ÄR maingano lugn eller ej ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #16
    Ursprungligen postat av Zaphi
    Jag tycker inte maingano verkar vara speciellt aggressiv alls. Om man jämför den med exempelvis M. auratus så är det som natt och dag. Det är en elak rackare. Man kan alltså inte säga att alla Melanochromis skulle vara lika aggro.
    Släppte nyligen ihop en mainganom med 2 auratusar i samma size i en burk och dagen efter fick vi plocka upp 2 slaktade auratusar =) När man pratar fisk så måste man generalisera eftersom majoriteten är det som avgör även om det inom en aggressiv art kan förekomma vissa snälla individer men som sagt det e svårt o bygga en burk på det utan man bör generalisera när man väljer arter o inte chansa som typ "polaren hade ju en snäll sån" för det håller inte i längden, men visst kan omöjliga blandningar funka ibland men det är inget att sträva efter. Lika barn leka bäst =)
    Senast redigerad av deelay; 07 oktober 2005, 02:21. Anledning: tillägg
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Havs
      Användare
      • december 2004
      • 607

      #17
      Ursprungligen postat av tobbejohansson
      hej,

      vill ha hyfsat lugna firrar i karet...inga mördare alltså. har en uppsättning Golden + Acei på tillväxt.....vad är snyggt o kan gå med dessa ?

      karet e på 400 liter....o tomt i vattnet för tillfället....
      Jag har/hade precis samma tanke att ordna till ett 430 liters med lite fredligare malawisar bl.a. Golden, Aulonocaror, Melanochromis joanjohnsonae och kanske någon art till.

      Tyvärr blev det inte som jag tänkt vid ett köp. Det blev någon annan Melanochromis istället.
      Sedan fick jag möjligheten att köpa 8 stycken fina små M. auratus, vilka jag inte kunde motstå.

      Jag har fler akvarium att placera fiskarna i., ca 500 liters. Den här tråden tar ju upp vilka malawis som passar ihop , när man väljer av de lugnare arterna. Men tråden hamnar även på Melanochromis arterna. Å då kommer min fråga,

      vilka arter passar att hålla med t.ex. M. auratus?

      (Jag har tyvärr dålig erfarenhet av M. auratus, när jag försökte hålla dem i ett 200-liters i min ungdom)
      Min zoon

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #18
        ja har auratus med johanni!? och det funkar bra..hannarna bryr sej inte om varandra speciellt mycket faktiskt-men kanske är det bättre med nått annat släkte som Ps. Saulosi exempelvis,den blir inte så stor och borde klara av trycket från auratus-annars är 200 liter inte så stort..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Havs
          Användare
          • december 2004
          • 607

          #19
          Ursprungligen postat av specmats
          ja har auratus med johanni!? och det funkar bra..hannarna bryr sej inte om varandra speciellt mycket faktiskt-men kanske är det bättre med nått annat släkte som Ps. Saulosi exempelvis,den blir inte så stor och borde klara av trycket från auratus-annars är 200 liter inte så stort..
          Något 200 liters är inte aktuellt, utan 430, 500 eller 540.
          Min zoon

          Kommentar

          • Zaphi
            NCS Medlem
            • juli 2002
            • 5395

            #20
            Jag skulle ju aldrig blanda två Melanochromis iofs..
            www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #21
              jaha är det så stort så då går det väl bra med det ja föreslog..auratus passar med dom hårdare mbunas som labeotropheus, tropheops och en del pseudotropheus-att blanda melanochromis kan verka kontroversiellt men enligt mina erfarenheter funkar det bra så länge man tänker på att inte blanda inom johanni typer (johanni,interuptus,maingano,blackwhite johanni,mfl) och inom auratus typer (auratus,auratus dwarf,vermivorus,parallelus mfl), alltså som exempel så går parallelus bra med johanni
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • Havs
                Användare
                • december 2004
                • 607

                #22
                Ursprungligen postat av specmats
                jaha är det så stort så då går det väl bra med det ja föreslog..auratus passar med dom hårdare mbunas som labeotropheus, tropheops och en del pseudotropheus-att blanda melanochromis kan verka kontroversiellt men enligt mina erfarenheter funkar det bra så länge man tänker på att inte blanda inom johanni typer (johanni,interuptus,maingano,blackwhite johanni,mfl) och inom auratus typer (auratus,auratus dwarf,vermivorus,parallelus mfl), alltså som exempel så går parallelus bra med johanni
                Tack för svaret. Jag får försöka tänka till och kankse göra några omflyttningar.
                Sedan har jag fortfande problemet med Melanochromis lepidiadaptes ?. Om det nu är sådana jag har, var passar den arten in i ovanstånde två grupperingar?
                Min zoon

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #23
                  Melanochromis lepidiadaptes ? Det är väl den som förrut kallades "maguire" !?
                  http://burnel.club.fr/Photos/Melanoc...diadaptes.html Och den bör väl tillhöra den grupp som har en mer avlångt huvud och mer rovfiskbeteende som M.chipokae,M."nothern blue",M.Melanopterus mfl..
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • december 2004
                    • 607

                    #24
                    Ursprungligen postat av specmats
                    Melanochromis lepidiadaptes ? Det är väl den som förrut kallades "maguire" !?
                    http://burnel.club.fr/Photos/Melanoc...diadaptes.html Och den bör väl tillhöra den grupp som har en mer avlångt huvud och mer rovfiskbeteende som M.chipokae,M."nothern blue",M.Melanopterus mfl..
                    "maguire" känner jag inte till, men jag skall söka lite på det namnet också. Fiskarna som visas på länken du skrev liknar mina fiskar väldigt mycket. Mitt gäng 14 st är inte fullvuxna än. Några hanar? börjar färga om till en blånyans. Mina fiskar har också en klar gul rand längst upp på ryggfenan, skall Lepidiadaptes ha det? Jag har svårt att se det på bilder som jag kikat på. (Jag har ju frågat om artbestämning förr i en tråd.)

                    Vilken det än är av de där som du räknat upp, så är den alltså tuff, eftersom du skriver rovfiskbeteende. Betyder det tuffare än M. Auratus?
                    Senast redigerad av Havs; 10 oktober 2005, 13:10.
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #25
                      nej nej..den är faktiskt ganska mild och det sägs att den har ett fjällätande beteende i naturen men då bara mot sk.haplisar! bara för att vissa har rovfiskkaraktär innebär inte att dom är tuffa-ofta är det tvärtom faktiskt som exempelvis auratus som mer är en "grön" ätare så är den mycket mycket aggressivare än lepidiaptes.
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Havs
                        Användare
                        • december 2004
                        • 607

                        #26
                        Ursprungligen postat av specmats
                        nej nej..den är faktiskt ganska mild och det sägs att den har ett fjällätande beteende i naturen men då bara mot sk.haplisar! bara för att vissa har rovfiskkaraktär innebär inte att dom är tuffa-ofta är det tvärtom faktiskt som exempelvis auratus som mer är en "grön" ätare så är den mycket mycket aggressivare än lepidiaptes.
                        Det där gula som syns längst upp på ryggfenan, skall Lepidiadaptes ha det?
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #27
                          ja vet inte..när ja titta i nåra böcker så har den helblå eller blå med vit spets på ryggfenan (hannen) här på ciklid.se finns föjande info
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #28
                            Jag har 8 st och de är hur coola och snygga som helst. Ställer inte till några problem. Har dock ett 600 liters kar till förfogande.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • ciklidis
                              Användare
                              • oktober 2005
                              • 98

                              #29
                              Ursprungligen postat av Mr.Fish
                              Om du vill ha lek på "golden" tycker jag iaf inte att du skall ha dem ihop med bla. Melanochromis-arter; dessa tenderar att utmanövrera golden.
                              Våra Golden ynglade av sig så in i bombens trots att vi även hade en grupp Maingano.Så länge ynglen har gömställen så klarade våra sig utmärkt.
                              Vi hade ständigt tuggande honor och fick fler yngel än vi ville ha..

                              Kommentar

                              Arbetssätt...