ÄR maingano lugn eller ej ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tobbejohansson
    Användare
    • september 2005
    • 40

    ÄR maingano lugn eller ej ?

    hej,

    vill ha hyfsat lugna firrar i karet...inga mördare alltså. har en uppsättning Golden + Acei på tillväxt.....vad är snyggt o kan gå med dessa ?

    funkar maingano ? socolofi ? rödzebra ? mer......? help....

    karet e på 400 liter....o tomt i vattnet för tillfället....
    Senast redigerad av tobbejohansson; 05 oktober 2005, 20:47.
  • Bosse.J
    Användare
    • augusti 2003
    • 205

    #2
    Maingano funkar utmärkt med golden. Just nuhar jag rödzebra med hongi och maingano. En grymt snygg fisk tycker jag, Och lugn är den oxå. Mina gräver en hel del, men nått hyss ska dom väl få ha för sig
    Bosse.J

    Kommentar

    • BigFish
      Användare
      • februari 2005
      • 21

      #3
      Det är lugnt!

      Maingano är en livlig men inte aggressiv. De kör gärna runt med varandra i cirklar eller åttor men de avbryter och går åt olika håll när det blir för mycket.

      Jag har 7 halvvuxna maingaino där en hanne är har befälet, de går ihop med lika många Röd Zebror. Funkar fint. Det är en fin kombination tycker jag.

      //Jonas
      Vänliga Hälsningar,
      Jonas

      Kommentar

      • tobbejohansson
        Användare
        • september 2005
        • 40

        #4
        ok, låter bra det.

        jag funderar oxå på s k Hongi......är det "Metriaclima fainzilberi " man syftar på då ?

        ser att vissa säljer Hongi red...vad är isf det...?

        Kommentar

        • ciklidis
          Användare
          • oktober 2005
          • 98

          #5
          Vi hade en grupp Maingano med Golden.
          Maingano gräver massor i sand och måste ha stabila stenrös om man nu har stenar.

          Jag tycker de var lite aggressiva men tackvare att vi hade en mycket stor och dominant golden hane och att Maingano gruppen var hälften så stor som golden gruppen så blev det inte så mkt bråk.
          De dominanta hanarna från båda arterna brukade "dansa" och utmana varann ibland och kompisen som jobbat på en zoo butik var mkt förvånad att vår Golden hane försvarade sitt revir så pass mkt.

          Så länge du har gott om utrymme och grottor blir det nog inga större problem. Mainganon jagade sina egna mkt mer än Golden och ska nog hållas i större grupp för att inte stressa sönder mindre Maingano individer.

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #6
            Ps.accei är en fredlig, stor, mbuna, perfekt att ha ihop med L.caereleus. Om du vill ha lek på "golden" tycker jag iaf inte att du skall ha dem ihop med bla. Melanochromis-arter; dessa tenderar att utmanövrera golden.

            Kommentar

            • tobbejohansson
              Användare
              • september 2005
              • 40

              #7
              Ursprungligen postat av Mr.Fish
              . Om du vill ha lek på "golden" tycker jag iaf inte att du skall ha dem ihop med bla. Melanochromis-arter; dessa tenderar att utmanövrera golden.
              så INTE maingano då med andra ord.....?

              vad tror du om Hongi ?

              Kommentar

              • roccster
                Användare
                • augusti 2004
                • 583

                #8
                Jag har haft Hongis ett bra tag nu och de har inte varit speciellt aggressiva mot de andra arter jag har i karet. Som jag har sett har de ett ganska allmänt Mbuna beteende. Klart att det sugs lite munnar ibland men annars har det gått väldigt bra. Har haft en insident med en undergiven hanne som fick stryk men det var av alla i karet inte bara Hongisarna.

                Jag har en jä**igt elak art i karet (Elongatus Ornatus tror jag den heter) och den ställer till med både det ena och andra.
                MVH

                / Richard
                http://www.ornemark.com

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Jag förstår inte riktigt när det skrivs att Maingano inte skulle vara en aggressiv art...jag har helt andra erfarenheter av det. Överhuvudtaget så klassar jag artsläktet Melanochromis som ett av de absolut aggressivaste mbunas arter som finns...dock mest inom sin egen art.

                  Maingano, eller rättare sagt, Melanochromis cyaneorhabdos skall nog vara i en lite större grupp för att den ska komma till sin rätt. Jag hade 10st och det fungerade bra, förutom att jag fick en liten sned fördelning med 5 hanar och 4 honor efter det att en hona jagats ihjäl av hanar. Det hade varit bättre med kanske 3 hanar - 7 honor då hanarna slogs ofta och jagade honor nästan konstant.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #10
                    Jag tycker inte maingano verkar vara speciellt aggressiv alls. Om man jämför den med exempelvis M. auratus så är det som natt och dag. Det är en elak rackare. Man kan alltså inte säga att alla Melanochromis skulle vara lika aggro.
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      jag håller med och jag skulle aldrig säga att maingano är en mild mbuna-möjligen är den bland de mer fredliga inom sitt eget släkte-jag har nu en stor grupp parallelus och dom slåss kontinuerligt-lyckligtvis är det en stor grupp på närmare 30 och då funkar det utmärkt
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Hank
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1321

                        #12
                        "Är Maingano en lugn fisk?"
                        Är människan ett lugnt djur?
                        Det är givetvis skillnad på individ och individ. Hade en gång en firre som var värsta terroisten. Alla andra var livrädda för honom. Bytte den på skoj mot en exakt likadan (såg själv ingen skillnad, var från samma kull). Hur lugn som helst, men det tog ett par dagar innan dom andra firrarna fattade att det inte var samma
                        /#378 Hank
                        Zoonen:
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                        NCS medlemsbilder:
                        http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #13
                          Ja, det är intressant det där du säger om att det har med individen att göra. Det vore intressant att veta hur stor roll det spelar i sammanhanget, men jag håller med om att akvarister i för stor utsträckning tittar på arten och inte tänker på att de kan få en lugn individ.
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Malawikalle
                            Användare
                            • september 2005
                            • 31

                            #14
                            Jag kör maingano 1+3(inte helt säker, kan va 2 hanar), rödzebra(1+3) och golden(1+1) i mitt 200L akvarie. Funkar rätt bra tycker ja. Mainganon är inte mer aggressiva än rödzebran i mitt kar iaf. lycka till
                            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=491729

                            Kommentar

                            • Mr.Fish
                              Användare
                              • maj 2004
                              • 1403

                              #15
                              Är mainganon fullvuxen= omkr 12-14cm ? Har dina golden lekt med dessa firrar i ?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...