silicona om...? tips emottages tacksamt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis
    Användare
    • februari 2005
    • 42

    #16
    hallå igen, och tack för svaren.

    innan jag skrev en tråd om siliconing kollade jag om det fanns under FAQ, vilket det inte gjorde! tycker det vore riktigt bra om det fanns en beskrivning där.

    cf.akvarielagret: var står hållfastheten då? är det nåt tal?

    Kommentar

    • Belgarath
      Användare
      • februari 2005
      • 584

      #17
      Instämmer med Karon...detta borde ligga under Faq eftersom det är vad jag förstår en vanlig fråga (ställde den ju själv för bara några dagar sen typ) och din beskrivning Fredrik är ju klockren t.o.m. en "planta" som jag fattar precis hur det ska gå till nu ju hahaha...

      Och lenis, jag tror at c.f.akvarielagret menar att ju "dyrare" silikon desto bättre hållbarhet, finns ju säkert bra och bättre silikon att använda, och slipper man limma om efter 5 år genom att lägga på ett par tior i inköp är det ju klart värt att använda dyrare/bättre.

      Kommentar

      • Karon
        Användare
        • april 2002
        • 880

        #18
        Menas med de senare kommentarerna att med Dana´s silikon behöver man limma om vart 5:te år och med "Dyra silikonet" från "Fina Butiken" behöver man bara limma om med några års längre intervall?
        Vilka silikon är i så fall bättre och vilka är sämre och vad grundar man de åsikterna på?
        Visst, skall man limma ett akvarium modell större kan det nog vara motiverat att vara mer noga i valet av silikon och då återstår frågan, vilket/vilka märken är att rekomendera vid limning av burkar från 5-700 liter och uppåt och vilka skall man överhuvudtaget inte använda överhuvudtaget och då menar jag självklart av silikonsorter avsedda för akvarielimning, inte sanitetssilikon.
        Jag hävdar fortfarande att med dåligt underarbete spelar det mindre roll vilket märke på silikon man använder. Är inte det gamla silikonet ordentligt borttaget och ytorna fettfria hjälper det inte med ett exklusivare silikon.

        Kommentar

        • lenis
          Användare
          • februari 2005
          • 42

          #19
          hej!

          jag tänkte köpa clas ohlossons akvariesilikon för 49:-

          nån som använt detta? karet är som sagt på 450l..

          " Stor styrka på icke-coated glas," står det bla (coated = obehandlat?)

          de skulle väl inte salufört en produkt som beskrivs som akvariesilikon om det inte höll måttet?

          Lenis

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #20
            På alla bra silicon har dom prestanda typ 30n-60n
            ska kolla lite imorgon vad det står på våra vi brukar ha duracil eller perenator och ibland ändrar dom mängden silicon inuti vilket ändrar egenskaperna
            av erfarenhet är att perenator alltid har suttit på en pidestal men numera är lite bättre än dom andra
            vänligen
            Christer
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #21
              Jag har limmat om ett 540 med Claes Ohlsson (Dana)men det var bara 2 år sedan så jag vet inte så mycket om hållbarheten.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #22
                Enkelt uttryckt, det som håller är bra och håller det inte är det dåligt

                Kommentar

                • lenis
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 42

                  #23
                  hej!

                  hmm okej, bra sagt karon! känns ju betryggande

                  Claes Ohlsson (Dana), är det märket? eller är det ett dalaakvarium?

                  Kommentar

                  • Karon
                    Användare
                    • april 2002
                    • 880

                    #24
                    Dana är fabrikatet på limmet. Dom gör en massa olika sorters lim för alla möjliga och omöjliga tillfällen, däribland silikon för akvarielimning.

                    Kommentar

                    • lenis
                      Användare
                      • februari 2005
                      • 42

                      #25
                      hej!

                      nu har jag varit på Clas olsson och inhandlat silikon och rakblad och kniv. köpte 2 tubar silikon för säkerhetsskull.

                      nu ska jag bara hitta "kemisk ren aceton"... var finns den? i vanliga affärer? den ska vara oljefri, eller hur?


                      jag meddelar hur det gick med silikoningen!

                      tack för alla svar och tips
                      mvh
                      Lena Maria

                      Kommentar

                      • Belgarath
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 584

                        #26
                        Kemisk ren Aceton hittar du bland rengörningsartiklarna på ICA/Konsum typ..alltså inga problem att hitta alls.

                        EDIT: Och ja, självklart ska du ta den UTAN olja.

                        Kommentar

                        • Karon
                          Användare
                          • april 2002
                          • 880

                          #27
                          Antingen letar du på färgavdelningen eller också kring nagellack eller kemisk-tekninska grejer.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...