Vieja 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

    #91
    Tackar Jocke,
    skall prova det.

    Kommentar

    • Pangaea
      Användare
      • februari 2004
      • 390

      #92
      Ursprungligen postat av INXS
      Pangea - hur stort var karet?
      Jag har upplevt att bade viejor och escondido (gron texas) blir mycket aggressiva med aldern och det galler att ha ordentligt stort kar med manga gomstallen. Men fina firrar ar dom ju.
      Det var på 1080 liter... visserligen var det ganska små texas (carpinte) och stora viejor... för tillfället har jag några carpinte på ca. 15 cm tillsammans med ett par synspila på ca. 20 cm i ett 540... hittills funkar det utmärkt... Viejorna har dock börjat visa lite lektendenser så man ska kanske inte ropa hej än...

      PS: Snälla, testa nu Jockes tips så att tomten kan komma med argentea-yngel i julklapp till oss viejanördar... ;-)
      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

      Min zoon

      /Magnus

      Kommentar

      • Kid
        Användare
        • mars 2004
        • 256

        #93
        Är på G och ska skaffa mig en liten grupp ungdjur av synspillan.
        Undrar vad ni har matat era med för att få dem så stora och fina?

        /Kid

        Kommentar

        • Pangaea
          Användare
          • februari 2004
          • 390

          #94
          Jag brukar varva pellets (Hikari t.ex.) med räkmix... emellanåt får de också lite råkost i form av ärtor eller majs... det har alltid funkat bra för mig...
          Min erfarenhet av just synspila är att aptiten kan växla väldigt mycket... vissa perioder är de näst intill omättliga medan de knappt rör maten under andra...
          Tillväxttakten är väl inte heller den snabbaste... Iaf inte jämfört med mina C. bocourti som har gått från 4-5 cm till 18-20 cm på drygt 8 månader...
          "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

          Min zoon

          /Magnus

          Kommentar

          • Kid
            Användare
            • mars 2004
            • 256

            #95
            Tack Pangea,
            Ärtor och majs, ska bli kul att se om det intresserar dem. Brukar slänga i någon räka då och då till mina övriga fiskar, detta bör väl synspillorna också tåla, eller?

            Kommentar

            • INXS

              #96
              Okej, jag har saltat ner sillen ordentligt - jag menar argentean.
              Gjorde typ 75% vattenbyte idag och lade i en stor handfull med salt (500 liter) Temperaturen ar ca 800 grader, du kan lita pa mig... nej , narmare 30 tror jag sa nu hoppas jag att dom kommer pa vad dom skall gora.
              Jag har zebraplecona i karet framfor dom och dom jaklarna kor som nymfomaner, var tredje vecka sa jag hoppas att viejorna kollar in dom och lar sig.

              I kvall kom jag hem och det verkade som om dom var lite vanligare mot varandra , men sen blev hanen plotsligt bitsk igen. Man kanske skulle halla in en sjufemma renat vid vattenbytet sa dom blev lite pa orat? Lagga pa en CD med Barry WHite och tanda lite ljus kanske?
              Jag borjar fa slut pa ideer har...

              Kommentar

              • Laesk
                Användare
                • februari 2004
                • 2447

                #97
                Hahahaha du har inte brist på humor iafall

                Men låt dem gå varmt nu en vecka, sen gör ett 40% byte me lite kallare vatten... iafall malawisar blir väl lite heta på gröten när de blir regn?
                Lennart "Laesk" Axelsson
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=65261

                With CANON you can!

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #98
                  Finns en sak till som du kan prova och det är att sära på dom ett tag. Det funkar ibland, men då är det hanen du ska flytta om du har möjlighet. Har du någon lika stor firre som hanen så kan du prova att släppa i den och på så vis så får han något att mäta krafterna med, kan också funka ibland. Det kan liksom bli en nytändning för honan att få se sin stora starka hane jaga bort inkräktaren. Se till att ingen blir skadad bara. Är du säker på att det är 2 kön??
                  Mvh Jocke (Håller tummarna.)
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • INXS

                    #99
                    Jocke,
                    jag var inte saker pa konen men aggroret har tydligt synts pa honan som ar mindre, rundare och tjockare over magen, jag ar nastan 100% saker att det ar ett par.

                    Jag ar lite skrajsen pa att separera dom eftersom jag har hort att viejor ar ganska brutala till att borja med och eftersom dom har tva har varit tillsammans i flera ar och kanner varandra vill jag inte att hanen skall glomma vem honan ar och slakta henne nar hon kommer tillbaka.

                    Det ligger en mal i karet med dom Pterygoplitchthys gibbiceps pa ca 30cm som brukar kaftas med hanen lite grann - den har varit tillsammans med ett jaguarpar i ca 5 ar utan problem med aggatande sa jag ar nastan saker pa att den ar OK med Viejorna.

                    Jag skall lata dom vara med saltet och varmen ett par veckor och sedan testa kallar vattenbyte (har provat detta innan men utan salt). Far testa en metod i taget.

                    Sedan har jag en fordelare som jag tankte satta in i karet sa dom blev uppdelade.

                    Efter det har jag en zebra ciklid som sakert skulle reta hanen bra utan att skada honom (han ar en show firre , forsta pris i hostas). Det jag inte gillar med att satta in en strykfirre ar att det sedan kan vara svart att fanga upp den ur karet om paret kommer igang.

                    Har ocksa en extra hane som ar bara nagra cm mindre an alpha hanen , kanske 22-25cm. Jag tankte kanske prova ut honnom om det inte skulle funka. Men reservationen dar ar ju att man klart vill att det blir den finaste, storsta och basta firren som parar sig.

                    Jag har ocksa tankt pa att ta mitt 2 meters kar och dela upp det pa tre avdelningar och satta honan i mitten med en hane pa varje sida?

                    Kommentar

                    • spotUP
                      Användare
                      • december 2005
                      • 38

                      ... flyttad till citrinellum 2k5 tråden ...
                      Senast redigerad av spotUP; 03 december 2005, 02:04.

                      Kommentar

                      • spotUP
                        Användare
                        • december 2005
                        • 38

                        Eh, skit oxo, jag postade den senaste posten i fel tåt... trodde att jag postade den i citrinellum 2005... suck...

                        Kommentar

                        • JockeB
                          Användare
                          • maj 2004
                          • 2964

                          INXS: Det är ju faktiskt så att Dom flesta CA inte lever ihop som ett par hela livet, efter lek så simmar dom åt var sitt håll för att inte träffa en partner förens nästa lekperiod. Så att sära dom är inte så onaturligt som man skulle kunna tro, snarare tvärtom. Dom flesta Ca är ju rätt så aggressiva så att hålla dom parvis utan att varken hanen eller honan har någon annan ciklid att försvara/förstärka sin possition imot slutar ju oftast med att honan får ta stryk. Det finns ju givetvis undantag så som Parachromisar dom bildar oftast väldigt stabila par som funkar bra livet ut i ett akvarium men jag har flera andra arter som jag får sära på långa perioder, för att släppa ihop dom med en avdelare när jag ser att honan börjar förbereda sig för lek igen.
                          (Håller fortfarande tummarna)
                          //Jocke
                          Mvh Jocke
                          Centralamerikanska Ciklider!

                          Kommentar

                          • INXS

                            Jo, tack.
                            Det dar hade jag ju inte tankt pa alls.

                            Jag hadde ett jaggis par som var ihop i 5 ar och funkade superbt sa jag hade for mig att det skulle vara detsamma med viejorna.
                            Men nu verkar det du sager gora sanns, om parachromis mot de andra centralare (kanske zebror och nagra andra ocksa)

                            Skall testa det du sager.

                            Kommentar

                            • Pangaea
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 390

                              God Jul på er... Är lite orolig för min ståtliga Zonatahane så här alldeles innan jul... Han har fått en stor böld eller utbuktning ovanför ena ögat... det ser inte så trevligt ut och han verkar inte vara på topp direkt... någon som varit med om ngt liknande..?
                              Bifogar bild där man kan skymta bölden...
                              "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                              Min zoon

                              /Magnus

                              Kommentar

                              • JockeB
                                Användare
                                • maj 2004
                                • 2964

                                Usch då, ser ju som "krigsskador". vad går grabben i hop med?

                                Ps. Mäktig kille. Ds
                                Mvh Jocke
                                Centralamerikanska Ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...