Tuggande golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kid
    Användare
    • mars 2004
    • 256

    #16
    Har oxå en chokladmal, vet faktiskt inte om den är kapabel till att fånga mbunayngel?
    Låter nuförtiden alltid mina fiskar spotta i huvudkaret. Det är alltid några (nästan för många) röd zebra yngel som klarar sig per kull. När det gäller golden har det tvärtom varit väldigt få som klarar sig (om ens några).

    Tror inte att det är malarna som är boven i dramat, utan alla andra malawis! Dessa är tillräckligt snabba och sätter gärna i sig lite yngel, vegetarian eller ej!!

    /Kid

    Kommentar

    • badboy
      Användare
      • maj 2005
      • 137

      #17
      Min chokladmal kommer nog få fara till något annat akvarium.
      Dom är ju inte heller så där jättetrevliga att ha i akvariumet för man ser dom aldrig. Blir nog nog ändå att skaffa ett till litet akvarium för ynglena, för just första gången skulle det vara väldigt kul om man kunde odla upp så många som möjligt.

      Kommentar

      • badboy
        Användare
        • maj 2005
        • 137

        #18
        Här kommer det en bild på min hona så att ni kanske kan bekräfta om hon är på smällen och hur länge till hon kommer vara det / bör vara det http://dvdr.mine.nu/tuggandegolden.jpg

        Sen undrar jag om hanen på denna bilden är 100% golden, tänkt just på hans mönster han har på kroppen


        Är inte riktigt helt överens med kameran jag lånade så dom är inte perfekta bilderna.

        Föresten ingen i luleåområdet som har ett litet akvarium med banställning att sälja, eller något akvarium bara.
        Måste vara komplett

        Kommentar

        • PsyM
          Användare
          • mars 2004
          • 460

          #19
          Jepp din hona är definitivt "på smällen" =)

          Bilden på hanen visar en 100 % Golden. Det är rätt vanligt att vissa Golden har mer eller mindre synliga svarta ränder.
          Min Zoon
          Mitt 900 liters

          Kommentar

          • badboy
            Användare
            • maj 2005
            • 137

            #20
            Men vad kul att det är bekräftat nu.
            Tyckte det gick väldigt snabbt. Hade tänkt att när man startade upp akvariet för två månader att det borde ta längre innan dom kan föröka sig när akvariet är nyuppstartat och personalen är ny .

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • april 2002
              • 953

              #21
              Ja,visst är det en Golden och dom här ränderna brukar framträda mer när den spänner upp sig för honorna(när den klär sig i lekdräkt som det så vackert heter).Den brukar även då se lite mer "skitig" ut,i alla fall så gör mina hanatr det.
              Och att honan tuggar råder det heller inga tvivel om.Jag har lagt in två bilder på http://www.ciklid.se/medlemsbilder_v...ld.asp?NR=1559 och http://www.ciklid.se/medlemsbilder_v...ld.asp?NR=1560 där du kan se en tuggande hona i närbild.
              mvh Stefan

              Kommentar

              • badboy
                Användare
                • maj 2005
                • 137

                #22
                Nu har jag skaffat ett beggat 70liter juwel yngelakvarium.
                Har startat upp akvariumet med 2/5nytt vatten och 3/5 vatten från akvariumet och så när jag rengjorde filteret i det stora karet så klämde jag rent filtret en gång i det nya lilla karet för att få ner lite bakterier, eller var det dumt?.
                När kan jag flytta över honan tror ni?. Bör man slänga över nån testpilot före iaf det är nånting som inte stämmer för jag vill inte förlorar honan.
                Och sen när hon simmar i akvariet är det bara vänta på att hon ska spotta ut ynglena?
                Mycke frågor blir det när man är helt ny.
                Hoppas ni har förståelse för det

                Bild på akvariumet

                Några invändningar? Kanske skulle behöva får ner mer gömställen
                600kr var väl inte så mycke att gnälla över?

                Kommentar

                • stiffe
                  Användare
                  • april 2002
                  • 953

                  #23
                  Jag tycker att du ska låta det nya karet stå igång i alla fall en minst en veckas tid,för filternas skull och då har din hona ju tuggat nästan två veckor.
                  Och om du vill så kan du ju ha i en,som du så vackert kallar testpilot under tiden.
                  Ja sen är det bara att vänta tills hon spottar ut ynglena.Låt sedan honan gå kvar några veckor så hon kan äta upp sig innan du sätter tillbaka henne så hon är i god form för hanarnas ev uppvaktningar.
                  Tycker nog att du ska försöka att inreda det lite till,gärna med lite småsten som ynglen kan gömma sig mellan.
                  Lycka till!!
                  mvh Stefan

                  Kommentar

                  • badboy
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 137

                    #24
                    Ska man mata honan när hon går ensammen i akvariet?
                    Kan hon äta alls eller är det risk att hon sväljer äggen?

                    Kommentar

                    • stiffe
                      Användare
                      • april 2002
                      • 953

                      #25
                      Du kan mata men mata mycket sparsamt eftersom hon äter mycket lite,meen det gäller att se till så att det som inte äts upp städas bort.Själv så gör jag dagliga delvattenbyten när mina honor går och tuggar.
                      mvh Stefan

                      Kommentar

                      • badboy
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 137

                        #26
                        Kan ni kolla på denna ps. demasoni

                        Är hon oxå på smällen? tycker hon har en liten påse under munnen men betydligt mindre och inte lika distinkt som på min golden. Och jag har ännu inte kommit överens med min digitalkamera, eller jobbets rättare sagt. Har nån en ixus 400 manual i pdf så är dom väldigt välkomna med den till mig. Eller bara tips på vad man ska ställa in för att kunna fota bra med den.

                        Kommentar

                        • PsyM
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 460

                          #27
                          jepp hon är ruvande.
                          Min Zoon
                          Mitt 900 liters

                          Kommentar

                          • badboy
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 137

                            #28
                            Hmmm, finns p-piller för fiskar ?
                            Vad ska jag göra med henne då? Ska hon få gå med min golden i yngelakvariumet?. Kan säga direkt att jag är mer intresserad att få demasoni yngel, men kan jag få bägge är det helt klart intressant.

                            Kommentar

                            • PsyM
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 460

                              #29
                              Att ha två ruvande honor i samma yngelkar är ingen god idé.. de kommer antagligen att bråka rejält, vilket mycket väl kan sluta med att du inte får några yngel alls.
                              De bästa är att ha vars ett akvarie eller om du kan dela upp ditt yngelkar i två delar. Exempelvis med filtermatta som avdelare.
                              Min Zoon
                              Mitt 900 liters

                              Kommentar

                              • badboy
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 137

                                #30
                                Filtermatta var ingen dum idé.
                                Hur brukar du fixera den i akvariet? Jag ser mig framför en ram i typ plexiglas, eller har ni nå bättre ideér.
                                Men jävla vad kul med demasoniyngel!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...