Börja odla på VF, vilken fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #31
    "Mr.Fish syftade du på det jag skrev?" Nja...[] NU pratar vi om
    nåt annat..-ÖL-. Om jag inte känner odlaren eller vet något om fiskarna köper jag alltid VF själv; annars föredrar jag själv odlat.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #32
      citat:Ursprungligen skickat av Bright_Blue

      Tydligen.

      Tydligen inte, trodde inte bright blues hade sån attityd... dom är kända för att vara lite veka.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Mr.Fish
        Användare
        • maj 2004
        • 1403

        #33
        Instämmer med föregående talare...

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #34
          Bli inte sur på mig, det verkade som Mr Fish var sur.

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #35
            En del vf melanochromis som auratus,johanni och maingano är billiga just pga att dom säljs i stora volymer och det är ett bevis på deras popularitet. (När M.Maingano var "ny" för 10 år sen kostade ett par 1100 kr på akvarieleasing). M.auratus är en vanlig art i malawisjön och skulle Demasoni tas in i samma antal så skulle den utrotas på kost tid.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av specmats

              skulle Demasoni tas in i samma antal så skulle den utrotas på kost tid.
              Typ på en lunchrast då menar du...[]
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • specmats
                Användare
                • december 2004
                • 3060

                #37
                hehe..får skylla på mina akvarieblöta fingrar!
                Tropheus Duboisi halembe, so
                Melanochromis Auratus, vf
                Synodontis Petricola, odlade

                Akvarie-setup (Salt)

                Kommentar

                • Mcoist
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 154

                  #38


                  Tyvärr är det så att om du tänker dig rödzebra så får du inte mer betalt av butiken för att det är F1 eller ospecat har aldrig jag fått så skall du köra VF för att få lite extra vid försäljningen bör du leta upp något mer ovanligt men ändå gångbart.

                  Hade soccolofi VF där ynglen hade samma värde som ospecade och oftast sätter inte butikerna upp om det är F1 osv vilket hade varit intressant för oss köpare men det kan ju i stor utsträckning bero på oseriösa odlare och att butikerna inte till 100% vet att det verkligen är F1 dom säljer som F1 därför struntar dom antagligen i det.

                  1*540L 4*375L 1*345L 2*210L 1*160L 2*98L 2*45L Malawi Tanganika

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=80712

                  Kommentar

                  • Rundström
                    Användare
                    • augusti 2005
                    • 51

                    #39
                    citat:Ursprungligen skickat av Mcoist



                    Tyvärr är det så att om du tänker dig rödzebra så får du inte mer betalt av butiken för att det är F1 eller ospecat har aldrig jag fått så skall du köra VF för att få lite extra vid försäljningen bör du leta upp något mer ovanligt men ändå gångbart.

                    Hade soccolofi VF där ynglen hade samma värde som ospecade och oftast sätter inte butikerna upp om det är F1 osv vilket hade varit intressant för oss köpare men det kan ju i stor utsträckning bero på oseriösa odlare och att butikerna inte till 100% vet att det verkligen är F1 dom säljer som F1 därför struntar dom antagligen i det.

                    Låter lite märkligt att inte butikerna sätter ut fiskar som F1, om dom nu är det. Visserligen kan det kanske vara svårt att veta om den man handlar av verkligen levererar yngel från vildfångade djur men jag tycker ändå att det borde finnas ett visst förtroende mellan leverantör och återförsäljare. Om jag nu hade tänkt mig sälja mina yngel till privatpersoner så är det väl inte orimligt att man får lite mer pengar för F1-yngel än ospecade? Dessutom borde det vara enklare att "bli av" med F1r än ospecade, eller?

                    Mvh
                    Marcus
                    Fisksugen - igen!

                    Kommentar

                    • badboy
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 137

                      #40
                      helvete oxå ... har upptäckt att min andra demasoni hona är på smällen

                      Kommentar

                      • Rundström
                        Användare
                        • augusti 2005
                        • 51

                        #41
                        citat:Ursprungligen skickat av badboy

                        helvete oxå ... har upptäckt att min andra demasoni hona är på smällen
                        Haha, jadu det var ju.. ehm.. "tråkigt" att höra

                        Tänkte ta en tur ner till Aquarium Malawi idag och införskaffa fiskar, men var helt slut på VF. Dom får tydligen in en leverans under nästa vecka så det får bli att jag åker då. Och jag som såg fram så mycket till att få hem lite firrar, men men. Den som väntar på nåt gott..
                        Fisksugen - igen!

                        Kommentar

                        • Balder
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 43

                          #42
                          Labidochromis caeruleus Nkali finns att köpa på Akvarie Malawi i örebro i VF form... Har en grp på 6st som går och mår ypperligt... Har fått några kullar förut men den sista tiden har jag varit tvingad att flytta runt så fiskarna har aldrig riktigt fått lugn å ro att leka... Men det kommer snart igen!

                          Lycka till med odlandet!
                          "In Aqua Veritas"

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #43
                            Det är inte nkhali dom har uta careleus white utan dom svarta ränderna.
                            Letar själv efter yngel eller djur av careleus white

                            Kommentar

                            • Balder
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 43

                              #44
                              Tyckte mig se för några dagar sedan att de hade N'kali i lagerlistorna..

                              Hur som så anser jag att N'kali är det snyggaste "golden" varianten som existerar. Svarta ränder med pärlemorskiftande sidor å blåa inslag... Mmm jag kan inte få nog av denna vackra fisk!

                              =)
                              "In Aqua Veritas"

                              Kommentar

                              • bmwpower
                                Användare
                                • december 2002
                                • 1934

                                #45
                                ja den ärsnygg om man hitta fina exemplar med hela ränder annars är careleus white också snyg med pärlemokropp med kolsvart ryggfena

                                Kommentar

                                Arbetssätt...