Polska akvariebyggare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #31
    Ursprungligen postat av tropfrog
    Givetvis skall man inte ge (...) så jag tror inte att akvaristisk erfarenhet automatiskt innebär att man blir bättre på att bygga kar.

    Den ända begränsningen som jag ser det är om du vet med dig att du är en slarvig person som inte klarar att följa instruktioner. Då bör du inte limma själv.
    MVH
    Magnus
    Brukar slarviga personer med en oförmåga att följa instruktioner vanligtvis erkänna detta för sig själva?
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #32
      Ursprungligen postat av Gabbi
      Brukar slarviga personer med en oförmåga att följa instruktioner vanligtvis erkänna detta för sig själva?
      Haha, klockren =)
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • wofflan
        NCS Medlem
        • september 2003
        • 660

        #33
        Ursprungligen postat av Gabbi
        Brukar slarviga personer med en oförmåga att följa instruktioner vanligtvis erkänna detta för sig själva?
        Ja du Gabbi Jonas verkar ju vara ett undantag i det här fallet. Vi som funderar på att bygga ett kar i föreningen, men då får vi nog låsa ute Jonas först. Vill ju inte gärna ha några oupps eller ojsan i det fallet
        Mvh Fredrik

        Kommentar

        • Jonas E
          Användare
          • februari 2003
          • 2533

          #34
          Hahahaha, ja, oups eller ojsan brukar höras nere i lokalen med blött golv som följd, men det är bara vid vattenbyten

          Limma kar går väl hyffsat nu efter lite övning men jag är hellre den som hjälper till att hålla rutor än att limma då mina fogar brukar se ut som skit....huvudsaken är att de håller
          /Jonas
          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • juli 2003
            • 1827

            #35
            Ursprungligen postat av Gabbi
            Brukar slarviga personer med en oförmåga att följa instruktioner vanligtvis erkänna detta för sig själva?
            Det kan jag inte svara på, men det förekommer väl både de som gör det och de som inte gör det. Det faktum att insatsen är vattenskador för tiotusentals kronor gör nog att andelen som erkänner det för sig själv är större än de som inte gör det.

            Själv har jag aldrig ägt ett kar som inte har varit egenlimmat. Mitt första kar var ett kittkar som jag ändrade till silikonkar.

            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Jonas E
              Användare
              • februari 2003
              • 2533

              #36
              Men magnus, då har du ju stor erfarenhet av att limma akvarium och vi vet ju alla att du ätr väldigt nitisk och noggrann så fort det gäller sån't här. Men att du sen kan rekommendera en som aldrig byggt kar innan att limma ett 1000l+ själv som första akvarium......förstår inte logiken?

              Alla skulle ju kunna göra ett sånt kar, i teorin. Men nu är det ju trots allt praktiken vi håller på med....
              /Jonas
              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

              Kommentar

              • tropfrog
                Användare
                • juli 2003
                • 1827

                #37
                Ursprungligen postat av Jonas E
                Men magnus, då har du ju stor erfarenhet av att limma akvarium och vi vet ju alla att du ätr väldigt nitisk och noggrann så fort det gäller sån't här. Men att du sen kan rekommendera en som aldrig byggt kar innan att limma ett 1000l+ själv som första akvarium......förstår inte logiken?

                Alla skulle ju kunna göra ett sånt kar, i teorin. Men nu är det ju trots allt praktiken vi håller på med....
                Då tror jag att du har missupfattat mig. Jag har aldrig rekomenderat nybörjare att bygga tusenliterskar. Det står klart och tydligt att man bör testa med ett mindre först. Men det kan väl inte vara så svårt att först limma ett litet, kolla och se så att det funkar för att sedan beställa glaset till det stora.

                Givetvis så gör alla som de själv vill, en rekomendetion är dock att kolla med försäkringsbolaget innan utifall olyckan är framme.

                MVH
                Magnus

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #38
                  Här är en länk om ett snyggt akvarium som är helt fel och jag lider med honom dels den ekonomiska bakslaget och antagligen djupa diskussioner hyresvärd, försäkringsbolaget och inom familjen.
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • bmwpower
                    Användare
                    • december 2002
                    • 1934

                    #39
                    Se jag inte helt fel så är det ett conny fhyr akvarium det likna hanns profil,han var störste tillverkaren i sverige ett tag efter samhal dala.
                    Om det är ett sådant vet jag inte men jag veta att en del har haft problem med dom tror bara han la en 12mmi botten.
                    Senast redigerad av bmwpower; 14 april 2006, 00:21.

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #40
                      Jag tror inte att det spelar någon roll om det så var 30 ben och det var stadigt som ett kassaskåp heller tror jag inte att någon sten kan göra mer skada än en fjäder i luften
                      min erfarenhet är att mindre än 1% av alla haverier beror på stenar
                      1. gamla ruttna akvarier
                      2. urusla bänkar (typ bokhyllan billy)
                      3. fel information (glömt frigolit eller liggunderlag samt skiva av trä)
                      4. för klent glas (visst håller det att göra 720 i 8mm) men det var billigt allternativt glasstaget som håller fram o bakrutan är endast limmad i dessa och som man bör i ett ramverk
                      5. dåligt silicon
                      6. ingen rengöring
                      7. rutorna är inte lagda på rätt ställe
                      8. ingen kunskap (gäller både glasmästare och privatpersoner) tänk på att det kom på sista plats dvs händer nästan alldrig typ att det är för lite silicon eller att glas är mot glas.
                      vänligen
                      Christer
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Fildur
                        Användare
                        • april 2005
                        • 68

                        #41
                        Bara erkänna jag har lite ångest över mitt sist inköpta kar. Det är ett 600l Aluminiumkar gjort av Ocean. Glasen är 10mm, även botten. måtten är 200*60*50 (l*b*h). Det står på medföljande standard alu ställning. Enligt tabell längre upp i tråden ska detta glas vara på tok för tunt? (edit: tabell i annan tråd den om stort akvarium)

                        Kan det verkligen vara så att ett splitter nytt akvarium köpt av ett känt märke har så tunt glas i sig att det är stor risk för haveri? Jag var noga med att se till fötterna i mitten låg lite "längre ner" än de i kanterna så att det ska ha huvudtynden på sina ytterben.

                        Mellan akvariet och alu ställningen har jag inget, ingen frigolit eller någonting, enligt pappret som jag fick med står det inget alls om detta.

                        Ställningen är stabil och akvariet står i stort sett i våg, någon/några mm lutar det väl på de 2 meterna.

                        En sak är säker iaf, jag ska ringa min hemförsäkring det första jag gör på tisdag.

                        Dessutom har jag lassat i rejält med sten i ett hörn, är det idiotiskt? (ca25/30kg hålsten totalt i ett röse för mina sandlekar honor att gömma sig i.)

                        Om någon som vet med sig den har korrekt info kan svara vore jag väldigt tacksam :-)!

                        Om man vill "tycka", beskriva känslor hur man själv gör men utan allt för mycket erfarenhet egentligen är ju det helt ok också, men skriv gärna det är så i sådana fall! (Jag är allvarligt oroad måste jag erkänna)

                        mvh/Peter- som bor i en bostadsrätt 3 våningar upp och som inte vill kvadda min trevliga pensionärstants lägenhet under mig.
                        Senast redigerad av Fildur; 14 april 2006, 12:50.
                        Troffar, centralamerika och sydamerika.

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #42
                          Jag ser ingen större anledning att oroa sig för detta akvarium som har rätt tjocklek
                          det som jag skulle säga att du kan ändra på vid nästa vattenbyte
                          lägg en 20mm träskiva på bänken och klipp till ett liggunderlag 0,5cm tjock som läggs innanför ramen vilket resulterar i att bottenskivan kan vila på liggunderlaget och det blir mindre med spänningar (gäller alla akvarier som är större än 375 liter)
                          från Akvarielagret
                          andra tillverkare kan rekomendera precis vad som helst
                          för övrigt kan nämnas att vi säljer mer än 1000 akvarier om året och har mindre än ett haveri per år.
                          vänligen
                          Christer
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Fildur
                            Användare
                            • april 2005
                            • 68

                            #43
                            Stort tack!

                            Det skall jag göra direkt.

                            /Peter- lättad
                            Troffar, centralamerika och sydamerika.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #44
                              Jag skulle rekommendera att ha en frigolitskiva där den täcker hela bottenytan...dvs ramen inkluderad. Den behöver inte vara tjockare än det som Christer skriver. Jag har haft så i flera år nu och har även stor stenbumling i karet sedan länge.

                              Jag är själv lite osäker på att lägga frigolitskiva eller liggunderlag som ligger innanför ramen...men men det har det varit en låååång diskussion om tidigare. Gör det du anser vara säkrast.

                              Kommentar

                              • cf.akvarielagret
                                Användare
                                • april 2002
                                • 5028

                                #45
                                Ok Stefan vi behver ju inte vara överens om allt men enligt mig så blir fram o bakrutan helt instabil
                                men står alulisten med ett tryck så låser listen fram o bakrutan från att släppa i nederkant
                                (det är astrist att diskutera med någon som tycker likadant)
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...