Darwin's Nightmare - Film om Viktoriasjon

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robin_bockman
    Användare
    • januari 2005
    • 90

    #16
    Imdb hjälper alltid till!

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Hej

      Jag kopte forstas The Guardian och laste inte artikeln foran igar kvall. Den har inte mycket med filmen att gora utan handlar om fiskarna (filmen mer om konsekvenser for manniskorna som jag forstar det). Egentligen borde det har alltsa blivit tva tradar, artikeln under Afrikanska ciklider och filmen under "ovrigt". Hmmmm.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • odilou
        Användare
        • april 2002
        • 308

        #18
        Jag skrev om detta i våras (http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10768) à propos en artikel som publicerades i Liberation ( http://www.liberation.fr/page.php?Article=279290 ). Filmen hade reguljär distribution och visades på vanliga biografer i Frankrike. Fruktansvärt bra film. Borde inte vara omöjligt att få hit den till UV-filmfestivalen i Göteborg senare i höst (http://www.uvfilmfestival.org/). Tyvärr är jag inte på plats...

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          citat:Jag skrev om detta i våras
          Jag hade ett starkt minne av det men maste ha glomt ' nar jag sokte pa Darwins Nightmare (nu har jag satt in en i titeln pa traden sa att bada blir sokbara pa rattstavat namn).
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Filmen recenseras i dagens DN sa den verkar ga upp pa svenska biografer nu http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=2
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Gwendly
              Användare
              • december 2003
              • 374

              #21
              Jag har sett filmen och den ar ok. Forvanta er inte allt for mycket ur fisk synpunkt daremot. Tank er mer det som en studie i sociologi typ. Intressant hur som helst

              Kommentar

              • Mr.Fish
                Användare
                • maj 2004
                • 1403

                #22
                Hey, dags att vakna upp vänner! Nilaborren inplanterades i sjön på slutet av 50-talet, så all skada , som den gjort är redan skedd. Sist jag läste om "impacten" , så handlade om ca 50
                arter, som inte finns annat än i formalin burkar längre. Det verkar vara de frilevande cikliderna som blivit mat. De andra arter, som nu finns kvar i sjön kommer nog att klara sig.
                -Fish-

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #23
                  Stämmer nog. Det stora hotet nu mot Victoriacikliderna är miljöförstörning - sjöns yta sjunker stadigt pga att för mycket vatten används för bevattning (gäller även Malawisjön och Tanganyikasjön), siktdjupet har minskat drastiskt pga övergödning, jätte-algblomningar förekommer, det är syrebrist allt högre upp i vattenmassan, då och då inträffar massdöd av fisk, och det har kommit in aggressiva införda flytväxter. Allt i den sjön ligger risigt till. Det är såpass illa nu att tillochmed nilabborre-populationen sviktar (där spelar iofs destruktiva fiskemetoder in).

                  Kommentar

                  • Mr.Fish
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 1403

                    #24
                    Ja, o ditåt är vi på väg.. j..vlit trist Micke. Sjön har inte varit "bad-bar" på 40-år, om man inte också vill få en liten feber, som är Väldigt otrevlig på köpet. Allt startade på 50-talet med uppdämningen av" blå-Nilens" utföde från Victoriasjön; samt med utplanteringarna av
                    Nilaborren. Nilaborren har enbart utrotat endemiska arter(=kan aldrig åter skapas).
                    Men jag är övertygad om att snäckfeberns uppkomst har med regleringen att göra.
                    Efter detta har även vattenhyacinten även blivit introducerad..VattenHyacinten (har nån av er haft den?) = Kan förtså att det blir problem, under Ekvatorn..=Jätte Problem!
                    Nej, Victoriasjöns framtid ser mörk ut.Jag har läst att "förespråkare" föresår att hela sjön skall "Rotedon-behandlas"(innan har man sparat allt som fanns kvar??) Victoriasjön är en av Världens största sötvattensjöar(per yta-inte volym)
                    Vad kan vi , som Ciklidfans göra? Vi kan bilda en oppion, som MAKT påverkande emot utriotningar av -Fish- ;-)

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      Filmen handlar om effekten av det kollapsade ekosystemet pa manniskorna runtomkring. Viktoriasjon ar inte ett ekosystem i balans, sa vart det tar vagen beror pa en hel del olika saker. Att saga att all skada redan skett ar en kraftig forenkling. Overfisket av nilabborre ar en del i det hela.

                      Ang snackfeber. I malawisjon sa ar snackfeber numera vanligt ("alla" pa senaste kuren i Malawi fick det). Enligt Ken McKaye sa beror det pa att en snackatande ciklid overfiskats och att snackorna okat kraftigt. Skulle gissa att det finns likartade effekter i Viktoriasjon.

                      Kan inte tanka mig att nagon foreslagit att rotenonbehandla Viktoriasjon, men om nagon gjort det sa ar det till och med dummare an att damma upp Ostersjon vid oresund for att slippa syrgasfria bottnar.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Mr.Fish
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 1403

                        #26
                        Nej, jag vet inte varför snäckfebern är så utbredd i Victoria-sjön. Ta ingen notis om att jag skrev att detta kunde ha med regleringen av sjön att göra; det är helt ogrundat.-sorry

                        "Ang snackfeber. I malawisjon sa ar snackfeber numera vanligt ("alla" pa senaste kuren i Malawi fick det). Enligt Ken McKaye sa beror det pa att en snackatande ciklid overfiskats och att snackorna okat kraftigt. Skulle gissa att det finns likartade effekter i Viktoriasjon"
                        ##
                        Det låter rimligt; för jag har läst att problemet accumulerats under de 3-4 sista decenierna och Nilaborrens utplantering ligger inom den ramen.
                        Senast redigerad av Mr.Fish; 19 november 2005, 14:07.

                        Kommentar

                        • Mr.Fish
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 1403

                          #27
                          "Att saga att all skada redan skett ar en kraftig forenkling. Overfisket av nilabborre ar en del i det hela."
                          ###
                          Ja, det är en "grov" förenkling, men jag syftade inte på andra ekologiska och biologiska-aspekter; utan enbart på vad Nilaborren självt ställt till med. Jo, jag förstod nog själv att
                          forskarna inte meande allvar i att rotedon-behandla sjön, utan att detta enbart kunde vara en skimär.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mr.Fish
                            Jo, jag förstod nog själv att
                            forskarna inte meande allvar i att rotedon-behandla sjön
                            Fast det foreslas sa mycket dumt sa det skulle egentligen inte forvana mig. Det fors seriosa samtal om att aterupprepa succen med nilabborre i Viktoriasjon i Malawisjon. Fast jag tror inte att vi ska oroa oss. En nilabborre har ingen chans i Malawisjon, lika lite som den troligen ursprungligen hade i Viktoria. Ekosystemet behovde bli (for-)stort forst. Och som sagt. Vad sags om att damma upp Ostersjon vid Oresund?
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • cf.akvarielagret
                              Användare
                              • april 2002
                              • 5028

                              #29
                              Vad jag har hört så har man planterat in Nilaborre i ganska många sjöar i Afrika.
                              Men i nästan alla sjöar så är det en dålig miljö som dom inte trivdes i.
                              Den planterades in 1962 i tre mellanstora ex men Engelsmännen som trodde att dom ägde andra länder,var inte så nöjda så en privatperson tog ett hundratal yngel 1963 (bra sportfisk)
                              jag var där 1983 och vetenskapen sa då att ca 95% av den totala vikten av fiskar är då nilaborre, tänk på att sjön är 30mil åt alla håll och uppdämd 14m pga Viktoriafallen och då kom snäckfebern som innan i det närmaste inte fanns (befolkningen vid sjön blir sällan äldre än ca 35år)
                              Jag har åckså hört att man skulle Rotenonbehandla sjön.
                              Hur tänkte dom då,
                              Sjön är 30mil i diameter och låt oss säga ett medeljup på 100m
                              undrar hur många supertankers på 4000000ton X 10
                              och hur gör man med ca 1000arter i sjön hmm glömde visst alla arter som lever på fiskarna ? skit glömde också alla miljoner mäniskor som lever runt sjön
                              men när vi har löst det här problemet så finns några till
                              Typ
                              1.Vattenhyacinter som är ca 30cm tjockt lager på större delar av sjön och gör syrebrist.
                              1.Man har redan huggt ner all skog runt sjön för att röka den feta Nilaborren (förr gick det bra att torka Ciklider på klippor)
                              3.All matgjord blåste visst ut i sjön blev övergödd, Skit det växer inget på åkrarna och träd finns visst inte bara taggiga buskar
                              4. ingen kommer kanske ihog ett raskrig för 10 år sedan som skördade nästan en miljon människor gissade var dom flesta liken hamnade jo i Viktoriasjön.
                              Pust
                              Christer
                              jag är Ateist
                              men Gud talade till mig
                              Gud är stor
                              jag frågade hur stor ? inget svar
                              han kanske behövde låna toaletten

                              Kommentar

                              • Mr.Fish
                                Användare
                                • maj 2004
                                • 1403

                                #30
                                " Vad sags om att damma upp Ostersjon vid Oresund?" -Skulle nog vara Syd-Krafts stora dröm. Älv lär ju knappast komma från det Skånska vokabuläret ;-)
                                ##
                                Intressant läsning Krister. Jag vet ju att du har varit på plats, och du har också en liten (ovetenskapligt belaggd?) misstanke angående regleringen av sjön märker jag.

                                Hälsn. Mr.Fish

                                Kommentar

                                Arbetssätt...