Börja odla på VF, vilken fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Fish
    Användare
    • maj 2004
    • 1403

    #16
    Off Topic : Ola är du i stan? -Eller har du bytt tangentbord?

    Kommentar

    • Rundström
      Användare
      • augusti 2005
      • 51

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

      "Tacksam för alla tips! " Ett tips är att du inte nödvändigast
      behöver börja med VF. De är mycket dyrare än odlingsstammarna och inte heller vackrare än särvalsodlade djur.+ att de är enklare att hålla i akv. [?]
      Jag är medveten om detta, men det känns ändå som att det är nåt speciellt med VF, det är lite "häftigare" på nåt sätt. Kanske låter lite töntigt men så tycker jag iaf
      Fisksugen - igen!

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #18
        citat:Ursprungligen skickat av Rundström

        citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

        "Tacksam för alla tips! " Ett tips är att du inte nödvändigast
        behöver börja med VF. De är mycket dyrare än odlingsstammarna och inte heller vackrare än särvalsodlade djur.+ att de är enklare att hålla i akv. [?]
        Jag är medveten om detta, men det känns ändå som att det är nåt speciellt med VF, det är lite "häftigare" på nåt sätt. Kanske låter lite töntigt men så tycker jag iaf
        Det är inte töntigt för det känns bättre med VF... det bara är så =)
        Odlade är som en krockskadad ferrari... känns inte lika bra som en ny =) så du ska inte skämmas för att du tycker så.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Mr.Fish
          Användare
          • maj 2004
          • 1403

          #19
          Typiskt svar från nybörjare inom hobbyn..Men titta på firrarna i stället! Tänk på vad du gillar bäst och försök att framhäva det.
          Man kan ju också se de som ett "framtidsprodjekt" -deelayed-

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #20
            Ang.särvalsodling av akv. firrar : Kan jag nämna att bla dessa firrar
            är skönare i akv. än i vilt: (Jag tänker..) A.Stuartgranti/jacobfriebergi,m,m.Apisogramma Cacatouides,Agasizzi,.
            En VF Honung/dvärg-gourami, "looks like shit , jämfört med odlingsstammarna. Viltfångade M.ramerezi är pinsamt tråkiga som VF!!
            Alla med kompetens vet vad jag har att säga....

            Kommentar

            • badboy
              Användare
              • maj 2005
              • 137

              #21
              citat:Ursprungligen skickat av Rundström

              citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

              Demasoni!!!
              Funderade ett tag på det, men det känns som att det faller bort. För om jag har förstått det rätt så bör man ha en rejäl grupp på 20-25 fiskar, och det blir ju en hel del pengar, speciellt om man skall ha VF
              Jag har fått 2kullar(har en till på ingående om 2veckor) med demasoni på 4månader sen jag startade upp akvariet för första gången.
              Och jag har bara 2hanar och 2honor.

              Kommentar

              • jullen
                Användare
                • mars 2005
                • 628

                #22
                citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

                Demasoni!!!
                Tror också att demasoni är en storsäljare!
                mvh ville.

                375 L Malawi
                585 L Malawi
                54 L Johanniyngel
                25 L OB rödzebrayngel

                Kommentar

                • Björn
                  Användare
                  • april 2002
                  • 787

                  #23
                  Hej!

                  Jag har full förståelse för att du vill odla på VF istället för odlat. Jag är precis likadan. Däremot ser jag personligen ett större intresse i att odla fiskar som JAG tycker om, inte vad som är mest gångbart på marknaden. Sen skadar det ju inte om man kan lyckas sälja yngel, men för mej är det inte "prio ett".
                  Vill du hitta arter som är biliga som VF så tror jag du bör vända blicken från de allra vanligaste mbunas inom hobbyn, men ett undantag. Många arter inom släktet Melanochromis är förhållandevis billiga. tar du M. auratus som exempel så borde du kunna hitta VF djur för kring hundralappen. Även M. johannii bör ligga i den prisklassen.
                  Vill du satsa på arter som kan ge dej lite bättre avkastning så tror jag tyvärr att du måste vara beredd att lägga ut lite mer pengar för de vuxna djuren först.

                  Jag odlar (försöker) på VF-djur av Auratus, Johanni, Afra, Rödzebra, Long Pelvic och Fulleborni. Hur lätt det blir att bli av med yngel från dessa är ovisst, men för min del spelar det ingen större roll. men visst, det hade ju varit kul att bli rik på sin hobby ;-D

                  Mvh
                  Björn
                  fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    citat:Ursprungligen skickat av Mr.Fish

                    Typiskt svar från nybörjare inom hobbyn..Men titta på firrarna i stället! Tänk på vad du gillar bäst och försök att framhäva det.
                    Man kan ju också se de som ett "framtidsprodjekt" -deelayed-
                    Mr.Fish syftade du på det jag skrev?
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • Bright_Blue
                      NCS Medlem
                      • juni 2004
                      • 1582

                      #25
                      Tydligen.

                      Kommentar

                      • Rundström
                        Användare
                        • augusti 2005
                        • 51

                        #26
                        citat:Ursprungligen skickat av badboy

                        citat:Ursprungligen skickat av Rundström

                        citat:Ursprungligen skickat av Cutekid

                        Demasoni!!!
                        Funderade ett tag på det, men det känns som att det faller bort. För om jag har förstått det rätt så bör man ha en rejäl grupp på 20-25 fiskar, och det blir ju en hel del pengar, speciellt om man skall ha VF
                        Jag har fått 2kullar(har en till på ingående om 2veckor) med demasoni på 4månader sen jag startade upp akvariet för första gången.
                        Och jag har bara 2hanar och 2honor.
                        Har läst runt lite här på forumet om Demasoni och inte har det gjort mig mycket klokare. En del hävdar att man måste ha en relativt stor grupp för att det ska fungera, medan andra (som du badboy) lyckas med en väldigt liten grupp. Hur kommer sig detta?
                        Fisksugen - igen!

                        Kommentar

                        • badboy
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 137

                          #27
                          Rundström, Nybörjartur!!
                          Och roligaste är ju att bägge honorna har fått yngel.
                          Sen så byter jag ca 20% vatten varje vecka och fyller på med vatten som håller ca 18grader eller så. Sen så är inte belysningen på nån automatik utan jag lämnar på dom lite hur som helst.
                          Men mest tror jag på tur!

                          Kommentar

                          • Rundström
                            Användare
                            • augusti 2005
                            • 51

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av Björn

                            Hej!

                            Jag har full förståelse för att du vill odla på VF istället för odlat. Jag är precis likadan. Däremot ser jag personligen ett större intresse i att odla fiskar som JAG tycker om, inte vad som är mest gångbart på marknaden. Sen skadar det ju inte om man kan lyckas sälja yngel, men för mej är det inte "prio ett".
                            Vill du hitta arter som är biliga som VF så tror jag du bör vända blicken från de allra vanligaste mbunas inom hobbyn, men ett undantag. Många arter inom släktet Melanochromis är förhållandevis billiga. tar du M. auratus som exempel så borde du kunna hitta VF djur för kring hundralappen. Även M. johannii bör ligga i den prisklassen.
                            Vill du satsa på arter som kan ge dej lite bättre avkastning så tror jag tyvärr att du måste vara beredd att lägga ut lite mer pengar för de vuxna djuren först.

                            Jag odlar (försöker) på VF-djur av Auratus, Johanni, Afra, Rödzebra, Long Pelvic och Fulleborni. Hur lätt det blir att bli av med yngel från dessa är ovisst, men för min del spelar det ingen större roll. men visst, det hade ju varit kul att bli rik på sin hobby ;-D

                            Mvh
                            Björn
                            Självfallet så är det så att jag är ute efter fiskar som jag tycker om, det får inte bli någon missuppfattning att jag är ute efter att odla fiskar i ett rent komersiellt syfte. Min tanke var väl kanske mer att kunna ha fina fiskar som man kan få in lite extra pengar på så man kan köpa nya fiskar/tillbehör.

                            Precis som du säger Björn så har jag sett att man kan få Melanochromis-arter för runt en 100/st i handeln. Men som sagt så är väl avkastningen inte så jättebra på såna fiskar. Därför är jag lite sugen på rödzebra, de är lite dyrare i inköpspris men de är fruktansvärt fina djur, och så blir det ju lite mer pengar på ynglena
                            Fisksugen - igen!

                            Kommentar

                            • Rundström
                              Användare
                              • augusti 2005
                              • 51

                              #29
                              citat:Ursprungligen skickat av badboy

                              Rundström, Nybörjartur!!
                              Och roligaste är ju att bägge honorna har fått yngel.
                              Sen så byter jag ca 20% vatten varje vecka och fyller på med vatten som håller ca 18grader eller så. Sen så är inte belysningen på nån automatik utan jag lämnar på dom lite hur som helst.
                              Men mest tror jag på tur!
                              Ja men det låter ju hur bra som helst! Lite tur ska man ha ibland också!

                              Jag är helt klart intresserad av demasoni då jag tycker att de är en utav de snyggare malawicikliderna!
                              Problemet är väl kanske bara att få tag i bra fiskar, eftersom suget verkar vara så oerhört efter dessa små firrar. Och om man sen bör ha en grupp på 20-25 individer så får jag det nog inte riktigt att gå ihop rent ekonomiskt. Får kanske börja med rödzebra för att få ihop pengar till ett "Demasoni-projekt"
                              Fisksugen - igen!

                              Kommentar

                              • badboy
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 137

                                #30
                                Men du kan väl testa med en mindre grupp demasoni? Och hoppas du har samma tur som jag. Sen så har jag ju ingen anning om stamtavlan på mina demasoni, men lika väl så är har hanarna helt underbara färger!
                                Så jag skulle tipsa dig om en mindre grupp och inte VF och då kostade mina 75kr st. Verkar vara ett stor sug efter demasoni och jag som har alltid trott det har varit en vanlig fisk. Kanske man kan finansera mitt bil-köp(BMW 118i) med demasoniodlingen

                                Kommentar

                                Arbetssätt...