Vilken volym vi automatiskt vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Styrsö
    Användare
    • november 2004
    • 343

    #31
    cf.akvarielaget
    Jo det går åt ett fasomvandlingsenerg när is smälter (ca 300kJ/kg). Lite kul kuriosa, det går altså åt nästan lika mycket energi att smälta is som att värma nollgradigt vatten det till kokpunkten...Det är därför kylklampar fungerar så bra. Sen kostar det ännu mer att koka det till ånga (ca 2MJ/kg).

    Däremellan är värmekapaciteten i stort sett konstant :-) Så du kan fortfarande lita på skollärarna.

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #32
      Jag har akvarielokal inskrivet i kontarktet och fastighetsägaren har gett tillåtelse att jag få installera 3fas .
      Så det ska nog inte bli några problem.
      Men det låter som 5% varje eller varannan dag är lämligt.

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • april 2002
        • 2294

        #33
        Intressant tråd oj vad det skiljer i åsiktet både när det gäller volym o material. Jag har som Lenni knappar som byter 2-4-8 o 12/L per timme. Hur mycket jag byter vågar jag knappt skrivaDet är dock långt mycket mer än vad som nämnts tidigare i tråden. Jag använder pexslang samt fyller på med 28 gradigt vatten. Dock har jag mellan droppknappen o utloppet satt på ett ställbart vred så att jag kan strypa/stänga av tillförseln om så skulle behövas. Till detta kör jag dubbla svampfilter samt en extra syresten. Fisktätt är det också, kör en 100 tal diskusyngel i ett 105 liters splittar först kullen när det kommit upp i ca 1,5-2,5 cm sedan oftare. Matar ofta och varvar lätt o tungt foder. Dock har jag har bara upplevet det positivt efter att kört igång detta i några år nu, bra tillväxt, lite eftersläntare o problem som tidigare fanns när jag byte manuellt som parasiter, korta gällock, fen deformationer o "saddel nose" har nästan helt försvunnit.
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        Arbetssätt...