silicona om...? tips emottages tacksamt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis
    Användare
    • februari 2005
    • 42

    silicona om...? tips emottages tacksamt

    hej

    jag överväger att silikona om mitt 450l akvarium.. vill vara riktigt säker på att silikonen är ok..

    som det är nu tycks den ha lossnat lite i kanterna, vill inte chansa.

    mina frågor är;

    hur gör man?
    är det nåt särskilt man ska tänka på?
    kanske är det bäst att låta nån firma göra det?

    läste att claes ohlosson hade billigt silikon.. nån som vet ungefär hur mycket det går åt? Nån som vet nåt bra märke ?

    ramakvarium är det.. kommer det falla isär när man tar bort silikonen? och hur ska man lyckas få bort att när ramen fortfarande sitter där..? hmm!

    mvh

    Lena Maria
  • Fredrik H.
    Användare
    • april 2002
    • 1884

    #2
    Jag tycker att du gör alldeles rätt i att silikona om det och du kommer att fixa det hur lätt som helst om du inte har allt för bråttom.

    Du börjar med att placera karet på en bra plats där du har gott om ljus och kan låta det stå kvar några dagar. Min erfarenhet är att om man tror att man kan få bort silikonet på några timmar så gör man sig själv en otjänst eftersom man tröttnar på skiten efter ett tag och vill ha det klart. Det tveklöst viktigaste i hela processen är att få bort ALLT gammalt silikon och jag tycker att det görst bäst genom att man jobbar en timme ena dagen och sen känner längs ytorna med fingertopparna dagen därpå. Då hittar man alltid lite till att ta bort.

    Karet kommer inte att falla isär och det finns ingen anledning till att försöka ta isär det. Det är det som gör det så lätt. Det svåra med akvariebygge är att placera glasen bra och det är ju i ditt fall redan gjort.

    Jag börjar med att avlägsna stora bitar av silikon med en ordentlig mattkniv. Sedan övergår man till en färgskrapa, en sån där med rakblad i. Denna är oerhört användbar eftersom man både skär loss silikon och avlägsnar resterna/smulorna med den. Det är väl värt pengarna att köpa ett extrapaket rakblad. Till ett kar i din storlek använder jag nästan 10 blad. När man tror att allt silikon är borta så byt blad så ska du se att det sitter lite kvar. Det kanske låter drygt och tråkigt detta men om man tänker på hur bra det blir och lyssnar på bra öronbedövande musik under arbetet så är det kul.

    När sedan allt silikon är borta och fingertopparna kan glida längs fogarna helt utan friktion eller förnimmelsen av klistrig yta så tar man fram silikontuberna. Claes Olssonsilikonet verkar funka bra tycker jag men för att vara säker borde man kanske göra bra mycket längre test än 4-5 år vilket är ungefär den tid som gått sedan jag limmade med Claes Ohlssonsilikon för första gången. Två tuber blir lagom för ditt kar.

    Lägg på en fläskig sträng längs alla fogar och jämna sedan ut det hela med pekfingert. Dra ganska snabbt och bestämt längs fogarna. Mitt första kar blev lite fult (men tätt) sedan lär man sig. Det går att skära bort en hel del efter att det har torkat om man tycker att det blivit fult. Vissa använder baksidan av en sked för att få det jämnt men det har jag faktiskt aldrig testat. Första gångerna jag limmade om så doppade jag fingret i ett glas med vatten och diskmedel men efter 4-5 kar så slutade jag och nu har jag ingen aning om varför någon skulle göra det?

    Sedan ska det bara härda i ett par dagar och så är det klart. Pålitligt och tillfredställande så lycka till!

    Fredrik H.
    Gratis konto på: www.cichlidtube.com
    www.cichlidgallery.org
    www.tropheini.com

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • april 2002
      • 5028

      #3
      Kunde inte ha sagt det bättre Fredrik H.
      Det enda som kan göra det lite finare är att tejpa en cm om varje sidan om limfogen och omedelbart efter att man dragit ut fogen tar man bort tejpen,
      man kan faktiskt se vissa fogar även på alukar
      detta gäller framför allt när man limmar med svart silicon
      också fint mot aluram, men inget för en slarver.
      vänligen
      Christer
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • LadyTiera

        #4
        ja är måhända ute och cycklar här men borde man inte avfetta glaset också så att silikonet sitter ordentligt?

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Absolut!! Tack Lady.

          Innan man lägger på den fläskiga silikonsträngen så är det lämpligt att gnida in fogarna med hushållspapper fuktat i aceton utan olja.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • Karon
            Användare
            • april 2002
            • 880

            #6
            Skulle det inte gå att sammanställa en beskrivning av omlimning/akvariebyggnad som kunde bedömmas av några olika personer som lättfattlig och heltäckande och lägga denna som ett tips under faq, för hur många gånger har inte denna fråga ställts ?
            Fredrik, du skulle ju kunna kopiera och klistra in kompletteringen i den i övrigt utmärkta beskrivningen du gav tidigare.

            Kommentar

            • lenis
              Användare
              • februari 2005
              • 42

              #7
              hej!

              tack för svaren, nu tror jag att det är lite klarare

              på tal om omlimning blev jag rätt sugen på att silikona ihop ett helglasakvarium på några liter..

              Kommentar

              • ZakatH
                Användare
                • april 2004
                • 313

                #8
                Ta bort allt invändigt silikon, karva inte mellan glasen och va smärtsamt noggrann med rakbladen
                Rengör med kemiskt ren aceton och foga om, använd maskeringstejp ifall du oroar dig för klet. Har du kalkavlagringar på glaset så använd ättiksprit för att få bort det.

                Lycka till

                Kommentar

                • Fredrik H.
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1884

                  #9
                  Karon: Jodå, jag har inget emot om min beskrivning hamnar under faq.
                  Fredrik H.
                  Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                  www.cichlidgallery.org
                  www.tropheini.com

                  Kommentar

                  • mek
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 540

                    #10
                    Vad är det för sorts sillicon man skall titta efter om man tänker köpa det på Claes Ohlsson (för att limma i akvariet dvs)?

                    Kommentar

                    • Fredrik H.
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1884

                      #11
                      Det heter akvariesilikon helt enkelt.
                      Fredrik H.
                      Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                      www.cichlidgallery.org
                      www.tropheini.com

                      Kommentar

                      • robin_bockman
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 90

                        #12
                        34-4865 DANA Akvariesilicone (Akvarie/Glassilikon) 49Kr

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #13
                          en bra sak att tänka på är vad siliconet har för hållfasthet
                          det har oftast med priset att göra,
                          och vad är billigast 49kr = omlimning var femte år
                          eller 85kr = tionde år
                          och då menar jag inte skillnaden när man köper den hos mig eller
                          snabbköpet

                          vänligen
                          Christer
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • mek
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 540

                            #14
                            Och syftet!
                            En sak är att limma om hela akvariet (lite mer kritiskt). En annan sak är limma fast ett pumphuvud på akvariemagnet, limma ihop en filtermatta etc.....

                            Kommentar

                            • bmwpower
                              Användare
                              • december 2002
                              • 1934

                              #15
                              En liten fråga om silikon är det någon som vet om det går att säga silikonets livslängd??

                              Kommentar

                              Arbetssätt...