Vad gör jag för fel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    Användare
    • oktober 2004
    • 76

    Vad gör jag för fel?

    Hej. Har stora problem med mitt 400 liters malawiakvarium. Fiskarna blir sjuka hela tiden. Känns som det är väldigt sällan som alla är friska utan det är alltid någon som inte äter och håller sig stilla eller ligger på botten. Tror det är bukvattensot som jag har problem med, men jag lyckas aldrig riktigt bli av med det. Kommer inte ihåg hur länge jag haft akvariumet men det är väll ett år ungefär. Första gången dom blev sjuka var några månader efter uppstarten. Då drabbades enbart demasonina och dom åt inte och la sig på botten. Medicinerade då med Octozin och det verkade hjälpa. Ett tag senare började det igen. Då drabbades både socolofi och demasoni med liknande symptom som tidigare. Jag medicinerade och jag trodde det gick över. Men nu ungefär 2 veckor senare dör ytterligare en socolofi. Nu har ytterligare 2 dött och jag har bara 3 kvar. Dessutom är det en demasoni som inte äter.
    Varför blir det så här? Känns verkligen inget kul längre. Jag vill ha malwiciklider då jag är väldigt förtjust i dom, men om det ska fortsätta så här känns det som det inte är värt det längre. Så jag blir väldigt glad för all hjälp.

    Lite fakta om karet då. Det är på 400 liter och fiskarna där i är nu:

    2 Protomelas sp. "Taiwan Reef"
    3 Sococlofi
    9 Demasoni
    6 Golden

    Dom enda som aldrig varit sjuka än så länge Protomelas och Golden.
    En gång i veckan byter jag 30-40 % av vattnet, och filtreringen består av ett innerfilter och ett ytterfilter (som jag inte kommer ihåg namnet på just nu) samt ett powerhead som blåser fart på ytan, så cirkulationen är rätt bra.
    Inredningen består av vita kalkstenar som jag plockat på Gotland, samt finkornig rådasand. Är säker på att fiskarna inte skadat varandra, utan det är någon form av bukvattensot, då fiskarna ser uppsvullna ut när dom dör (fast inte så mycket och dom har inga resta fjäll eller något sånt) och så brukar dom stå stilla på samma ställe. Ibland tycker jag att jag sett dom hosta också.
    Jag matar en gång om dagen med hemlagad räkmix. Ph't ligger på 7.5 och temperaturen 28 grader. Jag tillsätter inget salt.
    Tror det var allt viktigt.

    Snälla hjälp mig hitta felet. Jag blir oerhört tacksam för all hjälp.

    //MVH Christian
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Testa och sänka värmen till 24 c, ju högre temp desto lättare är det för sjukdomar och bryta ut.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      citat:Testa och sänka värmen till 24 c, ju högre temp desto lättare är det för sjukdomar och bryta ut.
      Ar du saker pa det? Finns radet att lasa nagonstans? Vilken mekanism skulle gora sa att det blev sa? Visst vaxer bakterier fortare i hog temp men fiskens imunsystem funkar battre och de har hogre metabolism. Fast de slass forstas mer vid hog temp och darfor haller jag garna lagre (=friskare fisk). Men funkar verkligen det for malawi. Har man mycket malawi sa ar jag ratt saker pa att lag temp ger fler sjukdomar. Jag vet alltsa inte utan ar bara forvanad over radet.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Jag brukar ha ganska låg temp och det fungerar fast jag kanske har fel.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Börja med att byta ganska mycket vatten typ 60-70procent 2 dagar i rad för att verkligen få bort vissa ämnen som buffrat upp sig med tiden som sker när man byter 30-40 procent i veckan.
          Jag har upplevt att det är enklare att hålla dom (malawi) i 27-28g än 24g. Prova att mata med torrfoder ett tag ist för räkmixen som jag upplevt lite mer krävande, jag fick byta större mängder vatten när jag matade med räkmix men endå fick jag en del problem med fiskarna, det har blivit väldigt mycket bättre nu sedan jag slutade helt med räkmixen.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • ante104
            Användare
            • november 2002
            • 21

            #6
            Kanske ute och cyklar, men eftersom det är mbunas som drabbas i ditt kar så kanske de behöver mer vegetabilier? Kanske prova att mata med ärtor, broccoli eller annat ett tag? Det uppskattades av mina fiskar.
            Angående temp så brukar man väl rekommendera höjd temp samt ökad syresättning(?)
            mvh
            /Anders

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Jag tycker du ska göra som deelay tipsar dig om. Skippa räkmixen ett tag och mata med pellets/granulat och flingor anpassat för dina ciklider.

              Ett av felen man gör (och som jag gjort ett antal ggr) är att övermata med räkmix. Det räcker med betydligt mindre än man tror.

              Sedan är det ganska svårt att få en välkomponerad räkmix och ofta så väcks riskflaggor här och där angående gelatin som bindemedel.

              Efter att jag haft problem med i stort sett alla fiskar jag har haft när det gäller Tanganyika/Malawi mbunas (inte alla, men nog så många) så har jag minimerat antalet ingredienser i räkmixen mer och mer.

              Nu kör jag "bara" ärtor, räkor, majsgrynsgröt, astaxanthin och gelatin. Kanske bör jag fundera på att hitta alternativ till gelatinet eller strunta i det som en ingrediens...alternativt (som deelay) lägga ned räkmix.
              Det tar emot då räkmixen hittills visat sig oslagbar när det gäller att få fiskarna fina i färgprakt osv.

              Nu finns det en ny foderprodukt som finns ute på marknaden som jag är väldigt intresserad av och den heter New Life Spectrum. Om den ger vad den lovar, och går att få tag på i Sverige, så kommer jag verkligen överväga att helt gå över till det.

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av ante104


                Angående temp så brukar man väl rekommendera höjd temp samt ökad syresättning(?)
                mvh
                /Anders
                Har man ordentliga pumpar som är riktade mot ytan så är det svårt att syresätta mycket mer än man redan gör.

                Tricella
                Kör du med ett foder typ OSI vivid color som färgfoder så blir dom lika bra som med astaxanthin blandat i räkmixen.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Det skulle inte förvåna mig, men OSI är väl nästintill det dyraste fodermärket som finns...(därmed också trolig kvalitet).

                  Kommentar

                  • Havs
                    Användare
                    • december 2004
                    • 607

                    #10
                    Jag tycker att ditt akvarium med Malawisar borde fungera. Ge inte upp!
                    Sänk tempen och mata mindre med räkmix, är förmodlgen bra råd.
                    Tempen 23-27 är intervallet för malawi. Jag har precis som Ola S, letat samband mellan sjukdomar och temperatur, men jag har inte funnit trovärdig information. Då menar jag förståss en grad hit eller dit.
                    Du gör väll inte rent pumparna i samband med veckans vattenbyte?
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • St.Anger
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 76

                      #11
                      Tack så jättemycket för alla tips! Ska testa att mata med flingfoder. Tidigare så matade jag nästan bara med flingfoder och lite pellets då och då, men när demasonina blev sjuka så blev jag rekomenderad att köra räkmix istället eftersom demasoni har så långt tarmsystem. Men hur blir det för dom om jag går tillbaks till flingfoder?
                      Ska även testa göra några stora vattenbyten. Ska bara medicinera klart med octozinet.
                      Medans jag skrev så testade jag att släppa ner lite TetraMin flingfoder till dom och till min glädje så åt dom alla bra. Även den demasoni som tidigare matvägrat snappade åt sig några flingor.

                      Tack återigen för alla svar. Hoppas att det löser sig, för jag gillar verkligen malawi, men om det bara ska jävlas och dom dör så blir det nog hellre ett till växtakvarium av det.

                      Förresten, jag göra inte rent filtrena vid vattenbytena.

                      Jag återkommer med uppdateringar om det händer något.

                      //MVH Christian

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        Tetra min är inte ett optimalt foder till mbunas som demasoni. Du ska försöka få tag i ett foder, pellets/granulat eller flingor.
                        Räkmix är kanonbra foder men det svåra är att få en bra komposition av ingredienser samt att det är färskt. Råvarorna som man skaffar är viktiga, troligen viktigare än vad man vanligtvis tror...

                        Jag har ännu inte träffat på ett torrfoder som har samma goda egenskaper som en välkomponerad och fungerande räkmix. Då pratar jag om flera faktorer såsom t ex tillväxt och färgprakt. Jag tycker också att de leker oftare, men det kan ju vara en illusion.

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 1042

                          #13
                          Du behöver inte sluta helt med räkmixen. Mata sparsamt en gång om dan med räkmix och en gång lika sparsamt med lite flingfoder/pellets. Jag skulle även rekomendera att du köper ett flingfoder med lite protein i (vet iofs inte vad du har). Finns ett par som är utvecklade speciellt för troffar/mbunas. Kommer inte ihåg namnen på dom nu men det kanske nån annan kan hjälpa till med.

                          Och ge inte upp med malawi. De är roliga när de trivs. Och tro för guds skull inte att du får mindre huvudbry om du byter inriktning till växter. Går inte att jämföra mängden arbete man får lägga ner. Det är ett enormt trimmande, gödande, problemlösande och allmänt rensande av karet som måste göras varje vecka när man börjar få fart på det. Därmed inte sagt att det inte är kul =) Men se till o lär dig malawi ordentligt först. Det har du igen sen när du börjar syssla med annat!

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #14
                            Jag matar mina Malawi (många Mbuna) med räkmix som huvudfoder (standardreceptet + astaxantin) och har Tetra Phyll, som är ett vegetabiliskt flingfoder som komplement. Ger dem även lite mysis och ibland artemia. De mår precis hur bra som helst.

                            Har 25-26 grader och en powerhead med blå filtermatta som enda filter. Dock en liten extra pump för ytrörelse.

                            Byter ca 30% varje vecka.

                            0,5 dl grovsalt utan jod per 100 liter och 1 matsked bikarbonat per 100 liter nytt vatten.

                            Har senaste tiden matat nästan två gånger om dagen, max en gång med räkmix dock.

                            Detta har funkat lite väl bra nästan i över ett år, i tre olika kar!
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • St.Anger
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 76

                              #15
                              citat:Ursprungligen skickat av blackened

                              Och ge inte upp med malawi. De är roliga när de trivs. Och tro för guds skull inte att du får mindre huvudbry om du byter inriktning till växter. Går inte att jämföra mängden arbete man får lägga ner. Det är ett enormt trimmande, gödande, problemlösande och allmänt rensande av karet som måste göras varje vecka när man börjar få fart på det. Därmed inte sagt att det inte är kul =) Men se till o lär dig malawi ordentligt först. Det har du igen sen när du börjar syssla med annat!
                              Äh, så jobbigt är det ju inte. Eller jo, i jämförelse med malawiburken så är det ju MYCKET mer arbete, men det känns som det är mindre, eftersom allt just nu går så otroligt bra i växtburken.
                              Men jag kommer inte sluta med malawi. Dom är alldeles för roliga för det.

                              Ska köpa nytt foder till dom så fort som möjligt. Det verkar som det bästa är att hålla en rätt så varierande kost? Typ mata med räkmix en dag, pellets eller flingfoder en annan och kanske ytterligare något den tredje dagen.
                              Förresten så körde jag standard receptet på räkmix som finns på zoopet.

                              Tack återigen för alla svar! Nu känns det roligt igen!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...