Polska akvariebyggare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gabbi
    Användare
    • april 2002
    • 897

    #16
    Ursprungligen postat av tropfrog
    Jag tycker att man skall göra det själv, då vet man att det är ordentligt gjort. För vem är inte noggrann när det gäller att limma en burk på tusen liter som skall stå på den svindyra parketten? Ingen akvarietillverkare är mer rädd om min parkett än jag själv.
    MVH
    Magnus
    Förutsatt att man KAN limma såklart. Annars hjälper det inte hur rädd man är om parketten.
    www.akvarielagret.se/akvarieboken

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • april 2002
      • 244

      #17
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Var köpte du det glaset? hur tjockt är det?
      Jag jobbade på pilkington och köpte glaset för 3000kr.
      Det är 12mm.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • Buckshot
        Användare
        • april 2002
        • 244

        #18
        Ni som är sugna på att bygga själv;

        Limma ihop ett litet provkar på 100liter.
        Då ser du om du begriper hur man ska limma eller om du är en klantskalle

        Det karet kan du alltid ha nytta av senare som karantän elller odlingskar
        Senast redigerad av Buckshot; 11 april 2006, 19:03.
        Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #19
          Ursprungligen postat av Gabbi
          Förutsatt att man KAN limma såklart. Annars hjälper det inte hur rädd man är om parketten.
          Som jag ser det så får man all kunskap om hur man gör ett tätt akvarium genom att läsa på nätet. Sen när det gäller att inte bara få det tätt utan också snyggt så räcker givetvis inte teoretiska kunskaper, här gäller det att öva ett par gånger. Men för att bli duktig på att limma akvarier krävs att man ....Ja just det, limmar akvarier. Att limma tätt är ingen hokus pokus utan kräver bara kunskaper och nogrannhet.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Jockexx
            Användare
            • april 2006
            • 78

            #20
            Tycker inte man ska snåla på ett sånt kar.
            Spelar ju inte så jättestor roll om det skiljer nån tusenlapp på karet bara det blir 100% riktigt.
            Lyse till ett sånt kar blir ju väldigt dyrt och har man råd att sätta upp en sån balja för 40 tusen så tycker jag man har råd att lägga 15-20 tusen på själva karet.
            Är nog lättare att prata med försäkringsbolaget OM nåt händer som man oxå minimerar risken för om ett proffs bygger det.
            För att inte tala om hur arg ens flickvän skulle vara Herrej####r vilket liv det skulle bli!

            Kommentar

            • Robin
              Användare
              • januari 2003
              • 4526

              #21
              Ursprungligen postat av Jockexx
              För att inte tala om hur arg ens flickvän skulle vara Herrej####r vilket liv det skulle bli!
              Om det inte är tjejen som vill ha akvariet. Möjligheten finns ju att det är ombytta roller i vissa hushåll.
              Mvh
              Robin

              Kommentar

              • Jockexx
                Användare
                • april 2006
                • 78

                #22
                Det förstås
                Får ju henne mer och mer intresserad så snart vill hon väl ha nåt eget.Hoppas hoppas

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  #23
                  Ursprungligen postat av Robin
                  Om det inte är tjejen som vill ha akvariet. Möjligheten finns ju att det är ombytta roller i vissa hushåll.
                  Ja du kommer att ha det bra ställt du Slobban
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • Gabbi
                    Användare
                    • april 2002
                    • 897

                    #24
                    Ursprungligen postat av tropfrog
                    Som jag ser det så får man all kunskap om hur man gör ett tätt akvarium genom att läsa på nätet. Sen när det gäller att inte bara få det tätt utan också snyggt så räcker givetvis inte teoretiska kunskaper, här gäller det att öva ett par gånger. Men för att bli duktig på att limma akvarier krävs att man ....Ja just det, limmar akvarier. Att limma tätt är ingen hokus pokus utan kräver bara kunskaper och nogrannhet.
                    MVH
                    Magnus
                    Nej, självklart är det inget hokuspokus, men du är heller inte en genomsnittsakvarist, utan en kunnig sådan med ganska lång erfarenhet. Det finns nybörarjare som gärna vill ha ett akvarium på tio kubik och som tycker att det verkar billigt att limma det själv i fyror. Då är det bättre att prata med en zooaffär.
                    (Inte riktat till trådskaparen.)
                    www.akvarielagret.se/akvarieboken

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #25
                      Tropfrog: Visst, det enda rätta för att lära sig limma är att limma. MEN! Det kanske inte är idé att lära sig limma ett 1000-liters? Jag personligen kanske skulle våga mig på det innan några fler småkar. Jag har limmat 3 st med största 200 liter än så länge.

                      Varför inte låta någon som gör 500 st per år göra det åt mig istället? Det måste väl ändå kännas säkrast?
                      Senast redigerad av Robin; 12 april 2006, 09:53.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • Jonas E
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2533

                        #26
                        jag låter hellre en erkänt duktig firma göra jobbet än at stå där o slabba med silicon, riskera att tappa glasskivor för flera tusen i golvet (jag är duktig på att klanta till saker så fort det handlar om glas) och kanske göra något fel i limningen så hela rutan trillar ut en dag.

                        Mit kar som jag från första början tänkte bygga på 150*50h*70bredd låter jag bli tillverkat till mig. Kostar lite över 3200kr.....kanske inte billigaste stället jag får karet gjort på men jag får det precios som jag vill ha det, bara att ta hem och sätta på plats och börja fylla. Inga halvt om halvt misslyckade fogar eller något sådant. Det tycker jag är så jäkla skönt att slippa.
                        /Jonas
                        540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                        Kommentar

                        • bmwpower
                          Användare
                          • december 2002
                          • 1934

                          #27
                          Sedan är det ju en försäkringsfråga.
                          Om akvariet skulle gå sönder så är det butiken som gjort det som få stå tillsvars.
                          Men är det hemmagjort och dåligt gjort så är det inte säkert att försäkringsbolaget betalar ut ersättning
                          Senast redigerad av bmwpower; 12 april 2006, 13:21.

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #28
                            *edit* Läste inte hela ditt inlägg Lennie. Svarade bara på första raderna.

                            Ursprungligen postat av bmwpower
                            Sedan är det ju en försäkringsfråga.
                            Om akbvariet skulle gå sönder så är det butikern som gjort det som få tillsvars.
                            Nu är det ju på vilket sätt det går sönder. Jag skulle inte kunna med att kräva butiken som "levererat" karet på självrisken för ett kar som gått sönder när det stått i mitt hus/lägenhet. Är det sönder (läcker etc) när man får hem det är det en annan sak men som sagt.. det är ingen annans fel än mitt när ett kar spricker eller går sönder. Är det tillverkningsfel kan det diskuteras men hur vet butiken det och att jag inte ställt det i lutning så att det bildas konstiga spänningar och att det verkligen är tillverkningsfel?

                            Vad jag förstått är det ytterst sällan ett kar går sönder pga att det är feltillverkat. Det kanske många gånger är personen som köpt det som kanske är den bidragande faktorn.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • tropfrog
                              Användare
                              • juli 2003
                              • 1827

                              #29
                              Givetvis skall man inte ge sig på att limma tusenliterskar det första man gör. Inte för risken att det går läck, utan risken att man har ett jättekar med fula fogar på. Gör man enligt de beskrivningar som finns att tillgå och är noggrann så behöver man varken vara erfaren akvarist eller erfaren akvariebyggare för att få det tätt. Jag känner massor av erfarna akvarister som aldrig har byggt ett akvarium, så jag tror inte att akvaristisk erfarenhet automatiskt innebär att man blir bättre på att bygga kar.

                              Den ända begränsningen som jag ser det är om du vet med dig att du är en slarvig person som inte klarar att följa instruktioner. Då bör du inte limma själv.
                              MVH
                              Magnus

                              Kommentar

                              • Jonas E
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 2533

                                #30
                                magnuis: Oavsett om man är slarvig eller ej så kan man som nybörjare rätt så lätt missa, sätta för lite silicon på något ställe, misslyckas totalt med fogarna som du säger (och flera hundra kronor silicon går åt skogen). Man gör alltid något fel den första gången man försöker sig på något. Du måste väl förstå att inte alla kan lyckas med allting. Då hade vi ju inte behövt några akvariefabriker då alla skulle göra karet själv
                                /Jonas
                                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...