Synpunkter på Vieja synspila?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #16
    Ursprungligen postat av Kid
    Skaffade 4 synpillor för 2-3 månader sen, 3 vanliga och 1 shinespot. De var runt 8-10 cm då.
    Hoppades att shinespotten skulle para ihop sig med någon och visst gjorde den det!
    Blev hur glad som helst när det visade sig att det var en säker hane och 2 honor, shinespotten är en av honorna.

    De uppvaktade varandra i några veckor och lekte till slut med en fin romkaka som resultat. Då började bråken rommen åts upp och de skildes!!
    Är det inte meningen att de ska hålla ihop livet ut?

    Nu några veckor efterår så uppvaktar hanen den andra honan, som verkar på G med äggläggningsröret. Shinespot honan verkar vilja komma tillbaks, men blir bortjagad. Suck.

    Är de haremlekare eller monogama? De kanske gör som vi och testar lite när de är unga?
    En liten brasklapp bara; Det är inte helt säkert att den vanliga synspilan är samma art som shinespoten, möjligtvis är det bara två olika färgvarianter.
    Så skall du dra upp yngel av din "korsning" (notera apostroferna!!!) och sälja vidare så kan det vara på sin plats att poängtera skillnaden mellan föräldrarna.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #17
      Ursprungligen postat av jinnarparen
      En liten brasklapp bara; Det är inte helt säkert att den vanliga synspilan är samma art som shinespoten, möjligtvis är det bara två olika färgvarianter.
      Så skall du dra upp yngel av din "korsning" (notera apostroferna!!!) och sälja vidare så kan det vara på sin plats att poängtera skillnaden mellan föräldrarna.
      Bra att du sa det, misssade det;-)
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Kid
        Användare
        • mars 2004
        • 256

        #18
        Jo, vet att det är ett frågetecken.
        Det fanns bara en kvar så jag köpte den oxå tillsammans med de vanliga synspillorna.
        Lasse på Sandby Ciklidhobby tyckte att det är samma art.

        Fråga angående cirkulation för synspillor/centralare.
        Karet använder samma utrustning jag hade till malawi dvs:
        Fluval 404 1300l/h
        Eheim 2252 1200l/h
        aquaclear 802 (cirka 1000l/h)
        (praktiskt så är värdena mindre)

        Är det för mycket för centralare? Märker att synspillorna flåsar lite hela tiden och undrar bara varför. Inga problem med guldsömmar, texas och jack dempsey.

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #19
          När det gäller stora centralare så kan det nog inte bli för mycket cirkulation i karet.
          Koppla en diffusor till ett av filtren, det har hjälpt hos mig.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          Arbetssätt...