Synpunkter på Vieja synspila?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    Synpunkter på Vieja synspila?

    Har funderat ett tag på att starta upp ett syd/centralamerika-kar med lite större invånare och nu är det nära med ett akvarieinköp. Jag har surfat runt lite på olika arter och fastnat för Vieja synspila. Dels är den grymt fulsnygg och sedan verkar den inte vara en alltför aggresiv rackare heller.
    Någon som har några erfarenheter av denna fisk? Vad ska man tänka på?
    Är det lätt att få ta i denna art?
    Vilken typ av bottenmaterial är att föredra? Grövre eller finare sand?
    Vilka andra fiskar kan kombineras med denna art?
    Kan man tänka sig att hålla ett par synspila och ett par påfåglar i samma kar ev kombinerat med någon mindre art eller är det för optimistiskt med tanke på storlek?
    I alla fall under uppväxt borde det väl funka.
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------
  • aquanord
    Användare
    • januari 2005
    • 373

    #2
    Kan förresten tillägga att karet förmodligen blir ett 540 liters. Jag är medveten om att det är i minsta laget men det är allt vad rummet (och sambon) kan ta tyvärr. Om man inte har för mycket fisk kanske det skulle kunna funka???
    Jag hade ett par maffiga påfåglar + lite annat smått i ett 400 liters kar för en massa år sedan och det gick ju bara bra....
    simma lungt...
    ------------------------
    www.aquanord.net - Min akvariesida med bilder, videoklipp & annat skoj
    Umeå akvarieförening
    ------------------------

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #3
      Om du ska starta med mindre fiskar så skulle jag skaffa ett gäng 6-7 st som får para ut och sedan spara ett par + en hona till.

      Ett 2-3 mm grus är nog lämpligt, de gräver mycket, mycket svårt att säga vad som fungerar och inte ihop med Synspilan, men när det gäller vuxna ciklider så har jag goda erfarenheter av nicaraguense ihop med synspila, vidare skulle jag undvika att blanda Viejor.

      Synspila är generellt rätt lätt att få tag på, den är den vanligaste Viejan skulle jag tro.


      Mvh Jari

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • november 2004
        • 572

        #4
        I ett 540(ordinärt)gränsfall på synspilans maxstl..men det går ju ett bra tag..Kanske ett par synspila ,2 par sebra ciklider,samt ett gäng "vitingar" varför inte 6st diskustetror? Lite rötter samt några fläskiga crinumlökar...kan nog bli snyggt.

        Kommentar

        • jordätaren
          Användare
          • februari 2005
          • 51

          #5
          Skulle vieja synspila trivas i lätt surt vatten i ett 540lit kar.
          Tycker dom är jätte fräcka fiskar kommer dom ifrån sydamerika eller cent.amer. skulle gärna se lite mer bilder på fiskarna.
          Rasmus Ljungqvist
          540lit sydamerikaner
          54lit yngelkar

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oi...us Akvariesida

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av jordätaren

            Skulle vieja synspila trivas i lätt surt vatten i ett 540lit kar.
            Tycker dom är jätte fräcka fiskar kommer dom ifrån sydamerika eller cent.amer. skulle gärna se lite mer bilder på fiskarna.
            Inte alltför ph lågt vatten kanske,centralamerikaner lever oftast i lite högre ph uppåt 8. Synspila är alltså en centralamerikan och mycket riktigt "jätte fräcka" .

            Plågar er med en bild: http://img116.exs.cx/img116/6000/pb1800734if.jpg

            Mvh Jari

            Kommentar

            • Kalle-Maja
              Användare
              • december 2004
              • 1324

              #7
              Snygga fiskar!

              Kommentar

              • jordätaren
                Användare
                • februari 2005
                • 51

                #8
                jäkligt fina! men jag kör med sydamerikaner och lätt surt ph.
                Rasmus Ljungqvist
                540lit sydamerikaner
                54lit yngelkar

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oi...us Akvariesida

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  Jarinen: Snygga fiskar.

                  Kommentar

                  • anli
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 3740

                    #10
                    De var fina Jarinen!!! Synd bara att dom har så taskigt rykte, hanen tokjagar honan?
                    Anders L

                    Kommentar

                    • Pangaea
                      Användare
                      • februari 2004
                      • 390

                      #11
                      Jag har 4 st Synspila sen ett antal månader och jag har aldrig upplevt någon större aggressivitet mellan dem... Storleksmässigt ligger de mellan 8-16 cm ungefär så de är ju iofs inte vuxna... De enda aggressioner som finns i karet är mellan min största synspila (troligen en hona) och min V. bifasciatahona... de är ungefär jämnstora och de gillar INTE varandra... Men jag har alltså aldrig haft några problem med att synspilorna slåss sinsemellan...
                      "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

                      Min zoon

                      /Magnus

                      Kommentar

                      • Lejonmarie
                        Användare
                        • april 2003
                        • 429

                        #12
                        Troget Synspila par.

                        Har ett ett troget synspila par som jag haft i 4 år , hanen ca 25+ honan är mindre.
                        Jag tycker inte hanen är allt för agresvi före lek. Mitt par har lekt några gånger och har haft lyckade lekar oxå, har just nu kvar ett par från senste leken, de är ca 12 cm. Honan och hanen har bara tagit tag i vandras käkar och skakat, men ingen av dem har fått några skador av det. Så de funkar bra ihop. jag har haft tur som fått ett par att funka fast jag skaffat dem på helt olika tid, och parat ihop dem.

                        Det finns lite bilder på Zoonen.
                        ;-) LejonMarie
                        540L Vieja synspila
                        500L Cichlasoma bocourti

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=105551

                        Kommentar

                        • Kid
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 256

                          #13
                          Skaffade 4 synpillor för 2-3 månader sen, 3 vanliga och 1 shinespot. De var runt 8-10 cm då.
                          Hoppades att shinespotten skulle para ihop sig med någon och visst gjorde den det!
                          Blev hur glad som helst när det visade sig att det var en säker hane och 2 honor, shinespotten är en av honorna.

                          De uppvaktade varandra i några veckor och lekte till slut med en fin romkaka som resultat. Då började bråken rommen åts upp och de skildes!!
                          Är det inte meningen att de ska hålla ihop livet ut?

                          Nu några veckor efterår så uppvaktar hanen den andra honan, som verkar på G med äggläggningsröret. Shinespot honan verkar vilja komma tillbaks, men blir bortjagad. Suck.

                          Är de haremlekare eller monogama? De kanske gör som vi och testar lite när de är unga?

                          Kommentar

                          • JockeB
                            Användare
                            • maj 2004
                            • 2964

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kid
                            Skaffade 4 synpillor för 2-3 månader sen, 3 vanliga och 1 shinespot. De var runt 8-10 cm då.
                            Hoppades att shinespotten skulle para ihop sig med någon och visst gjorde den det!
                            Blev hur glad som helst när det visade sig att det var en säker hane och 2 honor, shinespotten är en av honorna.

                            De uppvaktade varandra i några veckor och lekte till slut med en fin romkaka som resultat. Då började bråken rommen åts upp och de skildes!!
                            Är det inte meningen att de ska hålla ihop livet ut?

                            Nu några veckor efterår så uppvaktar hanen den andra honan, som verkar på G med äggläggningsröret. Shinespot honan verkar vilja komma tillbaks, men blir bortjagad. Suck.

                            Är de haremlekare eller monogama? De kanske gör som vi och testar lite när de är unga?
                            Nej ingen centralamerikansk ciklid är monogam (särskilt inte ungdjur), i akvarium kommer hanen att leka med den hona som är romstinn just för tillfället och blir det inget av dom äggen så tar hanen förmodligen nästa romstinna hona. Och visst är det som du säger att dom första lekförsöken lyckas sällan, vissa går det bra för direkt och andra behöver "träna" några gånger först.
                            Men ge inte upp dom får nog till det igen, ha koll så honan inte kommer till skada bara.
                            Lycka till..
                            Mvh Jocke
                            Centralamerikanska Ciklider!

                            Kommentar

                            • Kid
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 256

                              #15
                              Tack för tipsen!

                              Är det att rekommendera att behålla hanen och 2 honor då hanen verkar intresserad av båda?
                              Blir det för mycket bråk eller kan honorna fungera som skydd för varandra (när hanen är sur på den ena honan kan den andra kanske vara "i vägen")?

                              De flesta brukar ju bara ha 1+1 så någon bra anledning måste det va? Utrymme?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...