Tips till en nybörjare på Malawi!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • EricaBjork
    Användare
    • februari 2005
    • 11

    Tips till en nybörjare på Malawi!

    Hej!

    Jag har bestämt mig för att gå över till Malawifiskar nu när jag köpt ett nytt akvarium, Juwel Trigon hörnakvarium på 190 liter. Har tidigare haft paletter, fjärilar och annan sällskapsfisk.

    Jag har svårt att hitta bra fakta om Malawifiskar, men efter att ha frågat runt i akvarieaffärer så har jag bestämt mig för att testa. Men vilka sorter ska jag välja?

    Jag är inne på Labidochromis caeruleus. Vad jag vet så är den ganska lätt på alla sätt och vis och kanske en bra nybörjarfisk för mig. Men hur många och av vilket kön ska jag välja i såna fall? Mitt akvarium är ju inte det största, så jag kanske inte ska ha några fler arter? Om ni tror att det ändå går så kom gärna med förslag på någon till art som går bra ihop med Labidochromis caeruleus..

    Sedan undrar jag vilka malar man ska ha som går ihop med dessa?



    Jättetacksam för svar!
    /Erica
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Tjena! Välkommen in i Malawi-träsket =)

    Labidochromis caeruleus (Golden) är en perfekt nybörjarciklid och funkar alldeles utmärkt i ditt 190L akvarium. Den blir inte så stor (om man inte övermatar den) och har ett lugnt temparament.

    Det som passar utmärkt i ett sådant akvarium med Golden är ett litet gäng Aulonocara. 2 hannar och tre honor brukar fungera jättebra. Ta de lugnare varianterna, t.ex. startgranti, baenschii, chitande(hittar du dessa har du tur, finns knappt några i handeln vad jag vet). En jättesnygg mix är Goldens tillsammans med antingen blå neon (stuartgranti chiwindi, londo och något annat ställe) eller Kejsaraulonocara (Stuartgranti cobué eller hansbaenschii). Försök köpa ungdjur, det blir mycket billigare så och det är roligare att se hur hannarna får mer färg för var dag som går. Aulonocaror som du skall undgå är: jacobfreibergi (alla varianter), röd rubin, eureka, ob-aulonocara, peakock(även kallad Ob-aulonocara). Dessa är oftast ganka aggressiva och revirhävdande jämfört med andra Aulonocaror.

    Mitt svar till dig:
    2+3 Aulonocara stuartgranti
    6 Goldens (de är jättesvåra att se vilka som är honor och hanar, köp den med svartast fenor i butiken och köp blandade storlekar på resterande exemplar).
    en eller två Ancustrus-malar (perfekta malen i ett malawiakvarium)

    Lycka till!
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • EricaBjork
      Användare
      • februari 2005
      • 11

      #3
      Tack

      Hej!

      Tack för ditt snabba svar, har just kikat på de fiskar du tipsat om, och jag kommer att gå på dina råd med största sannolikhet. Monterade ihop akvariet och möbeln ikäll, men innan fiskarna ska köpas så ska jag jaga rätt på någon snygg bakgrund till det. Det verkar inte finnas så många bakgrunder till hörnakvarium.. Får se om jag hittar något snyggt!

      Hursomhelst så tackar jag för dina förslag!

      /Erica
      /Erica

      Kommentar

      • badboy
        Användare
        • maj 2005
        • 137

        #4
        Jag köpte ett par st golden när jag startade upp mitt akvarium för "alla" sa att det är den bästa nybörjarfisken och den är rätt så lätt lekt. Men jag vet inte om ps. demasoni och c. moorii(ingen fisk för 190liters akvarium) som jag oxå har, är så mycke svårare, alla tre leker som tusan. Det jag kan tycka är att golden kan ha för lite karaktär, men det är ju en snygg basfisk som ger akvariumet mycke färg. Så jag tror att den mesta fisken funkar bra för även en nybörjar, bara man inte ha dom mest extremt aggresiva fiskarna. Men hur som helst så kanske du även gillar golden, men köpa inte den bara för den ska vara lätt att ha att göra med.

        Kommentar

        • anfall
          Användare
          • november 2004
          • 139

          #5
          Jag har tillämpat den strategi och artval som Jonas föreslår. Det är ett klockrent råd, som du gör rätt i att överväga att ta. Möjligen skulle jag starta med fler golden (10 ungfiskar eller så med tanke på volymen). Ju mindre akvarium, desto viktigare att låta ungfiskar växa upp tillsammans. Köp ungfisk. När hannarna kommer i puberteten är de som våldsammast och då sker ofta ett naturligt urval (det vill säga att fisk dör).

          Generellt är golden snälla, men som alltid finns det en variation i lynne inom en art, också bland golden. Det visade att mina golden var tuffingar och fem hannar blev till slut en, men han är ett praktexemplar som inte tar skit av någon. Av 15 små golden i 500 liter (ihop med en hel del annat) återstår nu 1+5 en fungerande grupp och det är ofta minst en hona som tuggar.

          Anders

          Kommentar

          • EricaBjork
            Användare
            • februari 2005
            • 11

            #6
            Tack för ännu fler tips. Var förbi akvarieaffären idag och kikade, de hade bara en golden fram till nästa leverans (torsdag) och då ska jag kika lite mer. Jag hittade inte någon Cobwe som jag tänkte ha, så jag får se om jag får tag i någon senare.

            Hursomhelst så har jag tänkt ha ciklidgrus i botten, och kolstenar på det. Jag tror det kommer bli bra, men jag hittar fasen ingen snygg bakgrund. Känns lite tråkigt om jag måste ha en vanlig juwel bakgrund, men jag kanske börjar med det så länge.

            Tack för ännu fler bra tips iaf! '

            /Erica
            /Erica

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              En art som är väldigt snygg och härlig är t ex Labeotropheus trewavasae och där finns det en art som heter Thumbi west efter fångstplats. Titta om du kan finna några av dessa då de passar bra ihop med Labidochromis caeruleus.

              Golden är för övrigt en av de mest anpassningsbara ciklider överhuvudtaget då de är "icke-territoriella"...dvs inte har några revir. Om du funderar på att skaffa Aulonocara så kan du troligen inte ha trewavasae då de är väldigt livliga...och kan genom detta hämma Aulonocarans naturliga beteenden.

              Mitt tips är:

              Mbuna-

              Labidochromis caeruleus, Kakusa (Golden)
              Labeotropheus trewavasae, Thumbi west
              Pseudotropheus acei, Luwala reef
              Pseudotropheus socolofi (fd Pindani)

              Blandat mbunas-icke mbunas-

              Labidochromis caeruleus, Kakusa (Golden)
              Pseudotropheus acei, Luwala reef / Pseudotropheus socolofi
              Aulonocara (t ex Londo eller Otter Point)
              Otopharynx lithobates, Zimbawe rock / Sciaenochromis fryeri

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Stefan : Labeotropheus trewavasae i ett 190liters? Kommer att sluta med slakt när de blir stora (de blir ca 15cm). Det är en trevlig ciklid men i ett 190liters hörnakvarium skulle jag inte råda dig till annat än Labidochromis caeruleus golden (kakusa, mbowe, lions cove men dessa lokaliteter står ej i butik) och Aulonocara stuartgranti (som visseligen kan bli 15cm, men bara om man matar dem för mycket). C.afra fungerar säkert jättebra också men då bör du inte ha några Aulonocara.

                i ett 190liters räcker det med 2 arter, ska du ha fler behövs längre och större akvarium om det ska fungera bra.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Det stämmer Jonas E...Labeotropheus trewavasae bör nog ha aningen större även om jag inte ser det som en omöjlighet att hålla dessa i mindre än 250L. Det tar en bra stund tills de är fullstora och då kan Erica kanske ha skaffat ett större akvarium.

                  Om man går efter fullstora ciklider och i de kar man nu har dom i så är det nog ganska få som går i ett väl tilltaget akvarium, utan de flesta arter hålls nog i gränslandet vad som kan anses som rekommenderad storlek på akvarium.

                  Det är ju inte enbart akvariestorleken som spelar in utan även antalet arter/fiskar...

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    Stefan: Okej, det fungerar ett tag. Men eftersom Erica är nybörjare på malawi anser jag att hon bör hålla sig till de lite lättare arterna, de som inte mobbar varandra så mycket. Här är Golden oftast en exemplarisk ciklid.
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Håller med dig angående Golden...men sedan vet jag ingen lika "menlös" utan då får man nog ändå gå in på andra arter. Välj i sådana fall Socolofi eller Acei före någon annan art av de jag nämnt för dessa är väldigt trevliga arter också som sällan ställer till med större besvär.

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #12
                        1/ jag vill att du Jonas E, visar mer respekt emot Tricella ! Du har kompetens, det har jag märkt..2/ Om några år vill du osså bli respekterad, -Det kommer du att bli ;-) -.Mr.Fish-

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          Mr.Fish: nu droppar vi det här och fortsätter att hjälpa Erica med hennes första ciklidakvarium.
                          Senast redigerad av Jonas E; 09 oktober 2005, 00:52.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Den enda hjälpen jag kan ge är att avråda från Golden pga att dom är ungefär lika roliga som Guldfiskar, jag skulle skaffat arter med lite fart ist fast överbefokalkat burken och på så sätt dämpat deras revirlystnad lite... men dom kanske e roliga i början aja lycka till hur du nu än gör.

                            2+6 Msobo
                            1+2 Röd Rubin
                            1+2 Lithobates (samma som tricella sa)
                            1+3 Acei ngara (som utfyllnad)

                            Inte så mycket mer action men iaf lite =)
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • Chicke
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 497

                              #15
                              Ja jag håller med deelay, golden är ganska så livlösa...Synd att du bara har ett 190 liters kar annars hade valen varit fler! 190 känns lite väl i minsta laget =/ Men de minsta arter mbunas ska nog gå...Hur många arter finns det egentligen som blir runt 10 cm, för det e väl dom som e alternativa för Erica???

                              Kommentar

                              Arbetssätt...