800 liter i lägenhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • terpentin
    Användare
    • februari 2005
    • 135

    800 liter i lägenhet

    Det verkar som jag eventuellt kan få lägga vantarna på ett 800liters hemmabygge med en golvyta på 157*75cm. Bor 1tr upp. Vad tror ni... risk för ett stort hål i golvet?
    "once you feng shui the organs it's kinda comfy"

    "the only reason we die is because we accept it as an inevitability"

    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=335009
  • GoSatta
    Användare
    • februari 2003
    • 1686

    #2
    Beror ju så klart på huset du bor i, är det någon gammal lägenhetslänga från sent 1600 tal kanske det inte är någon hitt, men skulle inte kunna tro att det skulle vara problem i direkt många lägenhetshus.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Buckshot
      Användare
      • april 2002
      • 244

      #3
      citat:Ursprungligen skickat av terpentin

      Det verkar som jag eventuellt kan få lägga vantarna på ett 800liters hemmabygge med en golvyta på 157*75cm. Bor 1tr upp. Vad tror ni... risk för ett stort hål i golvet?
      Nej, fast det vore intressant att veta vad du ska ställa karet på och byggår på huset.
      Lilla Malawisjön fanns i mitt vardagsrum 235*100*65

      Kommentar

      • ParSve
        Användare
        • februari 2005
        • 58

        #4
        Jag tror inte att det är några problem, folk ställer ju in feta jacuzzibadkar i sina lägenheter för jämnan.
        Kolla bara så du får in det i hiss/trapphus, genom dörröppningar osv!
        /Pär

        399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

        Kommentar

        • Mattias Olsson
          Användare
          • september 2003
          • 328

          #5
          kolla upp försäkringen.. sedan är det bara och köra förmodligen!

          Kommentar

          • Thorichtys
            Användare
            • april 2002
            • 56

            #6
            Jag tycker nog man ska kolla vad det är för golvkonstruktion som finns. Jämförelser med stora badkar och folksamlingar i lägenheten haltar eftersom den belastning de ger på golvet inte är konstant. Det är inte samma sak att tillfälligt belasta golvet väldigt mycket och att jämt göra det.
            Själv har jag ett 720 l i min lägenhet. jag gjorde vad jag kunde för att ta reda på att det skulle funka, men fick egentligen inga riktigt bra svar. Så jag chansade och än så länge fungerar det, men jag kan inte sluta oroa mig att att det ska ge vika någonstans. Så inte minst för sinnesron är det bra att veta att det håller, inte bara tro.
            Magnus

            Kommentar

            • jowa
              Användare
              • februari 2004
              • 194

              #7
              Har du betonggolv skulle jag inte ens bekymra mig utan bara köra på. Ett träbjälklag skulle jag däremot kontrollera lite närmare.
              http://hem.bredband.net/aquascene

              Kommentar

              • Belgarath
                Användare
                • februari 2005
                • 584

                #8
                Man kan lägga en MDF skiva eller nått under benställningen för att få en sorts tryckutjämning. Då står ju inte all tyngd på x-antal ben/fötter.

                Kommentar

                • MagnusL
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 326

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Kikkoman

                  Jag tror inte att det är några problem, folk ställer ju in feta jacuzzibadkar i sina lägenheter för jämnan.
                  Kolla bara så du får in det i hiss/trapphus, genom dörröppningar osv!
                  Badrummets golv är ofta extra förstärkt från början med tanke på badkaret!
                  Magnus Lovgren

                  Kommentar

                  • ParSve
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 58

                    #10
                    citat:
                    Badrummets golv är ofta extra förstärkt från början med tanke på badkaret!
                    Aha! Då kanske det skulle kunna bli problem...

                    Men vad är det som säger att man är mer safe för att man bor i t.ex. villa? (Om man inte har akvariet i källaren naturligtvis.)
                    /Pär

                    399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

                    Kommentar

                    • MagnusL
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 326

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Kikkoman

                      citat:
                      Badrummets golv är ofta extra förstärkt från början med tanke på badkaret!
                      Aha! Då kanske det skulle kunna bli problem...

                      Men vad är det som säger att man är mer safe för att man bor i t.ex. villa? (Om man inte har akvariet i källaren naturligtvis.)
                      Jag tror att det är rätt så lungt så länge det är betong.

                      En kompis till mig som är arkitekt tittade till min lgh innan jag började fylla med burkar så det kändes tryggt. En rätt intressant sak som hon sa var att lägenheter från 30-talet och fram till 60-70-talet har mer hållbara golv än nyare lägenheter eftersom man byggde med mer marginaler på den tiden.
                      Magnus Lovgren

                      Kommentar

                      • Vomera
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 102

                        #12
                        citat:Ursprungligen skickat av Mattias Olsson

                        kolla upp försäkringen.. sedan är det bara och köra förmodligen!
                        Om du syftar på hemförsäkring så måste akvariumet vara fackmannamässigt byggt för att den skall gälla vid eventuell olycka hemma, kan vara bra att känna till den detaljen.

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #13
                          mitt 676l med måtten 140*80*60 (lbh) med 9-fots-alu.stln står på parkettgolv i min lägenhet, byggår 1900, och jag rådfrågade en byggmästare om eventuell belastning på golv och han svarade "skrattande" -att jag kan fylla hela rummet med akvarium! Naturligtvis överdrev han men det lät iaf som att jag oroade mej i onödan-dessutom sa han att en vattenfylld dubbelsäng med två personer är inga som helst problem oavsett var det placeras i ett rum
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • 007

                            #14
                            Har själv ett 250x90x70, i en vanlig lägen het med parkettgolv! funkar efter 6 år

                            Kommentar

                            • Orppo
                              Användare
                              • september 2004
                              • 518

                              #15
                              grundkonstruktionen är oftast armerad betong i hyreslägenhet.

                              Om du vet att det är ett hus gjort av betong,så kan du ha ett akvarium med en blåvalsunge i----utan att golvet ger vika.

                              Är det däremot ett hus byggt av trä,så blir det knepigare,men man kan kolla upp vilket håll reglarna går åt.
                              ställer man karet rätt ,så håller det nog för en tjock grindvalsunge i allafall.

                              Det är vad jag tror.

                              sen om sanningen är en annan,är upp till tolkaren.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...