Vieja 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    Användare
    • februari 2004
    • 390

    Ursprungligen postat av Beast
    Usch då, ser ju som "krigsskador". vad går grabben i hop med?

    Ps. Mäktig kille. Ds
    mjae... krigsskador tror jag faktiskt inte att det är... visserligen går han med ett lika biffigt maculicauda- och bifasciatapar men det råder ändå någon sorts harmonisk jämnvikt i karet...
    dessutom har jag sett hur bulan liksom växt fram och blivit större dag för dag... det är först det senaste dygnet det gått hål på den... han verkar rätt hängig för övrigt också faktiskt... men men, vi får väl se... har höjt tempen och haft i salt... så mycket mer kan man väl inte göra i dagsläget...
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      Mja jag skulle inte utesluta "krigsskador" endå, både Maculicaudan och Bifasciatan är ju rätt så tuffa firrar när det gäller fiskar av liknande arter. Min erfarenhet är att MYCKET kan hända när mörkret lägger sig. Från början ett bett, till slut ett infekterat sår. Men men bara min erfarenhet och spekulation! En annan mer tragisk tiori är ju "hålsjukan".
      Lycka till i alla fall, det är ju en riktigt snygg firre.
      Mvh Jocke
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        Liknar det som min salvini fick, fast han svullnade upp närmare munnen. Vad det var fick jag aldrig reda på, men någon gissade på aggressiv bakterieinfektion. Vad som utlöste den vet jag inte utan han började helt enkelt svullna och dog efter ca 5 dagar.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          Jag skulle nog ta upp firren och undersöka "såret". Den är väl rätt stor (fisken alltså) så att han klarar att vara "på land" ett tag. Försök att titta i såret hur det ser ut, använd förstoringsglas om du har. Badda med salt i såret tills det är rent från allt "gegg" om det finns sånt. Sen tillbaks i akvariet.
          Jag gör så när jag ser att mina fiskar har "köttsår"
          Förhoppningsvis är det ett sår och inte nån infektion av nåt eller nån parasit som har ätit sig igenom firren.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • INXS

            Pangea,
            hoppas den kryar till sig - jag skulle nog gora som Willhem forslog, men anvand garna Iodine (jod losning). Jag har anvandt den flertalet ganger med bra resultat. Satt pa den med bomull och se till att du inte far nagat i fiskens ogon eller mun.

            Jag hade en pterophyllum altum som hade bada brost fenorna infekterade - dom foll av nar jag baddade det med iodin och jag trodde att det var slutet - firren aterhamtade sig och fenorna vaxte tillbaka.
            Lycka till.

            Andra nyheter:
            Jag provade att salta vattnet vid vattenbyten pa argentorna - inget hande. Jag ar som sagt saker pa att det ar en hona och en hane eftersom aggroret var helt ute for ett par manader sedan och jag tror att honan var redo att lagga att men hanen hajjade inte vad han skulle gora.

            Efter 2 veckor har jag bytt strategi och satt in en avdelare mellan dom , dessutom har jag tillsatt en zebra ciklid som strykfisk.
            Resultatet ar att hanen ligger och gommer sig bakom en kruka pa sin sida och honan ligger bakom en kruka pa sin sida.
            Maste komma pa en ny strategei.

            Kanske ta bort alla dekorationer utom en kruka? - Det blir nog nasta steg over helgen.

            Kommentar

            Arbetssätt...