Vieja 2005

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #16
    citatet där med att honan är hetare på gröten och att hanen inte riktigt verkar fatta vad som är på g känner jag igen från mina firrar
    Så är det även i Genarp, efter att ha flyttat mitt Maculicaudapar så har framför allt synspilahonan vaknat till. Det tydligaste tecknet är att hon har fått starkare färger, framför allt ögonen lyser riktigt intensivt. Hon är även framme och kråmar sig för hanen, som inte fattar ett dugg utan mest är intresserad av mat.
    Blir det lek denna gång så kommer den med all sannolikhet att misslyckas. Men det blir nog fler senare och då kommer det förhoppningsvis att bli bättre. Hade liknande problem med mitt freddie och motapar, men nu fungerar de utmärkt.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • pirran
      Användare
      • december 2004
      • 186

      #17
      dom är ca 20 cm och väldigt färg glada i förrgår var honan sprick färdig och hade röret ute och det såg ut som det satt ett ägg i öppningen men på morgonen var hon mindre tjock så kanske det hände något under natten men inget som gav resultat, men det kanske sker något längre fram. Dom går i ett 720l med 2 jaguar pojkar och 2 stoora silver pacu samt 1 par blå ciklider och 2st tetracanthus (små). Synspilan har i allafall börjat hävda sig ordentligt och har uppgörelser med både jaggorna och silver pacun, de samarbetar konstigt nog, så om den ena bråkar med en anan fisk kommer den andre till hjälp omedelbart rätt roligt att se faktiskt.
      pirran

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #18
        Hallå hallå

        Försöker få liv i tråden igen. Har fått ett erbjudande att få köpa 4-5 st Vieja Synspilor. De är omkring 10-15 cm och kommer att få bekanta sig med nicaragua ciklider och ett trimacpar.

        Passar på nu att pröva på med nya centralare tillsammans med dem jag har nu, eftersom trimacparet har jag separerat från de andra invånarna med en glasskiva eftersom de har yngel.

        Någon som haft synspilor tillsammans med trimac eller liknande?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • Midas_Tom
          Användare
          • mars 2005
          • 809

          #19
          blir inte trimacarna lite för aggresiva vid lek mot synspilorna?

          micke jarhl hade ju ett par med synspilor med 2st labiatum iofs så var karet på 1300L och de två labiatumarna var små! och synspilorna stora..
          Du kan ju alltid testa hur det funkar med synspilorna..

          //tom

          //tom

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=428732

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #20
            Jag hade 1 Synspilapar ihop med 1 Trimacpar, Det funkade bra så länge Trimacparet inte lekte. Båda paren var ca: 15 cm, Ibland lekte dom samtidigt men det slutade ALLTID med att jag fick rädda livet på Synspilorna.
            Synspilorna försökte verkligen att försvara sin små men hade inget att sätta imot Trimacparet. Men mellan lekarna så gick dom jättebra ihop.
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #21
              Beast, hur stort var karet?
              Mvh Alex

              Kommentar

              • JockeB
                Användare
                • maj 2004
                • 2964

                #22
                Det var ett 600L.
                Mvh Jocke
                Centralamerikanska Ciklider!

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #23
                  Jag har nu ett mera jämntufft par ihop med Trimacparet, och det är ett Festaepar som är lite mindre än Trimacparet och det i ett 540l.
                  Dom har halva burken var, lite fight är det ibland men båda har respekt för varandra så det funkar bra. (Hoppas det håller)
                  Dom har gått ihop i ca ett halvår nu.
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • Pangaea
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 390

                    #24
                    Försöker härmed få liv i denna tråd igen...

                    Jaa... nu räknas man väl verkligen som en inbiten viejanörd... Har precis införskaffat min sjätte viejasort... Sex små V. melanurus simmar nu omkring i ett av mina kar. För tillfället ser alltså mitt bestånd av viejor ut enligt följande:

                    2 st. V. bifasciata (ett vuxet par på 20-25 cm)
                    2 st. V. maculicauda (ett vuxet par på ca. 30 cm)
                    6 st. V. melanurus (småttingar på 4-5 cm alltså)
                    2 st. V. regani (ett ungt par på 8-10 cm)
                    4 st. V. synspila (två unga par på 10-18 cm)
                    2 st. V. zonata (ett vuxet par på 25-30cm)

                    Kan konstatera att de små melanurusen påminner VÄLDIGT mycket om synspilayngel... Men de är ju också väldigt lika som vuxna. Finns det någon som har erfarenhet och kunskaper om denna ganska så ovanliga art att dela med sig av..?
                    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                    Min zoon

                    /Magnus

                    Kommentar

                    • JockeB
                      Användare
                      • maj 2004
                      • 2964

                      #25
                      Jag har också 6 st Melanurus, och det är som du säger att dom är väldigt lika Synspila.
                      Tycker dock att nu när jag har haft dom i en månad så börjar dom färga anorlunda än Synspilorna, har Synspila i samma storlek som Melanurusen. Dom är väl mellan 4-7 cm. Mera orange än Synspila.
                      Mvh Jocke
                      Centralamerikanska Ciklider!

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #26
                        Pangea: Var har du fått tag på Reganiparet, har 2 st 21+17 cm men misstänker att det är 2 hanar.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • Pangaea
                          Användare
                          • februari 2004
                          • 390

                          #27
                          citat:Ursprungligen skickat av jinnarparen

                          Pangea: Var har du fått tag på Reganiparet, har 2 st 21+17 cm men misstänker att det är 2 hanar.
                          Jag hittade dem på Akvarielagret i Bromma... De har fortfarande några kvar... Fast ska jag vara ärlig så vet jag inte 100%-igt att de verkligen är ett par utan jag har bara gått efter inbördes storlek och fenornas form e.t.c...
                          "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                          Min zoon

                          /Magnus

                          Kommentar

                          • INXS

                            #28
                            Kul att lasa den har traden.
                            Nu larde jag mig i alla fall nagat.
                            Jag hoppades att jag hadde ett par men stora hanen jagar den mindre runt sa fort den kommer ut.
                            Jag vete katten hur man skulle konsbastamma dom?
                            Det verkar som om den mindre ar rundare och fetare dessutom sa verkar aggroret sticka ut pa de bada och hanens verkar mera spetsigt medans honans lite trubbiggare.

                            Skillnaden pa dom ar nastan omojlig att se - finns det nagra bra tips pa att konsbastamma dom?

                            Kommentar

                            • Pangaea
                              Användare
                              • februari 2004
                              • 390

                              #29
                              V. melanura på bild?

                              Har ju nyligen skaffat 6 st små Vieja melanura... Finns det nu någon som har en hyfsad bild på en VUXEN melanura..? De få jag har hittat på nätet har inte varit så värst bra...

                              Har hittat denna:


                              Kan bara konstatera att den är otroligt lik min största synspilahona (som jag iofs alltid tyckt haft lite konstig teckning)...

                              Här är en lite halvtaskig bild på henne i lektagen med hanen i bakgrunden... Vad tror ni..? Kan det vara så att man hela tiden egentligen redan haft en melanura..?
                              Senast redigerad av Pangaea; 19 oktober 2005, 12:55.
                              "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                              Min zoon

                              /Magnus

                              Kommentar

                              • jinnarparen
                                NCS Medlem
                                • april 2002
                                • 2670

                                #30
                                Här är en bild på min synspilahona.

                                Hur går det förresten med dina regani, det vore kul om du kunde få lek på dem. Jag sitter här med 2 hanar.
                                Åter till CA

                                Det är där jag hör hemma

                                Kommentar

                                Arbetssätt...