Sommar-höga nitratvärden-sjuka fiskar?...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Sommar-höga nitratvärden-sjuka fiskar?...

    Jag har tyvärr fått erfara att sommaren medfört sig en lite oönskad effekt. Jag har inte haft några problem med vattenvärde alls förutom nu de dagar som det varit som varmast (en dryg vecka sedan) och det har tydligen satt sina spår i akvariet.

    En hona har svällt upp i buken och först befarade jag bukvattensot, men symptomerna stämmer inte riktigt utan det ser mer ut att vara förstoppning. Det föranledde att jag kollade upp lite om sjukdomar och kunde ganska snart binda samman den oönskade sjukdomen till för höga nitratvärden.

    Jag vet inte om fisken kommer klara sig, och det vore riktigt tragiskt om honan inte gjorde det, men jag har nu både medicinerat och justerat vattenvärden i alla karen. Honan är flyttad till ett mindre kar (105L) där jag försöker hålla kanonvärden på vattnet samt göra åtgärder för att hjälpa honan...men man vet aldrig om det hjälper.

    Igår tog samtliga fiskar en intensivkur i Aquafuran...idag har honan fått karantän och jag höjer tempen (30 grader) för att se om det kan hjälpa henne. Jag har även gjort vattenbyten (rengjort filter osv), tillsatt ektozon och JBL denitrol (för att dämpa nitraten). Vi får se vad som sker...
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    Vilken hona är det? Hoppas det inte är virgatusen, de är ju så vackra....
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #3
      Det är tyvärr virgatus namalenje-honan...vilket gör det fruktansvärt tragiskt. Skulle den honan försvinna så innebär det att det kommer bli oerhört svårt att hitta hona till den då, vad jag förstått, denna art inte importeras i större mängder.

      Hanen mår förträffligt och visar kanonfärger även om han inte färgat ut helt än. De andra arterna mår bra också...

      Det är ganska bekymmersamt och förbryllande. Jag håller koll kontinuerligt.

      Honan ser inte ut att må dåligt heller och det gör det hela än mer underligt. Hon spänner ofta upp fenorna och simmar runt...inte alls direkt "symptomer" för sjukdom. Hon äter dock väldigt dåligt och trots det är magen svälld. Inga fjäll utresta utan bara en svullen buk.

      Jag har funderat lite på om honan egentligen är sjuk eller om hon kan vara "full i rom" då hanen försökt leka med henne, men jag har ingen erfarenhet av att en hona ska svälla upp med buken på detta sätt annat än när de är sjuka?! Någon som vet detta och hur t ex Protomelas honor ser ut när de är "romstinna"?

      De fakta som finns är:

      En hona med uppsvälld buk
      Höga nitratvärden (som justerats/justeras nu)

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        När honan är såpass romstinn att buken ser svullen ut brukar de för det allra mesta ha äggröret synligt.

        Om hon samtidigt som hon är svullen "hostar" kan det vara allvarligt värre då det säkerligen är förstoppning hon drabbats av.
        Tony Englund

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Honan "hostar" inte...utan är precis som vanligt och som alla andra fiskarna. Jag ser bara en liten antydan till äggrör, inget markant.

          Slutar honor att äta när de är romstinna?

          Jag har haft lek på "haplisar" förr, men aldrig sett honor svälla upp såhär. Nu är det inte som en ballong, men en tydlig buksvällning gentemot de andra arterna.

          Kommentar

          • Jonas E
            Användare
            • februari 2003
            • 2533

            #6
            men varför har du höjt temperaturen i akvariet med virgatus-honan? Jag botade nyss ett helt 720 med tanganyika-munruvare (limnotilapia och tropheus) genom att byuta 90% av allt vatten. Där var problemet troligtvis någon form av förgiftning i kombination med nifurpirinol som slukar syre (medicinerade först mot bukvattensot). Vid hög temperatur så var fisken inte glad helt enkelt. När jag bytte vatten var kanske ut-vattnet ca 21-22 grader. All fisk som klarade sig tills jag gjorde vattenbytet, oavsett skick, klarade sig.

            Vad har du matat med och i vilka mängder? jag har kommit fram till att det inte är alla malawi som föredrar räkmix innehållande gelatin, sen jag slutade med det har konstiga dödsfall minskat rejält, nuförtiden matar jag endast med jbl novorift cichlid-sticks och har noll dödsfall på malawi-sidan. Virgatusarna har matats med tetra cichlidsticks innan du fick dem (sådana som cichliden.se och dansk malawiimport säljer). Kanske är läge att prova dem?
            /Jonas
            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ok jag får kolla det...

              Fiskarna har inte matats med speciellt mycket räkmix och när de är nya brukar jag alltid vara försiktig med matning.

              Anledningen till att jag höjt temperaturen är att fiskar som jag tidigare haft med förstoppningssymptom blivit avhjälpta med en temphöjning. Jag fick det rådet förut och har alltid kört med det när detta har hänt (inte så ofta, men ändå).

              Fiskarna har matats med Aquatic Nature granulat, räkmix och Tropical Malawiflingor. Inga andra fiskar visar några som helst symptomer på sjukdom utan tvärtom är det full fart på dom.

              Igår gjorde jag 90% vattenbyte, rengjorde filter och sand samt tillsatte JBL vattenberedningsmedel och denitrol innan de återfördes till akvariet.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Det är ett ofattbart litet utbud på fiskfoder (och ciklider) här i Skövde och jag kunde inte hitta Tetrasticks eller JBL Novorift.

                Kommentar

                • Pikkenix
                  Användare
                  • mars 2005
                  • 254

                  #9
                  citat:Om hon samtidigt som hon är svullen "hostar" kan det vara allvarligt värre då det säkerligen är förstoppning hon drabbats av.
                  Snor lite av din tråd Stefan, hoppas det är ok. En av mina röd zebra-honor "hostar" och har slutat äta. Hon är relativt ny i karet så misstänker att det är förstoppning av räkmixen. Vilka åtgärder bör jag ta, har tagit bort henne från det stora karet ifall det skulle vara bukvattensot, något mer jag ska göra?
                  Mvh
                  Daniel Eriksson, aktivitetsansvarig i Jönköpings akvarieförening

                  Söker du odlare i ditt närområde? Simma in på Fiskförmedlingen! (Nu även med Köp & Sälj-avdelning)

                  Kommentar

                  • tropfrog
                    Användare
                    • juli 2003
                    • 1827

                    #10
                    Hej
                    Jag är ju knappast någon expert på malawi men jag funderar lite över en del som nämnts i denna tråden.

                    När jag efterforskade hur tillsats av kno3 i växtkaret skulle påverka fiskarna hittade jag inga som helst bevis för att nitrat skulle ha negativa effekter på tropiska fiskar. Det enda jag hittade var att laxyngel växer saktare vid nitrathalter över 50 ppm. Om det är någon som har en trovärdig källa på att nitrat under 100 ppm kan ha negativa efekter på våra fiskar så vill jag jättegärna se den. Ola??

                    Att lösa ett problem som troligtvis är ofarligt (nitrat) med att störa bakterierna så mycket som man gör med 90% vattenbyte och filtertvätt känns lite väl förhastat. Detta ingrepp leder nästan alltid till nitritspikar och det är mycket värre än nitrat.

                    Om det är så att det är nitrat som är problemet så måste ju flera vattenbyten på 50 % lösa bekymmerna snabbt. Låt säga att du har 100 ppm nitrat (dvs jättemycket) så har du kvar 12,5 ppm efter 3 vattenbyten och 6,25 efter 4 stycken. Detta då hel utan att störa filtret som faktiskt hjälper dig att hålla dina fiskar friska. Det finns ingen på detta forumet som skulle tipsa en nybörjare om att byta så mycket vatten och tvätta filter samtidigt. Kanske sitter ni inne med kunskaper jag saknar, men jag hade aldrig vågat riskera mina fiskar genom att stressa dem så mycket.
                    MVH
                    Magnus

                    Kommentar

                    • Jonas E
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 2533

                      #11
                      Tropfrog: Har jag rekommenderat det till en nybörjare eller? Allt jag sade var att mina fiskar var sjuka, nifurpirinol gjorde det bara värre. Vad jag gjorde då var exakt vad jag gjort vid tidigare förgiftningar, byt så mycket som möjligt. Filterna är kvar i akvariet så det var bara ytterfiltret som behövdes rengöras.

                      citat:Att lösa ett problem som troligtvis är ofarligt (nitrat) med att störa bakterierna så mycket som man gör med 90% vattenbyte och filtertvätt känns lite väl förhastat. Detta ingrepp leder nästan alltid till nitritspikar och det är mycket värre än nitrat.
                      Vm har nämn någonting om nitrat? Jag sade att jag hade fått någon form av förgiftning.

                      Jag gjorde bara på ett sätt som jag själv ansedde var nödvändigt, och det fungerade. Skulle alla testa vartenda tes de får för sig i flera olika akvarium under samma förhållanden innan de kan skriva det på forumet så hade vi inte haft någon som postade i forumet. Jag säger inte att mitt var helt vetenskapligt rätt, eller för den delen det effektivaste sättet. Men det fungerade, fisken blev frisk och jag har inga problem med nitrit/nitrat. Som alltid när det gäller denna hobbyn, det finns inte så mycket forskning kring det, man får upptäcka sådana här saker själv.
                      /Jonas
                      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                      Kommentar

                      • ante104
                        Användare
                        • november 2002
                        • 21

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av tropfrog

                        . Om det är någon som har en trovärdig källa på att nitrat under 100 ppm kan ha negativa efekter på våra fiskar så vill jag jättegärna se den. Ola??
                        Angående nitrats toxicitet hittade jag följande

                        I vilken man kan läsa att "The first indication that relatively low concentrations of nitrate might be harmful to fish came from Grabda et al. (1974). They reported that fry of rainbow trout, exposed to 5–6 mg NO3-N/l for several days, displayed increased blood levels of ferrihemoglobin, alterations in the peripheral blood and hematopoietic centres, and liver damage"
                        Och vidare att "Rubin and Elmaraghy (1977), after examining the acute toxicity of KNO3 to guppy (Poecilia reticulatus) fry, calculated 24, 48, 72 and 96 h LC50 values of 267, 219, 199 and 191 mg NO3-N/l"

                        Vuxna fiskar tål tydligen högre koncentrationer dock.

                        Till Fjärilscikliden:
                        Jag tror att Tropfrog syftar på Stefans inlägg där han dels säger att de indikationer han har är höga nitratvärden, och i ett senare säger att han bytt 90% och tvättat filtren.

                        Mvh
                        /anders

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          tropfrog syftade nog på det jag skrev...

                          Varför jag menade på att nitrat kunde ha skapat missförhållanden var pga att jag hade höga värden av detta och enligt The kribs FAQ på sjukdomar står det såhär:

                          "A: Probably 80-90% of diseases in captive fish can be prevented by avoiding stress. Stress weakens fishes' immune systems, leading to increased susceptibility to disease. Actually, diseases and pathogens are almost always present in tanks, but a healthy fish's immune system will prevent them from being a problem. Some of the most common stressors for captive fish are:

                          *Poor water quality: measurable ammonia or nitrites, or very high nitrates."

                          Det är även så att jag var utanför "ok" på JBL´s Easytest angående nitraten och jag tycker de borde veta vad som är bra och inte bra för fiskar. I det område som jag var fanns dessa symboler "!!!!" vilket menas "dåliga värden för fiskar" och därför drog jag logiskt slutsatsen att det kan vara en faktor i det problem som uppkommit (tillsammans med andra faktorer, såsom foder etc).

                          Jag har bytt vatten i olika omgångar och så rengjorde jag filtren också (fiskarna gick i hink när jag gjorde det stora vattenbytet). Inga filter har tagits bort utan jag har bara rengjort ifall jag haft en obalans i akvariet och en ökning av icke önskvärda bakterier/parasiter.

                          Om man inte vet exakt hur man ska göra så tycker jag inte det är fel att prova sig fram så länge man har fiskarnas väl i första tanke.

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #14
                            Håller helt med Stefan här.

                            Att rengöra filter kan också vara bra ifall det skulle vara någon form av bakterie-angrepp. Då får man bort alla bakterier som kan vara skadliga + att man ändå behåller nitrifikationsbakterierna. Nitrifikationsbakterierna sitter ju fast i filtermassan, det är bara slgget man sköljer ur när man rengör ett filter. Det är därför man spenderar pengar på makaroner och ehfi-substrat.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #15
                              Ang No3 så tenderar mina VF troffar att bli grådassiga om värdet överstiger (ca) 10-20mg/l.Har hört nånstans att nitrat kan hämma uppbyggandet av melanin på yngel.Så numer har det blivit som "måttstock" när jag kollar vtn:et.Mäter inget annat äm nitrat och temperatur nu för ti`n.
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...