Ny urvals odlad Auloncara, vad tycks ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mpimbwe
    Användare
    • december 2004
    • 170

    #31
    Okaj.. då vet ja, tog bara copy från en sida... men självklart ska rätt vara rätt
    /Andreas (Karlstad)

    Under uppbyggnad:
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

    (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • februari 2005
      • 584

      #32
      Läs tråden ordentligt innan du öppnar stora dyngburken mpimbwe. Anledningen till att jag använde just ordet "bastard" var ju dels att Zaphi använde det först + att jag antar att han mer eller mindre verkar tycka att även denna variant skulle vara det p.g.a. dess icke naturliga utseende och tillkomst (så tyder jag dig i alla fall Zaphi, rätta mig gärna om jag har fel). Och i så fall är den Röda Rubinen en lika stor "bastard" i sammanhanget eftersom den inte finns naturligt.
      Låt nu höra en bra bortförklaring till detta...relatera gärna till fiskodling i sammanhanget.



      Kommentar

      • Belgarath
        Användare
        • februari 2005
        • 584

        #33
        Och tack GoSatta...var inte sugen på att börja ingå i någon sorts polemik med mpimbwe för att klargöra vad ordet bastard betyder på svenska.

        Kommentar

        • Fildur
          Användare
          • april 2005
          • 68

          #34
          Bastard = en varelse som kommer fram genom att 2 olika arter korsats.

          Bastard är inte samma sak som att ha odlat fram fina färger, längre fenor eller något annat på en fisk. Så länge alla generationer bakåt kommer från samma art är det ingen bastard.

          Väldigt många drar sin gräns där. Odla fram vackra varianter inom samma art roligt och moraliskt/etiskt försvarbart. Experimentera och se vilka olika arter som kan få avkomma med varandra är något helt annat och i ett grådaskigt moraliskt område som man skyr.

          Personligen har jag ingen förståelse för att man kan vilja ha korsade arter i sina akvarium. Skulle jag få det av en olycka, skulle jag aldrig någonsin låta de ynglen komma utanför mitt hem.

          Intressant fråga! Får erkänna jag är lite skakad så många tydligen tycker det är ok att köpa/handla/odla med dessa. Jag förutsatte de flesta var av min åsikt! (man lär så länge man lever)

          /Peter
          Troffar, centralamerika och sydamerika.

          Kommentar

          • mpimbwe
            Användare
            • december 2004
            • 170

            #35
            Röd rubinen ser jag inte som en bastard men om den du visar är det eller inte återstår ju att se... tycker förövrigt att tråden spårat ur ordentligt... allt jag gjorde var att kopiera något jag fann på en sida (inget vetenskapligt från min sida), sen får ju var och en föra fram sina synpunkter på det (det uppskattar jag). Det vi gemensamt är ute efter är ju att få fram om fisken på bilden är en bastard och för att veta det kan det ju vara bra att ha en definition av vad det betyder.
            /Andreas (Karlstad)

            Under uppbyggnad:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

            (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

            Kommentar

            • Chicke
              Användare
              • maj 2004
              • 497

              #36
              citat:Ursprungligen skickat av Fildur

              Bastard = en varelse som kommer fram genom att 2 olika arter korsats.

              Bastard är inte samma sak som att ha odlat fram fina färger, längre fenor eller något annat på en fisk. Så länge alla generationer bakåt kommer från samma art är det ingen bastard.
              japp, vore det inte så så vore alla djur bastards. Med tanke på att urvals odling är vad naturen handlar om

              Kommentar

              • hansh
                Användare
                • november 2004
                • 114

                #37
                Hybrider är det ni pratar om, och odling av hybrider är välldigt vanligt.

                Förklaringar
                Bastard
                Hybrid

                Kommentar

                • Fildur
                  Användare
                  • april 2005
                  • 68

                  #38
                  Jafasen du har helt rätt, hybrid helt klart det jag pratar om. Sorry vimsade där.

                  /Peter
                  Troffar, centralamerika och sydamerika.

                  Kommentar

                  • Zaphi
                    NCS Medlem
                    • juli 2002
                    • 5395

                    #39
                    Belg: Jag drar gränsen vid KORSNING, inte hur långt tid olika saker ta att få fram. Vissa korsningar tar hur långt tid att få fram med, fråna vilken marboro red odlare som helst. Det spelar ingen roll om "varianterna" tar 15, 45 eller 200 år att få fram, en korsning är alltid en korsning och en urvalsodling är alltid en urvalsodling.

                    Vem ger vem rätt? Ja det är en fråga om etik och moral eller hur? Det vi försökt förklara hela tiden är att folk drar gränsen olika. Per-Erik verkar hålla på med rena korsningar mellan Aulonocaror och mbunas. Jag har två arter som är urvalsodlade inom samma art och Henke skulle aldrig hålla på med det, kanske har han bara vilda fiskar hemma? Vad vet jag.

                    Du spekulerar kring mina tankar om den nya fisken och förutsätter att jag tycker det är en bastard. Så är inte fallet. För tredje gången skriver jag då att vi väl får vänta och se......
                    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                    Kommentar

                    • Zaphi
                      NCS Medlem
                      • juli 2002
                      • 5395

                      #40
                      citat:Ursprungligen skickat av Fildur
                      Bastard är inte samma sak som att ha odlat fram fina färger, längre fenor eller något annat på en fisk. Så länge alla generationer bakåt kommer från samma art är det ingen bastard.

                      Väldigt många drar sin gräns där. Odla fram vackra varianter inom samma art roligt och moraliskt/etiskt försvarbart. Experimentera och se vilka olika arter som kan få avkomma med varandra är något helt annat och i ett grådaskigt moraliskt område som man skyr.
                      Bra skrivet och jag håller med till fullo och det är just där jag drar min gräns!
                      www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                      Kommentar

                      • Belgarath
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 584

                        #41
                        Tja du använder ju själv uttrycket bastard om fisken så det var väl inte konstigt att jag antog att det är vad du tycker att det är, men bad ju oxå (vilket jag nu fick) om rättelse om jag hade fel. Och får ge dig rätt i dina tankar om att det finns bara en sak att göra...vänta och se.

                        Kommentar

                        • perik9
                          Användare
                          • april 2002
                          • 161

                          #42
                          Så Zaphi du tror inte att det kommer in korsningar av Haplis o Aulonocaror via fångst stationerna vid sjöarna(Mal,Ta, Vi, som varken du eller jag vet något om(det man inte vet.. OSV.
                          Javisst är det skillnad på korsa och urvalsodla, men när grossister hör av sig till African och säger att en fisk inte är vad den ska vara, vi målar inte om fisken Den ser ut så i sjön på det vanliga revet.
                          Jag blir bara så matt på vissa saker här ibland, låt folk hålla den fisken dom vill ha utan att bry er. Ska ni bojkotta Kent nu när han fått A. Mc,Ob och O Jag kör mitt race kör ni erat.

                          Korsningarna kommer inte minska var så säker.
                          Föredetta fisk killar hos African har startat eget i Dar.
                          Killarna har några badkar där dom kör fisken, Micke o Magnus var där och hälsade på, dom kör 5 Vf sorter av Aulonocaror hanar i ett kar och blandade honor i ett. När det ska till sändning så tar dom en med färg och en utan i påsen, så gör dom. Så länge man vet att det är en korsning och säger det borde enligt mig inte vara några prob
                          Perran

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #43
                            Det låter ju som seriösa grabbar med badkaren. Varför i hela världen skulle de blanda aulonocaror på det viset? Hur många av deras kunder vet om och accepterar den hanteringen?

                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Zaphi
                              NCS Medlem
                              • juli 2002
                              • 5395

                              #44
                              Perran: Du menar att de importerar korsningar från fångsstationerna i Afrika? Du som har jobbat där nere, såg du några OB/MC aulonocara på plats? Det tar ju en stund att få fram stablila linjer av dem, det är ju inte bara att korsa ett par gånger lixom...

                              Killarna som blandar Aulonocara i badkar verkar inte så seriösa. Vad är målet med det? Vilken akvarist (med lite kunskap) vill köpa Aulonocarahanar med fel honor? Det verkar ju hur konstigt som helst.
                              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                              Kommentar

                              • Micke
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9579

                                #45
                                I sammanhanget vill jag passa på att be er tänka igenom förslaget till stadgeändringar före söndagens årsmöte. Då speciellt formuleringen av § 2 Föreningens ändamål, punkt 4.
                                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                                Kommentar

                                Arbetssätt...