Tuggande golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • badboy
    Användare
    • maj 2005
    • 137

    Tuggande golden

    Skulle behöva en bild på hur en "tuggande golden" ser ut.
    Även lite andra tips på hur man ser det eftersom man är helt ny.
    Och jag har läst att dom flest här lyfter över honan till ett nytt akvarium och låter henne gå där ensammen, är detta ett måste?
    Har mycke lavasten i akvariumet som yngel kan annars gömma sig i.
    Fiskar som är i akvariet annars är:
    18st Golden
    4st Demasoni
    2st Moori
    2st ancitrusmalar
    1st Gibbiceps
    1st Chokladmal
    Har hört att Chokladmalarna och ancitrus ska gilla yngel?.
    Sen bara som en övrig kommentar så ska det i mer moori och demasoni så fort jag hittar några.
  • Jonas E
    Användare
    • februari 2003
    • 2533

    #2
    tjena
    en tuggande golden ser ut som när hakan är fullproppad med mat, dvs en hakpåse. Det är väldigt tydligt.

    Ynglena kan säkert gömma sig bland lavastenarna, dock är chokladmalen en väldigt rovgirig mal vad jag vet så den kommer att ta alla yngel som inte lyckas gömma sig ordentligt. Ancistrusarna kan komma att försöka men de anstränger sig inte lika mycket.

    Att låta goldens spotta i akvariet kan fungera, dock har jag haft problem med honor som hållt ynglen för länge och magrat av så mycket att de inte fått u magen sen efteråt (och senare dött). Håll koll så att honan efter ca 4 veckor har spottat ynglena, har hon inte gjort detta måste du antingen släppa över henne i ett yngelakvarium eller tömma ut ynglena manuellt, dvs genom att försiktigt bända upp munnen och få ut ynglena. Du kan först se om hon spottar dem i akvariet, ett parti med mycket sten och många små stenar som formar grottor dit inte vuxna fiskar kan komma in kan säkert hjälpa honan i sina försök att spotta ut ynglena på ett säkert ställe.

    Jag hoppas att du fått svar på några av frågorna.
    /Jonas
    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

    Kommentar

    • badboy
      Användare
      • maj 2005
      • 137

      #3
      Vill helst inte köpa ett till akvarium eftersom jag har nog trångt i min ett med ett 540liters akvarium. Finns det nå burar man kan bygga och sänka ner i det vanliga akvariumet eller liknade?
      Eller har ni några andra ideér?

      Kommentar

      • badboy
        Användare
        • maj 2005
        • 137

        #4
        Sen undrar jag när kan jag tömma honan ? hur stor ska "påsen" vara (beror väl på hur stor fisken är men nå generellt)
        Eftersom jag är helt ny så har jag faktiskt ingen koll på när hon började tugga. Vad matar man ynglena med?
        Den som har nån länk till just yngel med malawi och tuggande honor så vore det superbra!
        Man har så mycke frågor och så är det säkert mycke som man bör veta som man inte har ens tänkt på.

        Kommentar

        • PsyM
          Användare
          • mars 2004
          • 460

          #5




          här har du två bilder på tuggande Golden.

          Efter tre veckor kan du tömma honan, men det allr bästa är om du låter henne spotta själv i ett eget kar..
          Min Zoon
          Mitt 900 liters

          Kommentar

          • badboy
            Användare
            • maj 2005
            • 137

            #6
            PsyM, Kanon!! var precis nå sånt man sökte
            Och efter ha sett bilderna så måste min hona vara på smällen.
            Varför ska man inte tömma honorna? Hade tänkt försöka få tag på nån "yngelkorg" för akvariet eftersom ett till akvarium är nog inte att tänka på.

            Kommentar

            • Havs
              Användare
              • december 2004
              • 607

              #7
              citat:Ursprungligen skickat av badboy

              Vill helst inte köpa ett till akvarium eftersom jag har nog trångt i min ett med ett 540liters akvarium. Finns det nå burar man kan bygga och sänka ner i det vanliga akvariumet eller liknade?
              Eller har ni några andra ideér?
              Jag har sytt en större kasse av ett nättyg. Ramen gjorde jag av tunn bambu. Ca 20liter blev det nog. Jag använder den mycket sällan, som spottkar, reservprylen!
              Jag har inte hittat någon som var stor nog i handeln.
              Tyvärr så löser det inte ditt problem helt och hållet, eftersom jag tycker att du behöver ett yngelakvarium för att få dem att växa till sig innan du kan sälja dem eller stoppa ned dem bland de andra vuxna fiskarna.
              Min zoon

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Försö få honan att spotta i kvariet elller låt henne spotta i en yngelkorg modell större (sån som HazelCR beskriver). Det brukar fungera.
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • Kid
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 256

                  #9
                  Varför är det inte någon som nämner att det är ett h-lvete att försöka fiska upp en mbuna från ett vanligt dekorerat akvaruim (ej odlingskar)?? Även svaga ruvande honor som inte ätit på en månad är frusterande att få upp!
                  Är det bara jag som har det problemet?

                  Tar tacksamt emot tips om någon har fiffiga tricks att få upp ruvande honor!

                  Varje gång jag försöker slutar det med blöt parketgolv, all sten och inredning i karet flyttas/tas ut, och några timmars svärande!

                  Känner till ljustricket där man släcker ned helt för att få fiskarna i sömnstadie och sedan fiska upp dem.
                  Tycker inte mina fiskar sover så djupt! Och när de väl vilar sig så gör de ju det i sina grottor och skrymslen och inte på "öppet vatten"!

                  /Kid

                  Kommentar

                  • Jonas E
                    Användare
                    • februari 2003
                    • 2533

                    #10
                    det är ju menat att vara en rolig överraskning
                    /Jonas
                    540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                    Kommentar

                    • Kid
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 256

                      #11
                      He He! Och vilken överaskning sen!

                      Angående yngelkorg,
                      Använder ibland en plastkorg, inköpt i typ ekohallen för några tior, för att tillfälligt förvara yngel. Korgen har jag klätt i myggnät.
                      Fick tips om det här någonstans.
                      Vet inte om det är tillräckligt stort för att en hona ska vilja spotta. Brukar slänga i några kokosnöt halvor för att det ska finnas gömställen (stenar går också, men kan vara för tunga.

                      Lycka till!

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #12
                        ett tips som fungerar hyfsat är blomkruksskärvor, några stycken ger bra gömställen. Ett annat tips kan vara att sätta korgen på ett mörkt ställe och kanske inte vid framrutan där man lätt stör fisken.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • badboy
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 137

                          #13
                          Alltså jag har ett 60liters akvarium på jobbet, men i det så är det redan lite olika fiskar som måste hitta nya hem.
                          Så om man bara hade kunnat ha en yngelkasse i några veckor så får dom sen flytta över till 60liters för att växa till sig.
                          Ska fara å fynda lite på classe idag och se om man inte kan hitta nånting att bygga en yngelkasse av. Ska även snabbt in och kolla vad ett litet komplett akvarium kostar( när man började hänga här så tyckte man vilka idioter med en jävla massa akvarium, men snart är man ju där själv )

                          Kommentar

                          • stiffe
                            Användare
                            • april 2002
                            • 953

                            #14
                            På Hornbach har dom ganska så billiga helglaskar tror att ett runt 60l kostar 200 spänn

                            Men jag hade gjort som Fjärilscikliden föreslog först nämnligen att låta henne spotta i karen där hon går idag.Vad jag vet så kommer ancistrusmalarna inte ta några yngel,har själv Ancistrus i mina yngelkar utan några som helsat problem.Men den där Chockladmalen har jag ingen aning om vad den kan klämma i sig
                            mvh Stefan

                            Kommentar

                            • Jonas E
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2533

                              #15
                              vad jag kan komma ihåg så är chokladmalen en rov-mal, den kommer nog att äta allt som ryms i dess gap. Svårt val, en mal som man aldrig ser eller ett gäng småttingyngel som kan komplettera gruppen om de klarar sig.....
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                              Kommentar

                              Arbetssätt...