Vad gör jag för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jan olof
    Användare
    • december 2002
    • 254

    #16
    Ja det var lite intressanta inlägg om räkmix eller inte, har du bra fitrering byter vatten varje vecka som jag gör, så är det absolut inga problem med att mata med räkmix, och jag har 150st akvarium med malawi och tanganyika ca 25000 liter vatten, dom mår jättebra av räkmix så vill ni ha problem så sluta med räkmixen.
    Ps jag var nog en av dom första som började med räkmix det är säkert en 18 år sen, sen en parentes när jag har problem med mina fiskar så är det när jag matar med pellets för mycket, för jag matar också lite med pellets för att få fiskarna i lekkondition eller att dra upp yngel lite snabbare. så mitt råd är att det inte är fel att mata med räkmix felet ligger någon annanstans mvh Janne
    malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #17
      Kör man med standardräkmixen så har du nog rätt Jan Olof...kör du med gelatin eller agar agar? Kanske helt utan?

      Jag kan hålla med dig om att det mycket väl kan vara andra faktorer som spelat in, t ex vattenvärden - tillfällig nedsättning av immunförsvar - nyinkommen fisk till karet - olika stressrelaterade faktorer osv...
      Det finns väldigt många riskområden som kan få en fisk sjuk, men om man börjar med att kolla vattenvärden, foder och att man går tillbaka lite i tid och försöker minnas om man gjort något ovanligt nyligen som kunnat rubba harmoni och miljö så kan man kanske utvisa redan här vart felet kommer ifrån.

      Så har skett med mina nya fiskar. Jag skaffade 8 par ungefär samtidigt och en Copadichromis borleyi, Namalenje hane blev dominant och ville till lek med en hona. Troligen skapade aggressiviteten, plus faktorn att alla var nya, en stressituation som gjorde att en hona dödades (borleyi, Namalenje) och att en annan hona (Protomelas virgatus, Namalenje) fick något som liknar bukvattenssot eller förstoppning. Honan har repat sig en del, men fortfarande är inte faran avblåst. Jag har fått tips om att det kan vara räkmixen, men mina vattenvärden var inte helt bra och tillsammans med den tidigare nämnda stressfaktorn så var nog sjukdomen lätt att förutspå (dock inte för mig).

      Kommentar

      Arbetssätt...