Sommar-höga nitratvärden-sjuka fiskar?...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #31
    Jag hade bara tillgång till JBL´s mätstickor och där maxade nitratvärdet (troligen mer än så).

    Det är fler faktorer som spelat in och som gjorde att honan fick denna sjukdom. Nu är hon frisk igen, iallafall är det full fart på henne och hon äter riktigt bra!

    Vanvård är det väl när man ger fiskarna grova missförhållanden mot arternas krav.

    Jag tror inte på vanskötsel från min sida, men däremot skaffade jag nog en art som inte passade tillsammans med de andra arterna rent temperamentsmässigt. Foderdelen hade säkert också ett spel med i det hela då det foder jag gav var helt nytt för dom och VF reagerar ganska snabbt på det. Efter att ha sett hennes avföring under ett antal dagar kan jag nog konstatera att hon råkade ut för det vi kallar bukvattensot.

    Kommentar

    • Mr.Fish
      Användare
      • maj 2004
      • 1403

      #32
      "Jag hade bara tillgång till JBL´s mätstickor och där maxade nitratvärdet (troligen mer än så)." -Ajj, Stefan...
      ####
      "Vanvård är det väl när man ger fiskarna grova missförhållanden mot arternas krav." -Tackar för förklaringen!
      ####"kan jag nog konstatera att hon råkade ut för det vi kallar bukvattensot" -Det tror inte , iaf, jag på !
      #######" men däremot skaffade jag nog en art som inte passade tillsammans med de andra arterna " -Ett vanligt förekommande stressbetende...
      #####BÄST####### -Firren överlevde! (Gulp,..-Gillar inte att höra om döende/döda fichar, -HE,HE,)

      Kommentar

      • tropfrog
        Användare
        • juli 2003
        • 1827

        #33
        citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

        Tropfrog:
        citat:Jag har aldrig sagt att man får nitrittoppar av att göra stora vattenbyten samtidigt som man tvättar filter.
        Tropfrog:
        citat:Att lösa ett problem som troligtvis är ofarligt (nitrat) med att störa bakterierna så mycket som man gör med 90% vattenbyte och filtertvätt känns lite väl förhastat. Detta ingrepp leder nästan alltid till nitritspikar och det är mycket värre än nitrat.
        Hmmm...

        Om du menar att nitritspikar inte är samma som nitrittoppar så får jag hålla med, annars vette tu***.
        OKI, en viss miss är gjord. Det jag menar är att jag aldrig sagt att filtertvätt alltid leder till nitrit, vilket var en missuppfattning som många i denna tråden verkar ha gjort. Det spelar egentligen ingen roll om någon annan har gjort filtertvätt utan att få nitritspik eftersom risken för nitritspik alltid är en risk man tar när man rengör filtret. Jag avrådde på grund av risken för nitritspik INTE för att det alltid leder till nitritspik, vilket det som många påpekat innan inte gör.
        MVH
        Magnus

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #34
          Inget illa menat tropfrog...men...öh...du får ursäkta om jag inte hänger med i ditt inlägg här?!?!?[]

          Jag trodde jag var Undisputed World Champion i invecklade förklaringar, men hallå...hmmm...eller så har jag precis skaffat mig en ny titel...Undisputed World Champion i tröghet.[)]

          Kommentar

          • Mr.Fish
            Användare
            • maj 2004
            • 1403

            #35
            "Jag trodde jag var Undisputed World Champion i invecklade förklaringar, men hallå...hmmm...eller så har jag precis skaffat mig en ny titel...Undisputed World Champion i tröghet."
            ,ha,Ha,ha,Ha,ha,...Tricella YOU are the Champ! Forget the rest,you are the BEST!

            Kommentar

            • ixxe
              Användare
              • februari 2005
              • 234

              #36
              citat:När det gäller diskus är iallafall deras känslighet mot nitrat och deras krav på massor av vattenbyten en myt.
              Så sant så sant. Ialf dagens "odlade" varianter är tåligare för både ph och nitrat.
              Sen temperaturen som jag vill krossa lite till, Kör ju runt 30 grader året om i mitt discuskar. Blir dom sjuka för det ? nepp.

              Men det är endå nåt med sommaren som är skummt. Tjejen o jag har haft problem i tre av fyra kar med diverse sjukdommar.


              Discusynglen blev sjuka gång på gång o tjejjens scalarer fick svamp .
              Efter medicinering o syresten e problemet löst nu.

              En tanke är , är syreupptagningen sämre i vattnet när den omgivande luften är varm?
              http://ixxe.se

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #37
                citat:Ursprungligen skickat av Stefan Larsson

                Inget illa menat tropfrog...men...öh...du får ursäkta om jag inte hänger med i ditt inlägg här?!?!?[]

                Jag trodde jag var Undisputed World Champion i invecklade förklaringar, men hallå...hmmm...eller så har jag precis skaffat mig en ny titel...Undisputed World Champion i tröghet.[)]
                Ursäkten godtagen

                Vad jag menar är att det är en avsevärd skillnad mellan att säga att filtertvätt ger nitrit och att säga att man riskerar nitrit vid filtertvätt. Det är det senaste jag har fokuserat på i hela tråden, dvs att risken för nitritspikar är högre strtax efter en filtertvätt än om man inte tvättar filtret.

                Det som verkar ha ställt till det för dig är att jag skrev att det nästan alltid ger nitrit. Nästan alltid var kanske inte den bästa formuleringen, så glöm den. Som sagt: Vad jag säger är att risken för att få nitrit vid filtertvätt ser jag som en större risk för fiskarnas hälsa än nitratet. Dessutom så blir man inte av med nitrat genomk att tvätta filtret.

                Hoppas jag lyckats förvirra dig ytterligare
                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Nitrit är farligare än nitrat, där är vi utan tvekan överens.

                  Men sedan vet jag inte om du har missuppfattat mig. Det var inte enbart av nitratets inverkan som jag tvättade filtren i samband med ett stort vattenbyte, utan det var för att göra rent alla detaljer som kan ha inverkan på vattenvärden och bakterieflora. När honan blev sjuk så var jag tvungen att göra något och då tog jag beslutet att göra som jag gjort i detta fallet.
                  Det visade sig nu att det var ett klokt beslut då honan mår prima tillsammans med alla andra fiskar.

                  Pssst...alla försvar är bra...utom de dåliga.

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #39
                    citatet var inte enbart av nitratets inverkan som jag tvättade filtren i samband med ett stort vattenbyte, utan det var för att göra rent alla detaljer som kan ha inverkan på vattenvärden och bakterieflora
                    Det som jag känner till som finns i filtret och som påverkar vattenvärdena är bakterierna. Men det är ju en possitiv påverkan, inte en negativ.

                    citatet visade sig nu att det var ett klokt beslut då honan mår prima tillsammans med alla andra fiskar.
                    Jag är inte riktigt lika säker på att det var just filtertvätten som gjorde dina fiskar bättre och jag förvånas över att du är så säker. Klokt beslut eller inte, jag är glad att dina fiskar mår bra.

                    citatssst...alla försvar är bra...utom de dåliga.
                    Ett utmärkt sätt att vinna en debatt är att förlöjliga motparten, våra svenska politiker gör det nästan hela tiden. Men om målet är att generera och sprida kunskap är det inte så lyckat. Jag har aldrig ägnat mig åt försvarstal en enda gång i denna tråden. Men om folk inte förstår vad jag skriver så gör jag vad jag kan för att förtydliga mig. Det gör jag oavsett om det beror på mina "invecklade förklaringar" eller om det beror på motpartens tröghet. Detta gör jag självfallet helt utan att tala om vilket jag tror det beror på, det håller stämmningen avsevärt bättre här på forumet. Förr eller senare har jag också lärt mig att skriva så att (nästan) alla kan förstå. Så länge man vill lära och förbättra sig så går det.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #40
                      tropfrog: Det var absolut inte menat att du skulle ta illa upp av mitt "Pssst" och det var under inga omständigheter menat att förlöjliga dig (eller diskussionen) utan bara menat som "vi tar diskussionen med glimten i ögat och går vidare". Självklart ber jag om ursäkt ifall du känner dig förolämpad av det jag skrivit.

                      citat:Jag är inte riktigt lika säker på att det var just filtertvätten som gjorde dina fiskar bättre och jag förvånas över att du är så säker. Klokt beslut eller inte, jag är glad att dina fiskar mår bra.
                      Jag förstår inte varför du hakat fast dig vid filtertvätten?? Jag har inte sagt att denna åtgärd var den ensamma faktorn som gjorde att fisken tillfrisknade, så dum är jag inte. Det var flera faktorer som spelade in, t ex kombinationen 90% vattenbyte-filterrengöring-medicinbad-vattenbyte-medicin-vattenbyte-medicin-vattenbyte-medicin under 4-5dgr. Det som jag tror varit avgörande är:

                      1. Upptäckte symptomen snabbt.
                      2. Gjorde ovanstående åtgärder snabbt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...