Ny urvals odlad Auloncara, vad tycks ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    #16
    Nah det sa jag nog inte. Den frågan har jag svarat på massor av gånger och mitt svar är alltid detsamma, nämligen att jag inte skulle göra det men om du vill göra det så kan du ju kolla på denna sajten:

    A forum community dedicated to Cichlid Fish owners and enthusiasts. Come join the discussion about breeding, health, behavior, housing, adopting, care, classifieds, and more!
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • september 2002
      • 1913

      #17
      Zaphi du får gärna förklara för en idiot vart pengarna tar vägen när man köper discodiskus & Röd rubin..

      När man köper "Auloncara sp. Feuerfisch" så gick pengarna enligt dig i slutändan till den som fått fram bastarden och till den som ser till att sånt finns på marknaden,och därför acceptera du den inte?

      Förstår mig inte på att folk som kan hålla vissa sorter som inte finns i naturen medans endel andra sorter som inte finns i naturen är helt okej (röd rubin mfl)

      Kommentar

      • Belgarath
        Användare
        • februari 2005
        • 584

        #18
        Det kan ju kanske stämma...men kontentan var ju just som du nu skriver..Att du avråder en från att köra med mer än en Auloncara (variant) per kar. Och det hade jag köpt rakt av om jag nu skulle ha börjat odlat igen, men eftersom det inte är vad jag strävar efter så är min ståndpunkt att hemma hos mig spelar det ingen roll...hade jag haft ett tillräckligt stort kar hade jag faen i mig kört ner så många varianter jag hade fått tag på hehe. Får kanske byta användar namn till Auloncaranörden eller nått, kanske mer passande [].

        Kommentar

        • Zaphi
          NCS Medlem
          • juli 2002
          • 5395

          #19
          citat:Ursprungligen skickat av HeNkEdeh

          Zaphi du får gärna förklara för en idiot vart pengarna tar vägen när man köper discodiskus & Röd rubin..

          När man köper "Auloncara sp. Feuerfisch" så gick pengarna enligt dig i slutändan till den som fått fram bastarden och till den som ser till att sånt finns på marknaden,och därför acceptera du den inte?
          Det finns en hel del färgvarianter som är framtagna genom noggrant avel från privata odlare, det tycker jag är helt ok. Jag tror exempelvis att den röda hongin är ett sådant exempel. Ett exempel jag tycker är ok. Jag tycker inte man skall korsa släkten, svårare än så är det inte. Jag tycker heller inte man skall korsa samma art från olika fångstplatser. Det är dock inte alltid så lätt att hålla reda på (Fryeri, Trewavasae etc).

          Belg: Du får göra hur du vill hemma, jag har inte sagt hur du skall göra eller? En rekommendation behöver aldrig följas. Det finns mängder med rekommendationer från olika håll i samhället som jag inte följer.
          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

          Kommentar

          • Belgarath
            Användare
            • februari 2005
            • 584

            #20
            Helt rätt, en rekommendation är ju inget man behöver följa slaviskt. Tycker samtidigt att ibland så ser man hur folk som frågar blir "överkörda" i vissa svar/rekommendationer som ni mera kunnigt folk avger, och ibland tror jag att man blir idiotförklarad bara för att man går emot strömmen, "hur fan kan du ha 3 olika Metriclimas i ditt kar" (detta är nu alltså taget helt ur luften) eller nått ditåt. Och jag påstår inte att du ska ha svarar någon på detta viset heller Zaphi, missförstå mig rätt nu .
            Det är precis som det vore ett tabu som absolut aldrig ska få brytas, vill man nu ha artfränder i samma balja så why not ?. Följderna får man ju då stå för oxå (bastarder). Huvudsaken är ju i såfall att man inte försöker sälja dom vidare utan tar ansvar och ser till att dessa avlivas eller dylikt.

            Kommentar

            • mpimbwe
              Användare
              • december 2004
              • 170

              #21
              citat: Jag tycker inte man skall korsa släkten, svårare än så är det inte. Jag tycker heller inte man skall korsa samma art från olika fångstplatser.

              Håller med fullständigt... varför sträva efter att skapa något onaturligt? (och då syftar jag inte på urvalsodling)
              /Andreas (Karlstad)

              Under uppbyggnad:
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

              (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

              Kommentar

              • Belgarath
                Användare
                • februari 2005
                • 584

                #22
                Kan tyvärr inte hålla med dig mpimbwe, anser att detta är dubbelmoral rakt av.

                Du kan inte på fullt allvar mena att urvalsodling inte är onaturlig !!! Nu menar jag inte att ta dom starkaste/finaste/mest art-typiska djuren och odla på bra gener för en stark och fin stam s.a.s., utan typ "Rubinen", hur naturlig är den ?

                Och Zaphi, glömde detta i mitt tidigare inlägg, vem säger att just odlaren av denna Feuerfisch är oseriös ? Och vem ger vem rätt att börja ta fram nya "onaturliga" varianter..finns det nått counsil som ger vissa "legitimerade" odlare rätt att börja leka med moder natur och ta fram nya varianter bara sådär ? Detta är alltså en seriös fråga, vill gärna veta hur detta går till. Vem som avgör att just den och den får börja korsa hej vilt och sen plötsligt är det rumsrent.

                Kommentar

                • mpimbwe
                  Användare
                  • december 2004
                  • 170

                  #23
                  Ser en stor skillnad i att förfina generna genom urvalsodling och att ändra på dem genom blandning av två arter.
                  /Andreas (Karlstad)

                  Under uppbyggnad:
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                  (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                  Kommentar

                  • Belgarath
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 584

                    #24
                    Alltså skulle du då med andra ord aldrig hålla en Röd Rubin ? Rent retorisk fråga.

                    Kommentar

                    • Robin
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 4526

                      #25
                      Jag skulle inte kunna tänka mig att ha Röd Rubin.
                      Mvh
                      Robin

                      Kommentar

                      • jan olof
                        Användare
                        • december 2002
                        • 254

                        #26
                        men röd rubin är väl en urvalsodlad från början det är väl ingen korsning.
                        Men det tror jag att auloncara spec feurfish är, så det är väl lite skillnad, en korsning alltså
                        malawijanne http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=403839

                        Kommentar

                        • Zaphi
                          NCS Medlem
                          • juli 2002
                          • 5395

                          #27
                          citat:Ursprungligen skickat av Belgarath
                          Och Zaphi, glömde detta i mitt tidigare inlägg, vem säger att just odlaren av denna Feuerfisch är oseriös ?
                          I mitt allra första inlägg indikerade jag just att jag inte tänker köpa den förrän jag vet att den är ok! Det är möjligt att den är, men jag skulle inte tro det. Det va värst va man blev missförstådd i denna tråden då! [V] Sen måste jag säga att jag inte tyckte den va så fräck ändå.

                          Du verkar tro att Röd Rubin är en korsning. Det är ingen korsning så enligt mig är den helt ok! Det jag inte gillar är, som jag sagt tidigare, korsningar mellan släkten och fångstplatser och det är därför det är så viktigt att man informerar köparen om detta så noga som möjligt!
                          www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                          Kommentar

                          • Belgarath
                            Användare
                            • februari 2005
                            • 584

                            #28
                            Fel Fel Fel Zaphi, har aldrig påstått att jag tror att Röd Rubin är en korsning. Det jag ifrågasätter är vem ger vem rätt att urvalsodla för att få fram en ny variant. Jag skriver oxå att säljaren säger att han hållt på i 15 år för att få fram denna variant, om så är fallet är det lika lite en korsning i mina ögon som Rubinen är. Att du sen inte tycker den är fräck gör ju det samma...själv skulle jag aldrig släppa ner en Moori eller Frontosa i något av mina kar eftersom jag tycker dom är direkt fula..men det hör inte hit hehe.

                            Kommentar

                            • mpimbwe
                              Användare
                              • december 2004
                              • 170

                              #29
                              Ok... ?! Vad var detta då.. "Förstår din hållning ännu mer om man nu utgår ifrån att det är en bastard..oseriösa odlare är ju inget ni ärliga är interesserade av att bli förknippade med..men det finns ju andra "bastarder" på marknaden i så fall eller hur (typ "Röd Rubin")"

                              Jaja... lite intressant fakta skadar aldrig...
                              BASTARD används som skällsord om människor vars föräldrar kommer från olika folkgrupper. Från början betydde ordet “född utom äktenskapet”. Först på 1800-talet fick det sin nuvarande betydelse. I moderna länder har det stora flertalet människor arvsanlag från vitt skilda håll. Det ger ökade chanser till utveckling och minskar risken för ärftliga sjukdomar. Den motsatta föreställningen har uppkommit därför att de som fick barn med någon utanför den egna gruppen ofta blev helt utstötta. Deras barn fick därigenom mycket dåliga sociala villkor från starten. Men ur arvets synpunkt är det mest riskabla att folk under lång tid gifter sig enbart inom en begränsad grupp. Det är ingifte som bör undvikas, inte blandning.

                              Relatera gärna till fiskodling...
                              /Andreas (Karlstad)

                              Under uppbyggnad:
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=353092

                              (1000L, 840L, 2*720L, 2*540L, 3*375L, 240L, 3*222L, 2*200L, 9*180L, 2*105L, 9*54L)

                              Kommentar

                              • GoSatta
                                Användare
                                • februari 2003
                                • 1686

                                #30
                                helt ointressant för tråden MEN bastard på svenska har aldrig haft med olika folkgrupper att göra utan handlar om olika klasser och/eller utanför äktenskap.

                                Däremot så kan det menas blandning mellan ras-grupper på engelska dock ej på svenska!

                                rätt ska va rätt
                                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                                http://www.gosatta.org

                                Kommentar

                                Arbetssätt...