800 liter i lägenhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reecord
    Användare
    • februari 2004
    • 341

    #16
    plassera ek bitar under ställningen och fördela ut tyngnden.
    Sydamerika

    Kommentar

    • elvin
      Användare
      • oktober 2005
      • 252

      #17
      Intressant, jag kanske precis ska köpa ett 720 (200x60). Jag har funderat på det där med vikten, och jag tror det är träbjälklag. Det bästa kanske är att fråga en byggnadsingenjör/konstruktör. Som Pappa Sen har jag ju ett 375 i andra änden av rummet, i en liten etta.

      Jag har hört många exempel där folk har stora akvarium i lägenheten och att det inte är några problem, men aldrig hört talas om att golvet har gett vika. En kompis berättade att en han kände hade ett kar på ca 3000l liter i sin lägenhet, men det skulle jag nog vara extremt försiktig med i och för sig

      /Anders
      960 liter...snart!

      Kommentar

      • drd
        Användare
        • december 2004
        • 1112

        #18
        Jag har 1800 liter vatten i ett rum på 20 kvadrat i min 3:a på första våningen i betongkåk

        Funkar bra än så länge , hade värden inne på lite fiskvisning och han sa inte någe heller som tur va
        // drd

        Nu med ännu fler malar.......L046 igen

        Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

        Kommentar

        • framsberg

          #19
          Ursprungligen postat av Vomera
          Om du syftar på hemförsäkring så måste akvariumet vara fackmannamässigt byggt för att den skall gälla vid eventuell olycka hemma, kan vara bra att känna till den detaljen.
          Jag köpte ett kar för 2,5 år sedan. Jag frågade tre olika personer på försäkringsbolaget (Trygg Hansa), vid tre olika telefonsamtal, i samband med att jag köpte karet, och de var helt eniga: vattenskadeförskringen har specifika undantag - rinner vattnet in från taket eller väller upp ur avloppet så täcker inte försäkringen. (Har även för mig att det finns ett undantag för naturkatastrofer, men vill inte svära på det). I övrigt finns inga förbehåll för orsakerna till vattenskadan. Jag sade vid alla tre tillfällena att jag köpt akvariet begagnat, att säljaren sade att det var byggt av en butik och att det var två år gammalt, men att jag inte kan verifiera uppgifterna eller bedöma om akvariet är proffsbyggt eller inte. Om akvariet skulle vara två meter högt och gjort av 2mm-glas limmat med Karlssons Klister så skulle de nog kunna hävda "grov oaktsamhet" vilket skulle kunna leda till utebliven eller reducerad ersättning, men de har inga krav på att du ska kunna göra en professionell bedömning av byggkvaliteten.

          Den 11:e mars sprack fogen mellan bottenrutan och frontrutan. Det har inte varit så mycket som ett gny från försäkringsbolaget - de täcker skadorna både på huset och lösöret. Akvariet och dess innehåll täcks inte (men hade gjort det om orsaken hade varit en olyckshändelse, som ett hammarslag el dyl). Akvariebänken, övriga möbler och allt annat täcks. Det blev 80% åldersavdrag på en 40 år gammal linoleummatta i ett förråd, i övrigt inga avdrag. Självrisken är 2000:-.

          Det här är ju mardrömen man haft ända sedan man började med akvarium, men tack vare försäkringsbolaget känns det inte som den där gigantiska katastrofen längre. Om en vecka eller två tror jag vi slipper torkfläktsbullret, och det ska bli skönt...

          Mvh,

          /Fredrik

          Kommentar

          Arbetssätt...