Darwin's Nightmare - Film om Viktoriasjon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #31
    Mr Fish,
    uppdämningen av Öresund är ju en lösning för att ni ska få lite riktig fisk som torsken att överleva i Östersjön... behövs ju lite mer syre för det... Vet nu inte om det är slugt eller inte, men mer syre behövs helt enkelt i Östersjön. En del forskare backar upp förslaget, andra inte. Annars klarar vi härnere oss himla fint med utbyggnaden av vindkraften...

    Vad som hänt med Victoriasjön är i vart fall tillräckligt för att man ska bli rätt så deppig, inte bara ur akvaristisk synvinkel.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Gäst

      #32
      För alla göteborgare kan jag medela att filemn kan ses på Haga biografen.

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #33
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Vad sags om att damma upp Ostersjon vid Oresund?
        Otrolig idioti. Det är som tur är den sorts storhetsvansinniga projekt som sällan blir verklighet (vända floderna i Ryssland söderut, vända Indiens floder söderut, vattenkraft genom att leda vatten från medelhavet till Qattara...). De gånger de blir verklighet (Suezkanalen, Panamakanalen, Assuandammen, dammbygget i Gula Floden...) ger de enorma miljöeffekter.

        Östersjön behöver bättre rening av utsläpp från öst- och sydkusten samt en ansvarsfull och långsiktig fiskepolitik, inte en damm.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          Jag är ju en lekman i sammanhanget, men jag funderar ändå på vari idiotin ligger i att dämma upp Öresund? Syrerikt/salthaltigt vatten ska strömma in och sötvatten ut, är väl tanken? Varför skulle inte det fungera?

          Missförstå mig nu inte, jag har absolut inte tagit någon ställning, är bara ute efter argumenten eftersom jag är nyfiken.





          Detta är väl ungefär vad allmänheten och jag har tillgång till utan större efterforskningar. Misstror media en hel del, så det vore verkligt intressant att höra andra synpunkter.

          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 21 november 2005, 13:19.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #35
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Jag är ju en lekman i sammanhanget, men jag funderar ändå på vari idiotin ligger i att dämma upp Öresund? Syrerikt/salthaltigt vatten ska strömma in och sötvatten ut, är väl tanken? Varför skulle inte det fungera?

            Missförstå mig nu inte, jag har absolut inte tagit någon ställning, är bara ute efter argumenten eftersom jag är nyfiken.





            Detta är väl ungefär vad allmänheten och jag har tillgång till utan större efterforskningar. Misstror media en hel del, så det vore verkligt intressant att höra andra synpunkter.

            Hilsen,

            P
            Hej

            Det dar ar andra projekt. Iden med att damma upp Ostersjon ar att den om 150 ar ar en sotvattensjo. Problemet med torsken forsvinner eftersom att torsken forsvinner. Problemet med syrgasfria bottnar forsvinner eftersom att man far var och hostcirkulation (sotvatten har det) och det kommer da ner syrgas till bottnarna. Sedan ska man bygga sotvattenspipeline till Afrika och Sverige blir Storst och Bast igen och vi far andra strofen "du tronar pa minnen fran fornstora dar" i nationalsangen.

            Ett argument for detta har forsvunnit och det ar att man skulle slippa tjafsa om en bro over Oresund, man skulle kunna kora pa dammen och eftersom att inget saltvatten langre skulle komma in sa behover man inte tjaffsa om det heller.

            Det ar detta projekt som ar nagot av det dummaste jag hort, och det ar dummare an att forvandla Quatarsankan till en saltdom (las Mikes inlagg) som faktiskt planerades riktigt langt och Sverige var inblandat. Att rotenonbehandla Viktoriasjon ar i samma klass av totalt vansinne.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 21 november 2005, 14:36.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • maltandis
              Användare
              • oktober 2003
              • 1567

              #36
              Äntligen, ikväll kan ni se den kl 22.00 i Ettan. Om det inte funkar så kan ni se den på lördag 15.10 i tvåan.


              så in med tv-licensen nu så jag får högre lön :-)
              Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

              Kommentar

              • Hank
                Användare
                • april 2002
                • 1321

                #37
                Ursprungligen postat av maltandis
                Äntligen, ikväll kan ni se den kl 22.00 i Ettan. Om det inte funkar så kan ni se den på lördag 15.10 i tvåan.


                så in med tv-licensen nu så jag får högre lön :-)
                /#378 Hank
                Zoonen:
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

                NCS medlemsbilder:
                http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

                Kommentar

                Arbetssätt...