Vilken volym vi automatiskt vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bmwpower
    Användare
    • december 2002
    • 1934

    Vilken volym vi automatiskt vattenbyte

    Har grubblat på vilken mängd som kan vara lämplig att byta vid automatik.
    Jag har idag möjlighet att göra 4start per/DYNGN men det kommer att ändras framöver till obegränsade starter.
    Jag har möjlighet att byta antingen 2-4-8-12 liter per/h
    Vad kan vara lämpligt i odlingskaren och yngelkaren.
    Jag fundera på 12liter i yngelkar och 8liter till dom stora burkarna för där är ju behovet på vattnet inte så högt.
    Yngel karen är mellan 60-150liter och odlingsburkarna är på ca 250-450liter
  • Merlyn
    Användare
    • mars 2005
    • 15

    #2
    Fattar jag det hela rätt att du skall byta 12 liter varje timme?

    I så fall innebär det ju i ett 60 liter att du byter hela vattenvolymen 4,8 ggr på ett dygn. Verkar väldigt mycket. Om så är fallet blir det väl problem med temperaturen också om inte värmaren klarar värma upp karet till önskad temp innan nästa vattenbyte. Borde bli kallare och kallare.

    Jag är kanske helt ute och cyklar []

    Kommentar

    • bmwpower
      Användare
      • december 2002
      • 1934

      #3
      Jag kan ställa timmer som slår till 4 gånger/dygn och varje gång kan jag ställa hur länge vattnet ska rina allt fån 15min till flera timma

      Kommentar

      • bmwpower
        Användare
        • december 2002
        • 1934

        #4
        inga mer förslag?????????

        Kommentar

        • jan olof
          Användare
          • december 2002
          • 254

          #5
          Jag byter ca 50& varje vecka, jag skulle väl vilja byta mer vatten på speciellt ynglen, men det är en kostnadsfråga för att det kostar en del med vatten och att värma upp det.
          I min lokal i källaren har jag 25000liter vatten fördelade på 150 akvarium, jag lägger väl ca 30000 kr om året på el och vatten på bara fiskarna,så skulle jag byta mera vatten så drar det ju mera el.Janne
          malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

          Kommentar

          • Therese
            Användare
            • april 2002
            • 196

            #6
            Kan du inte höra med typ akvarieleasing eller något annat företag som säljger fisk och har atomatiskt vattenbyte?

            Therese

            Kommentar

            • bmwpower
              Användare
              • december 2002
              • 1934

              #7
              Nu har jag vattnet gratis och då kan man ju byta så mycket man våga.
              Till ynglena kan man ju 10% vattenbyte per dag så ska dom ju kunna växa ordentligt.
              Kanske man ska köra 5%byte på morgon och 5% på kvällen.
              VAd tor ni om detta förslaget är det för liten vatten mängd för att fisken ska ta vara på det.
              Sedan kan man ju göra ett ordentligt vattenbyte varje vecka när man damsuger gruset.

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Har inte pejl på antalet liter, men det är nog vettigt att köra morgon/kväll så att max 20 procent av vattnet byts, oavsett storlek på kar. Där någonstans känner jag att mitt ideal skulle ligga. Handlar lite om vilken fisk du kör också, samt vilken "form av klor" som är i vattnet. Tanganyika brukar generellt inte uppskatta för stora vattenbyten med kallvatten, har lyckats vända upp och ner på en och annan Julle på det sättet...

                Jag trixar ju lite med vår lånade lokal, och går och funderar. Känner att den inte är så stor att jag behöver automatiskt vattenbyte i alla kar, men just yngelkaren vore det himla smidigt på. Klurar dessutom att ha två vattentunnor för att förbereda vatten i, så att firrarna tål det bättre - då kan det rinna konstant genom karen. Fyller bara upp en av tunnorna varje dag, så hinner det mogna lite till nästa dag - och vill man trixa med vattnet på något sätt är det enkelt ordnat i tunnan.

                Något jag verkligen ska fixa däremot är breddavlopp till alla kar, om jag tar över lokalen. Blir lite "halvautomatiskt", men man tvingas gå runt och verkligen spana på alla kar när man sätter i påfyllning. Lätt hänt att jag fastnar framför favvo-firrarna för stunden annars, har jag märkt.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • Mr.Fish
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 1403

                  #9
                  "Jag har möjlighet att byta antingen 2-4-8-12 liter per/h"
                  Jag skulle börja med 2L/h för att sedan bevaka näringsvärdena i
                  vattnet.Det är ju ett belastningsproblem fler fiskar(vikt/L)=rikligare
                  vattenbyten. Min rek. är alltså att du övervakar för att sedan succesivt öka efter behov.

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #10
                    Mr.fish förslag var ju inte heller så tokigt skulle det bli för lite vattenbyte kan jag bara öka antal byte perdag eller öka tiden.
                    Men hur blir det om man byte för ofta få man ingen bakterikulktur i karet eller hur påverkas fiskarna av det??

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Du får säkerligen en bakteriekultur i karen, men inte av den kalibern man har i "vanliga" kar. Som alla andra levande varelser så behöver bakterier mat. "Matar" man inte bakterierna i nitrifieringsprocessen så blir de helt enkelt färre. Existerar gör de, men på "sparlåga". Fiskarna torde må attans bra av låga nivåer kväve, oavsett form. Växter kan du däremot troligen glömma totalt i sådana kar. Pajar systemet så kan det dock bli trixigt att fixa, om karen är överbefiskade. Firrarna har ju då vant sig vid konstant vattengenomströmning, och mat/skit bryts inte ner så fort iom att bakterekulturerna ligger på sparlåga.

                      Men, men - låter som om jag målar fan på väggen. Hade jag möjlighet till kontinuerliga vattenbyten hade jag utan tvekan kört det i alla kar. Fördelarna (med undantag från klorvarianterna) överväger klart nackdelarna.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • bmwpower
                        Användare
                        • december 2002
                        • 1934

                        #12
                        Tack för bra svar man är inte så bevandrad i bakteri det har ju alltid fungerat för med lite dödsfall

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          varför byta så mycket vatten dagligen? Skälv så byter jag ca:50% vatten 1 gång/veckan i mina yngelkar. Totalt 9 st 200 literkar. Detta filtreras/renas med två st filtermattor samt två bottenfilter i varje kar (karen är delade på mitten. Kommer från Nols ciklidhobby)
                          Detta drivs med en sidkanalsfläck som ger 1200 liter luft/timma.
                          Jag anser att detta är tillräckligt för att få ciklidynglen att växa relativt bra. Vattnet håller bra värden såväl som Ph, nitrit mm.

                          Tomas

                          Kommentar

                          • bmwpower
                            Användare
                            • december 2002
                            • 1934

                            #14
                            Jag vill byta ofta så jag kan belasta karen ordentligt utan risk för tråkigheter.
                            Karen är bara på 105liter så det är ju inte direkt någon vattenvolym som är stabil om man mata på

                            Kommentar

                            • Peter_F
                              Användare
                              • januari 2004
                              • 172

                              #15
                              Jag tror inte att du behöver byta så jäkla ofta. Yngelkar i all ära, men hur mycket matar du igentligen? Har du kollat vattenvärdena efter ett "normalintervall-byte"?

                              Mina funderingar går genast till -Kan man hålla en någorlunda stabil temperatur på vattnet. Ska du ha kranljummet vatten så kommer en stor del vara från varmvattenledningarna. Det kan bli probs med koppar.

                              Ett 15-20% vb var annan dag borde ge samma resultat. Dock större chans att temp hinner stabiliseras.

                              Du har ganska mycket tilltro till tekniken genom att ha obevakade vb.
                              "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"

                              Kommentar

                              Arbetssätt...