Röd zebra hanne

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse.J
    Användare
    • augusti 2003
    • 205

    Röd zebra hanne

    Hej
    Jag har misstänkt en tid nu att jag bara har honor bland mina rödzebra. Vet inte varför men så har det varit iallafall.
    Så idag tänkte jag knalla in på Hercules när jag ändå åkte förbi, för att köpa mej en hanne. Men när jag snackade med killen där inne, så sa han för att se om man har hannar bland dom oranga firrarna så ska dom ha äggfläckar både på analfenan och ryggfenan. Så jag blev osäker, åkte hem och får se att isåfall har jag bara hannar.
    Nu vill jag inte påstå att han hade fel, men jag vill ändå att någon mer ska säga att det är så. Alltså, Har rödzebrahannen äggfläckar både på analfenan och ryggfenan?
    Bosse.J
  • medion
    Användare
    • augusti 2003
    • 243

    #2
    Tittade precis på mina blåa hanar och det stämmer. Det finns äggfläckar både på analfenan och ryggfenan.Kollade även mina honor å dom har det dom med...fast inte lika tydliga fläckar.
    Senast redigerad av medion; 03 oktober 2005, 20:40.

    Kommentar

    • Bosse.J
      Användare
      • augusti 2003
      • 205

      #3
      jo har man en blå hanne så är det ju en hanne. Jag tänkte köpa en blå hanne till "honorna" men om det nu är hannar alla så vet jag inte hur jag ska göra.
      Bosse.J

      Kommentar

      • medion
        Användare
        • augusti 2003
        • 243

        #4
        Jag har ju som jag skrev även honor som har fläckar både på rygg och analfena.

        Kommentar

        • Ted
          Användare
          • november 2003
          • 157

          #5
          Äggfläckar är inget bra sätt att se hane och hona de flesta rödzebror har ganska gott om dessa fläckar.
          Vad är det för storlek på dina djur? om det bara var hanar vore ialf någon färgat om och blivit vit.
          /Ted
          750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

          Kommentar

          • Robban g
            Användare
            • augusti 2002
            • 126

            #6
            Hej!
            hannarnas äggfläckar är mycket tydligare än honornas, här har du en sida från zoopet på några rödzebror, bild 1 är en hona, 2 en blå hanne, 3 en ob hona (tror ja) 4 en hanne, 5 och 6 honnor

            ja hoppas för din skull att detta löser ditt problem!
            Lycka till!
            /Robban

            Kommentar

            • Bosse.J
              Användare
              • augusti 2003
              • 205

              #7
              ledsen medion. Jag läste ng inte hela ditt svar hmmm jag har kollt noga på zoopets artbeskrivning. Och jag är nog inne på att det är honor iallfall.
              Ted, dom är klart oranga, ca: 6-8cm långa.
              Dom två som är lite större slogs för en stund sen, om det kan vara till någon ledning
              Bosse.J

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #8
                Det går inte att ge ett generellt svar på detta. Vissa populationer av rödzebra saknar prickarna i ryggfenan. Den vanligaste varianten i handeln (Minos Reef) har tydliga prickar i ryggfenan. Dessutom är troligen akvariestammen av rödzebra uppblandad med den närstående arten "blue reef" som har betydligt otydligare prickar i ryggfenan.
                Sen framträder prickarna tydligare hos dominanta hanar.
                I Ciklidbladet 4/2004 finns en artikel om rödzebra som beskriver detta.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Jonas E
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2533

                  #9
                  Men köp en fin blå hanne och se vad som händer. I bästa fall så har du tre honor med hakpåsar efter en vecka och i sämsta fall får du håva ut en sönderslagen blå hanne. Men det sista kommer troligtvis inte hända om du inte har några honor i akvariet.

                  Jag brukar kunna se om det är en hanne på ryggfenan: är den orange som resten av kroppen är det en hona men om den har något som kan liknas vid en blå "bläs" i ryggfenan så kan det vara en hanne. Men det är ett ganska osäkert sätt att könsbestämma fisk på. Synd att du bor så långt bort, jag har några överblivna blå hannar du kunde fått annars =)
                  /Jonas
                  540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                  Kommentar

                  • Bosse.J
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 205

                    #10
                    jo jag gör nog som du säger Jonas, jag köper en blå hanne och ser vad som händer. Får se till at jaghar "vägarna förbi" igen då. Dom hade några i mitt tycke fina ex av blå hannar.
                    Får nog gräva fram ciklidbladet 4/2004 och läsa på lite oxå..
                    Bosse.J

                    Kommentar

                    • Havs
                      Användare
                      • december 2004
                      • 607

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ted
                      Vad är det för storlek på dina djur? om det bara var hanar vore ialf någon färgat om och blivit vit.
                      Fungerar en grupp Röd Zebra på det sättet att bara en röd/orange hane färgar om och blir ljusare, nästan vit?

                      Jag har 2+3. De har mycket fin röd färg. Det är bara en hane som är ljusare och han är störst. Min tanke var att plocka bort den vita hanen, så att den rödare hanen fick leka med honorna och på så sätt få lika bra eller bättre röd färg på avkomman. Det kanske inte alls är någon bra ide, eftersom jag får en ny ljusare hane eller?
                      Avkomman från min lilla grupp ser ifs bra ut redan som det är.
                      Senast redigerad av Havs; 06 oktober 2005, 05:54.
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Den dominanta hannen blir ljusare, de andra försöker desperat att se ut som honor för att slippa att åka på stryk. Brukar ju inte funka så bra men försöka går ju!

                        Det kan ju till och med bli så, ifall du plockar bort den dominanta hannen, att du får se ännu fler hannar i karet...

                        Mvh Erik

                        Kommentar

                        • Havs
                          Användare
                          • december 2004
                          • 607

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erik Österlund
                          Den dominanta hannen blir ljusare, de andra försöker desperat att se ut som honor för att slippa att åka på stryk. Brukar ju inte funka så bra men försöka går ju!

                          Det kan ju till och med bli så, ifall du plockar bort den dominanta hannen, att du får se ännu fler hannar i karet...

                          Mvh Erik
                          Nej, knappast eftersom de andra tuggat ett par gånger.

                          Men, om det är som du säger så är det bara att låta dem vara kvar som det är.
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Erik Österlund
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 3788

                            #14
                            Det brukar lösa sig ifall man har 3 hannar. Antingen 1 eller 3. Men det beror ju på hur stort kar de går i. Det brukar avlasta om det finns 2 som den dominanta kan terrorisera.

                            Mvh Erik

                            Kommentar

                            • Havs
                              Användare
                              • december 2004
                              • 607

                              #15
                              Jag har ju det där dåliga mellanläget, som bl.a. Ola S, menar att det inte alls är bra. 2+3
                              Jag hade fler ett tag, men jag har gjort mig av med en del, därför att det var dålig kvalite, för lite röda och tyärr gråfläckiga mellan ögonen.
                              Men det finns faktiskt riktigt fina inne i en Gävlebutik, om de nu inte är slutsålda. Storleken var liten, så de har säkert kommit från någon hobbyodlare.
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...