Algproblem vid avsaknad av gödning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #16
    Okej =) Jag ska vara mindre försiktig med andra ord! Då kör jag i med ännu med fosfat och mikromix sedan så får vi se. Jag handlade på mig lite mer växter idag också. Ännumera blir det på fredag.

    Ang Ludwigian som tappade ETT (hjälp!!) blad så menade jag inte att det tappade bladet var faran utan att de andra bladen, främst de som sitter lite lägre då, har utvecklat små bruna prickar och ser lite slöa ut.

    Och återigen, vad ska jag göra åt limosellan med krulliga blad? Kommer stor dosering av KNO3, KH2PO4 och Mikroämnen göra att även detta fel försvinner så småningom eller är det t ex kalciumbrist i limosellans fall?

    De andra bristerna kan vi lägga åt sidan en stund eftersom jag kommer köra stenhårt en vecka och se vad som händer...

    Kommentar

    • defdac
      Användare
      • april 2002
      • 865

      #17
      Jag tycker din 5 ggr större dos på KNO3 räcker, ta det lugnare med KH2PO4 och mikron - dosera istället dosen fler gånger under veckan.

      Symptomen på de äldre bladen låter som kaliumbrist, vilket är en av de vanligare bristerna, och det avhjälps med den fetare dosen KNO3.

      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • blackened
        Användare
        • januari 2005
        • 1042

        #18
        Okej. Bara så jag vet, kommer dessa blad dö och ramla av och sedan växa ut igen eller kommer de befintliga bladen bli bättre?

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #19
          De befintliga bladen blir aldrig bättre. De dör och ramlar av helt enkelt eller så sitter dom kvar och är fula. Nytillväxt sker endast i toppen varför bristsymptom kan synas långt efter bristen är avhjälpt.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • blackened
            Användare
            • januari 2005
            • 1042

            #20
            Så här en dag senare har så här mkt vuxit och så här stor är skillnaden redan på gamla och nya blad. Än så länge är de nya helt rena. Hoppas det förblir så.



            Notera den snygga beläggningen med grönalger som jobbar sig fram på roten =)

            Cyanobakterierna har idag blommat mer än någonsin?! Ska jag gräva ner dom eller kommer dom självdö? Är det så att när cyanon väl kommit så käkar den kväve precis som alla andra trots att den uppkommer vid LÅGA nivåer?

            Kommentar

            • tropfrog
              Användare
              • juli 2003
              • 1827

              #21
              Om cyanon redan har satt sig så har den ett övertag i konkurensen. Jag brukar börja med en mörkläggning för att sedan höja upp kvävenivåerna.
              MVH
              Magnus

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #22
                Okej! Då får det bli en mörkläggning. Jag förmodar att en annorlunda form av cyano täcker växterna. Om man tar de till synes risiga bladen på polysperman och drar de mellan fingrarna en gång eller två så har de en fin stark grön färg och ser helt friska ut. Hade det vart alger hade de väl antagligen suttit hårdare.

                Behöver jag tillsätta något vid mörkläggningen? 3 dagar tänkte jag köra. Tar växterna någon annan skada av mörker än att de inte växer? Och är det farligt att mörklägga med höga näringsnivåer? Ska jag vänta till vattenbytet och inte tillsätta gödning innan?

                Mkt frågor =)

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #23
                  Jag förstår inte varför du är så frunktansvärt rädd för gödning, vi säger ju till dig gång på gång att det inte är farligt. Om du nu skall mörklägga tror du verkligen att växterna mår bättre av att de står i näringsfattigt vatten? På vilket sätt trodde du att gödningen skulle vara farlig när det är mörkt?

                  Vissa växter kan ta skada av att stå mörkt för länge, denna skada blir värre om det råder näringsbrist i karet. 3 dagar borde inte förstöra så mycket under förutsättning att du kan hålla nivåerna, om du inte kan det så riskerar växterna att totalt lösas upp under den tiden.

                  Sen en generell regel: Växterna trivs med stabilitet. Att först skjuta upp nitratnivåerna till 25 ppm för att sedan göra ett stort vattenbyte för att minimera nitraten ovanpå det gillar algerna men inte växterna. Ditt jobb består av att ge dina växter höga och jämna nivåer av allt alltid, då får du inte de problemen du har nu.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • blackened
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 1042

                    #24
                    Allt jag tänkte var att nivåerna möjligtvis skulle kunna stiga till farliga nivåer för fiskarna när växterna inte käkar. Eller har jag fel när jag säger att cyano som dör och ruttnar släpper ifrån sig en hel del kväve?

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 1042

                      #25
                      "Vissa växter mår dåligt av att stå mörkt för länge"

                      Kan du göra en snabb generalisering om vilka släkten det handlar om?

                      Kommentar

                      • defdac
                        Användare
                        • april 2002
                        • 865

                        #26
                        citat:
                        Allt jag tänkte var att nivåerna möjligtvis skulle kunna stiga till farliga nivåer för fiskarna när växterna inte käkar.
                        Växter är lite lustiga på så sätt att dom blir begränsade av ett enda litet näringsämne så avstannar allt upptag. Liebigs lag. Lagen är föråldrad på så sätt att växter har ett visst näringsföråd men kör man efter den så har man alltid felfri tillväxt på alla växter.

                        Eftersom du har Cyano så är dina problem för låga kvävenivåer vilket gör att det bara är Cyano som kan överleva.

                        När du rätar upp kvävenivåerna så kan andra roligare alger börja ta deras plats och framförallt växterna kommer börja dundra fram på scenen och med sin stora paraplyer och enzymmaskineri konkurrera ut algerna.

                        citat:
                        Eller har jag fel när jag säger att cyano som dör och ruttnar släpper ifrån sig en hel del kväve?
                        Om det det läckta kvävet mot förmodan skulle räcka att göda växterna skulle du inte ha något problem från början.

                        KNO3 ger växterna DIN (dissolved inorganic nitrogen) som dom kan suga upp direkt med bladen, medans rutten Cyano blir DON (dissolved organic nitrogen) som måste sedimentera ner i bottnen och där mineraliseras till DIN av en liten bacillkoloni som kanske inte är där från början.

                        Dina frekventa vattenbyten sveper bort alla former av näringsämnen och förhindrar uppbyggnad av DON, varpå du släpper ner DIN och växterna blir kanonglada.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • blackened
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 1042

                          #27
                          Menar du att de försvinner med tiden förutsatt att jag fyller på med mer växter och håller perfekta nivåer? Eller ska jag ta topfrogs bana och döda dom direkt? Om mörkläggning sabbar mkt för växterna tar jag gärna en annan inrikting även om det är effektivt.

                          Vad menar du med "växternas enzymmaskineri"? släpper välmående växter alltså ut enzymer som tar kål på cyanon?

                          Kommentar

                          • tropfrog
                            Användare
                            • juli 2003
                            • 1827

                            #28
                            citat:Ursprungligen skickat av blackened

                            "Vissa växter mår dåligt av att stå mörkt för länge"

                            Kan du göra en snabb generalisering om vilka släkten det handlar om?
                            Nej, det kan jag inte. De växter som funkat dåligt hos mig vid längre mörkläggning är glossostigma och "cuban".(sorry jag har glömt namnet)
                            MVH
                            magnus

                            Kommentar

                            • blackened
                              Användare
                              • januari 2005
                              • 1042

                              #29
                              Det är lugnt jag vet vilken du menar. Vad tror du Magnus om att långsamt "strypa" cyanon? Kan det funka om jag håller nivåerna och vräker på med mer växtmassa eller etablerar sig cyanon för hårt?

                              Mvh

                              Kommentar

                              • tropfrog
                                Användare
                                • juli 2003
                                • 1827

                                #30
                                Jag har försökt själv men inte lyckats, men då i ett kar med inte så mycket växter. Kanske anorlunda i ett riktigt växtkar?
                                MVH
                                Magnus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...