer när man lackar bakrunden? är det att den blir lite glansigare bara?
                            Mvh Ola.

                            ola lindeberg
                            ola lindeberg

                            Kommentar

                            • Kenneth
                              Användare
                              • april 2002
                              • 277

                              #15
                              citat:
                              När man har lagt på Husfixen, så är det väl pigmentet kvar?
                              Jajamensan. Pigmentet sitter i husfixen.

                              citat:
                              Vad blandade du ut det med? måste jag behandla frigoliten på nåt sätt innan jag lägger på husfixet? ska jag ha husfix på baksidan oxå eller bara där det syns?
                              Blanda ut med vatten tills det blir en vattning sörja, som trögflytande soppa. Det ska vara enkelt att måla med husfixen. Du ska inte ha på husfix på baksidan, då fäster inte silikonet lika bra. Däremot tycker jag du ska lacka baksidan. Då behöver du inte lika mycket silikon när du fäster bakgrunden.

                              citat:
                              Vad är det som händer när man lackar bakrunden? är det att den blir lite glansigare bara?
                              När du lackar bakgrunden slits garanterat inte någon husfix bort när dina malar tuggat på den i ett par år. Följden blir också ett mindre smutsigt vatten eftersom ingenting ramlar bort från bakgrunden. Om du inte blandar i någonting i lacken så blir bakgrunden glansig. Jag föreslår att du strör i sand eller trycker dit torvsmulor (beroende på vilken biotop du vill efterlikna förstås) innan lacken torkat.



                              MVH
                              /Kenneth Johansson, www.akvarie.net
                              MVH
                              /Kenneth Johansson,

                              ordförande
                              Linköpings Akvarieförening, www.linkopings-akvarieforening.net
                              Ansvarig för Ciklidstämman 2007

                              Kommentar

                              Arbetssätt...