Algproblem vid avsaknad av gödning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • april 2002
    • 865

    #31
    citat:
    Menar du att de försvinner med tiden förutsatt att jag fyller på med mer växter och håller perfekta nivåer?
    Om du håller perfekta näringsnivåer så kommer du behöva slänga växter, inte fylla på.

    citat:
    Eller ska jag ta topfrogs bana och döda dom direkt?
    Dom dör naturligtvis inte, försvinner bara tillfälligt eller sålänge du kan fixa bra miljö för växter och andra alger.

    Är problemet extremt stort så du måste stå och slamsuga stora slemtjok varenda dag så kanske mörkläggning är skönt. Slippa akvariet några dagar och sedan få det rent och snyggt.

    citat:
    Vad menar du med "växternas enzymmaskineri"?
    typ "dom är bättre på att använda nitrat jämfört med alger". Håller man höga fina nitratnivåer så börjar växterna producera en viss typ av enzym som gör nitratanvändandet enklare.

    citat:
    släpper välmående växter alltså ut enzymer som tar kål på cyanon?
    Nej, då behöver du använda kraftigare doningar typ Erythromycin som dödar bakterier. Men precis som mörkläggning måste du då se till att ta upp kvävenivåerna med KNO3 efter behandling så att du inte riskerar att dyka ner på för låga kvävenivåer som innebär ny Cyanobakterieblommning.

    Anledningen att alger gradvis försvinner när växter mår strålande är för att det krävs stabilt höga näringsnivåer för att växterna ska trivas, och stabilitet gör att alger varvar ner och väntar på sin tur. Alger triggas av stora miljöförändringar, och framförallt av svajjiga ammoniumnivåer.

    En stor fet välväxande växtmassa innebär total skuggning i hela akvariet och oerhört låga och stabila ammoniumnivåer. Algerna "känner" att det är för mycket konkurrens och väntar på första bästa läge (t ex total nertrimmning med bökande i gruset och en tvätt av filtret och lite häftig matning av fiskarna så att det nytvättade filtret inte hinner bearbeta deras ammonium...)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • blackened
      Användare
      • januari 2005
      • 1042

      #32
      Bra svar... Förstår precis. Det får ändå bli en mörkläggning följt av totalkontroll på näringsnivåerna. Jag grävde ner all cyano jag kunde hitta igår och idag när jag kom hem var det helt fullt med blågröna fläckar på botten. Även växterna har som sagt blivit angripna. Känns som att jag inte har något annat val =)

      Är tre dagars kolmörker tillräckligt?

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #33
        "Försök även separerara doseringarna av KH2PO4-flaskan och mikro-flaskan så du inte dumpar ner blandningarna på samma ställe. Det kan finnas en liten risk för att dom binder med varandra även om den är ganska liten"

        Vad händer när de binder sig? Tappar de sin effekt helt enkelt?

        Kommentar

        • defdac
          Användare
          • april 2002
          • 865

          #34
          citat:
          Är tre dagars kolmörker tillräckligt?
          Japp det brukar räcka fint, om det är riktigt kolsvart.

          citat:
          Vad händer när de binder sig? Tappar de sin effekt helt enkelt?
          Ja du kan faktiskt se effekten själv om du tar lite mikroblandning och stoppar ner KH2PO4-blandning - mikroblandningen blir färglös och det blir en fällning som sedimenterar.

          Det sägs att den fällningen är "stenhård", dvs det blir en förening som inte kan användas av växterna. Huruvida den kan återmineraliseras i sedimentet vet jag inte riktigt.

          Men detta sker bara när man blandar två blandningar med ganska hög koncentration. Man kommer över någon slags koncentrationsjämnvikt där det bara "smäller till".

          Jag tror det är därför det står på TMG-flaskan att man ska spä ut sin dosering innan man doserar, ska du t ex dosera 30 ml TMG ska man helst dosera det i en flaska med vatten och sedan dosera. Men det är nog lite overkill och något jag själv aldrig gjort.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #35
            Så där! Idag lyfte jag på täcket och satte i 6 krukor nya växter. Bytte vatten och körde ner en fulldospuls och kommer under några veckor köra fulldos varrannan dag - alltså - lö-må-ons-fre. Tror det kommer bli bra. Botten var för övrigt helt ren från alla cyano, det satt bara kvar lite alger på växterna men överlag ett betydligt fräshare kar än för tre dagar sedan.

            Tack för hjälpen än så länge, men det kommer mera frågor var så säkra =)

            Kommentar

            • defdac
              Användare
              • april 2002
              • 865

              #36
              citat:
              Botten var för övrigt helt ren från alla cyano,
              Dvs algproblem pga avsaknaden av gödning, inte som den här trådens rubrik pga gödning.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #37
                Ändrat! Har en fråga ang Fe i mikromixen. KNO3 och KH2PO4 är hur lätt som helst att hålla koll på ppm med chuck gadds kalkylator men hur ska jag räkna på hur mkt järn jag tillsätter? Pulvret innehåller 7.5% järn.

                Kommentar

                • defdac
                  Användare
                  • april 2002
                  • 865

                  #38
                  citat:Ursprungligen skickat av blackened

                  Ändrat! Har en fråga ang Fe i mikromixen. KNO3 och KH2PO4 är hur lätt som helst att hålla koll på ppm med chuck gadds kalkylator men hur ska jag räkna på hur mkt järn jag tillsätter? Pulvret innehåller 7.5% järn.
                  Jag brukar använda Micke Astners microcalc:

                  Tyvärr verkar han tagit den offline =/



                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 1042

                    #39
                    Hmm... Nu ligger jag på väldigt hög co2 nivå, bytte vatten igår, tillsatte fulldospuls igår + idag och jag tycker ÄNDÅ att det bubblar dåligt? Har tillsatt K2SO4, KNO3, KH2PO4 och Mikromix. Har lite Magnesiumsulfat liggande, kan det ihop med en påse kalksten kanske hjälpa?

                    Kommentar

                    • defdac
                      Användare
                      • april 2002
                      • 865

                      #40
                      citat:Har lite Magnesiumsulfat liggande, kan det ihop med en påse kalksten kanske hjälpa?
                      Faktum är att min burk nyligen har börjat räta upp sig med den enda skillnaden att jag börjat tillföra MgSO4. Bättre bubbel helt klart. Värt att testa!

                      GH:t i Linköping (nåväl, i min lägenhet åtminstone) har under en period nu på våren varit väldigt lågt och jag har jagat Calciumbrister och varit fokuserad på Calciumtillsats för att få upp GH:t. Jag har i princip ignorerat MgSO4 i ett halvår och bara doserat mikro via Mikro+, KNO3, KH2PO4, CaCl2 och K2SO4. Såhär blev H. rosanervig:


                      Jag har gjort så tidigare (bra att föra journal), med liknande resultat och ganska exakt samma tidpunkt på året:


                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • blackened
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 1042

                        #41
                        Okej! Jag såg att granholmarna rekomenderade att man blandade i K2SO4 och MGSO4 i mirkoflaskan så jag gjorde det. Får se om det hjälper något.

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 1042

                          #42
                          Haha, vilken grym skillnad på bubbeltakten! Kunde inte låta bli att dosera 2 tsk torrt och det gjorde verkligen susen.

                          Kommentar

                          • blackened
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 1042

                            #43
                            Tillväxten har vart fenomenal sedan i lördags, men ett problem kvarstår: Alla nya blad är ljusa på samtliga växter. Det är en väldigt stor skillnad som börjar synas precis där växterna var innan de exploderade efter helgen. ( polysperman har stuckit iväg 10cm på 3-4 dagar ) Bladen är också "vågiga" och ser ut lite hur som helst i formen.

                            Mina bägge ludwigior (arcuata, repens "rubin") är de som växer sämst. De ser ut att ha tappat lite av sin intensivt röda färg och tappar blad för jämnan.

                            Vad göra? Vad ska jag göda mer av?

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 1042

                              #44
                              Ingen svarar så jag tar åter upp tråden på förstasidan....

                              Kommentar

                              • defdac
                                Användare
                                • april 2002
                                • 865

                                #45
                                Hur mycket doserar du av varje och hur många gånger under veckan mellan vattenbytena?
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...