Tips till en nybörjare på Malawi!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #16
    deelay: Du har nog inte hållt dem så som de bör?

    Jag har hållt Goldens som 4st, 6st, 10st 20 och 40 i olika grupper. I större antal kan jag inte skilja deras beteende från Tropheusarnas. håller man dem som 4 /6st så är de lugna fiskar som simmar rundor och letar mat, tittar fram lite här och var i stenrösena och är lugna och fina (mest naturligt). Runt 10st är det lite mera action och med fler hannar blir det roligare beteenden, jaga svansen-beteendet visas äännu mera och hannarna fightas lite. Vid 20st så har du en fullfjädrad tropheus-grupp, hannarna fightas om bästa stenen, den dominante kontrollerar karet och honorna har en egen rangordning.

    Tråkig? Inte om man håller den i rätt förhållanden. Det funkar självklart inte med rangordningen ifall du har aggressivare arter som dominerar över Goldensen. Därav rådde jag Aulonocara som sällskap.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #17
      Ursprungligen postat av Jonas E
      deelay: Du har nog inte hållt dem så som de bör?

      Jag har hållt Goldens som 4st, 6st, 10st 20 och 40 i olika grupper. I större antal kan jag inte skilja deras beteende från Tropheusarnas. håller man dem som 4 /6st så är de lugna fiskar som simmar rundor och letar mat, tittar fram lite här och var i stenrösena och är lugna och fina (mest naturligt). Runt 10st är det lite mera action och med fler hannar blir det roligare beteenden, jaga svansen-beteendet visas äännu mera och hannarna fightas lite. Vid 20st så har du en fullfjädrad tropheus-grupp, hannarna fightas om bästa stenen, den dominante kontrollerar karet och honorna har en egen rangordning.

      Tråkig? Inte om man håller den i rätt förhållanden. Det funkar självklart inte med rangordningen ifall du har aggressivare arter som dominerar över Goldensen. Därav rådde jag Aulonocara som sällskap.
      Aulonocara jacobfreibergi är den för tuff för Golden?
      Jag är på G att förändra i mina akvarium, men har inte riktigt bestämt mig hur än. Jag har A. J. 1+2 och bara 6 st Golden, men utökar gärna Goldengruppen.
      Min zoon

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #18
        Aulonocara jacobfreibergi fungerar alldeles utmärkt tillsammans med golden och andra snälla mbunas.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Chicke
          Användare
          • maj 2004
          • 497

          #19
          Ja men nu tror jag att både deelay och jag tänkte på att det var ett 190 liters kar som det va frågan om, så en grupp på 40st är väl uteslutet.

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #20
            Chicke, jag snacka om 10stycken som en ideal grupp med bra med beteende, inte 40st. Jag bara berättade vad jag provat och fått ut av de olika gruppordningar jag provat.
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • anfall
              Användare
              • november 2004
              • 139

              #21
              Kombinationen av olika arter och matningen är en annan aspekt som man kanske ska dryfta i sammanhanget.

              Aulonocaror är ofta sega i starten när det är matdags och står vid botten och hukar sig om det är väldigt röjigt och krig om käket i ytan. Många arter, men inte golden, får för mycket om A ska få tillräckligt. Detta talar också för golden om du funderar på att ha A. i burken. Golden behöver relativt frikostig matning för att inte tunna ut för mycket.

              Hur fungerar mbunas i kombination med golden och A.? Jag har mycket liten erfarenhet, med mina små mbunas skrämmer i alla inte livet ur A. Kanske är det nån annan som vill delge erfarenheter.


              Anders

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #22
                Jag har haft golden med tuffare mbunas och ofta så magrar de svagare individerna(dvs honorna som ger bra med yngel) och jag har förlorat en hel del fisk p.g.a. andra aldeles för tuffa mbunas.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Havs
                  Användare
                  • december 2004
                  • 607

                  #23
                  Ursprungligen postat av Jonas E
                  Jag har haft golden med tuffare mbunas och ofta så magrar de svagare individerna(dvs honorna som ger bra med yngel) och jag har förlorat en hel del fisk p.g.a. andra aldeles för tuffa mbunas.
                  Mina Golden trivdes inte med L. Trewavavaese och P. flavus. De var alldeles för framfusiga, speciellt vid mattillfällene.

                  Mina 6 Golden går nu med mina A. J. 1+2 och mina obestämda Melanochromis. Två honor av Golden har tuggat med den besättningen i karet. Den första honan har släppt sina yngel, som tyvärr inte är speciellt gula. ( Frågat om i en annan tråd)

                  Borde inte Melanochromis joanjohnsonae kunna räknas som en lugnare art, trots att det är en melanochromis?
                  Senast redigerad av Havs; 09 oktober 2005, 16:13.
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    Jonas E
                    Nej jag har faktiskt inte testat o köra en burk med typ enbart goldens eller iaf väldigt många men jag kan tänka mig att om man kör tex 16 golden tillsammans med kanske enbart ett par RödRubin eller jacobfreibergi så kanske man upplever dom helt annorlunda då dom inte blir utkonkurerade av dom andra fiskarna. Varför jag inte rekomenderade Golden var pga att jag inte tycker det är en fisk att bygga runt utan mer en utfyllnads fisk eftersom deras humör skiljer sig kraftigt från resterande mbunas, förutom spraengare då iof, men som sagt alla andra har ju ett helt klart mer framfusigt beteende vilket gör att jag tycker dom representerar mbunas på ett bättre sätt om man är ute efter den action som man kanske förväntar sig från Mbunas.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • salo
                      Användare
                      • april 2002
                      • 314

                      #25
                      Kapar tråden lite med en egen men ändå goldenrealterad fråga. Jag börja lessna lite på mina Trewavasae och Hongi, gillar golden väldigt mycket men de pallar inte ovan nämnda sällskap utan flera stycken har tynat bort.

                      Så jag tänkte sälja av och köra enbart 3 arter, behålla min stora fina Hinderihane och hona och sedan en grupp golden och en grupp demasoni. Skulle detta funka tror ni, karet är 150x50x60 (Juwel 400).
                      540 (180x60x50) under uppbyggnad
                      30L Nano under planering
                      Drömmer om ett Nanorev

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #26
                        Salo: Det kan definitvt fungera, mata på med bra foder som alla får av(typ flingor/pellets eller räkmix i bitar)
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • Björkis
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 59

                          #27
                          Malar

                          Ursprungligen postat av EricaBjork
                          Hej!
                          Sedan undrar jag vilka malar man ska ha som går ihop med dessa?
                          Jättetacksam för svar!
                          Vet inte om du fått svar på frågan, men jag svarar ändå.
                          De malar jag har ihop med mina & barnens "Golden" är:
                          Gibbiceps 12-15 cm (rätt kul att se när ynglena snor maten ur munnen på den största!)
                          Ancistrus sp 4-8 cm
                          Plecostomus 8-10 cm
                          Pansarmalar var dock ingen större hit!(romrövare)
                          -"Att tänka innan man pratar är som att torka sig innan man skiter" Arne Anka

                          Kommentar

                          Arbetssätt...