Röd zebra hanne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse.J
    Användare
    • augusti 2003
    • 205

    #16
    Nu har jag iallafall köpt en stor blå hanne. Och han visade reda från början vem som bestämde. Jag har nu ingen tvekan alls om att det är honor dm andra.
    Bosse.J

    Kommentar

    • Bosse.J
      Användare
      • augusti 2003
      • 205

      #17
      Ursprungligen postat av Jonas E
      Men köp en fin blå hanne och se vad som händer. I bästa fall så har du tre honor med hakpåsar efter en vecka och i sämsta fall får du håva ut en sönderslagen blå hanne. Men det sista kommer troligtvis inte hända om du inte har några honor i akvariet.

      Jag brukar kunna se om det är en hanne på ryggfenan: är den orange som resten av kroppen är det en hona men om den har något som kan liknas vid en blå "bläs" i ryggfenan så kan det vara en hanne. Men det är ett ganska osäkert sätt att könsbestämma fisk på. Synd att du bor så långt bort, jag har några överblivna blå hannar du kunde fått annars =)
      Inga hakpåsar än så länge Jonas.
      Dom verkar inte alls leksugna, men man får väl ge dom lite tid..
      Bosse.J

      Kommentar

      • Micke
        Användare
        • april 2002
        • 9579

        #18
        Nu finns det foton på de olika färgvarianterna av rödzebra i artregistret.
        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

        Kommentar

        • Ted
          Användare
          • november 2003
          • 157

          #19
          Ursprungligen postat av HazelCR
          Fungerar en grupp Röd Zebra på det sättet att bara en röd/orange hane färgar om och blir ljusare, nästan vit?

          Jag har 2+3. De har mycket fin röd färg. Det är bara en hane som är ljusare och han är störst. Min tanke var att plocka bort den vita hanen, så att den rödare hanen fick leka med honorna och på så sätt få lika bra eller bättre röd färg på avkomman. Det kanske inte alls är någon bra ide, eftersom jag får en ny ljusare hane eller?
          Avkomman från min lilla grupp ser ifs bra ut redan som det är.
          I den grupp med rödzebror jag hade senast så var det 3 hanar och 7 honor. En hane var benfärgad medan de andra två var lite mitt emellan honorna och hanen i färg. Enligt mina erfarenheter så går det att skilja icke dominanta hanar från honorna eftersom de inte har samma lyster i färgerna.
          /Ted
          750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

          Kommentar

          • Bosse.J
            Användare
            • augusti 2003
            • 205

            #20
            Första kullen är frisimmande.
            Inget att yvas över kanske. Men det gör jag iallfall
            God Jul
            Bosse.J

            Kommentar

            • Midas_Tom
              Användare
              • mars 2005
              • 809

              #21
              Kul! mina rödzebra jag har därhemma 3+5 har börjat visa tendenser till lek det är egenuppfödda yngel som är ca 5cm nu ..jag har en röd hanne med massor av äggfläckar redan i den storleken .. en ljusblå hanne och en mer mörk blå hanne .. och resten honor. !

              lycka till med ynglena .. (Ps jag och min vän Jullen här på forumet tömde hans OB hona för några dagar sedan .. hanen var MC, 37 yngel blev det !!!! kul! )
              //tom

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

              Kommentar

              • Bosse.J
                Användare
                • augusti 2003
                • 205

                #22
                Nu tuggar samma lilla hona igen.
                Kan man släppa ner henne med ynglen som är ca 2cm nu.. eller

                ska bara säga att häften av ynglen i förra kullen var bruna och är det fortfarande. och hälften röda..
                ska de va så att det finns bruna. Bli det blå hannar sen?
                Senast redigerad av Bosse.J; 04 februari 2006, 13:40.
                Bosse.J

                Kommentar

                • Rovfisken
                  Användare
                  • april 2005
                  • 178

                  #23
                  Köp Vf så slipper du alla dessa problem , det ska jag göra så fort jag får syn på ett gäng. Minos reef , mosambiqe el, tanzania e supersnygga.
                  har samma problem just nu, har en Blå rödzebra hane med ett gäng "ful" honor dvs dom oranga och han har inte ens försökt att sätta på dom, så d e säkert hanar allihop.lika bra o dumpa hela gänget till nån affär o börja om.
                  Mina kar

                  http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

                  Kommentar

                  • Bosse.J
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 205

                    #24
                    Min stora fina blåhanne sätter bara på den mista lilla honan.. hon hinner inte repa sig innan han är där igen.. Ska nog göra som du..
                    Måste se vad det blir av dom småliven jag har först..
                    Bosse.J

                    Kommentar

                    • PsyM
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 460

                      #25
                      När vi ändå snackar Röd Zebra hanar.
                      Här är en makt demostration mellan min dominante och en av de icke dominanta... han blir så rädd att han skiter på sig =)
                      Min Zoon
                      Mitt 900 liters

                      Kommentar

                      • Bosse.J
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 205

                        #26
                        hehe.. att dom kan va så randiga då.. det visste jag inte.. men det är iofs inte mycke jag vet
                        Senast redigerad av Bosse.J; 05 februari 2006, 17:56.
                        Bosse.J

                        Kommentar

                        Arbetssätt...