Rädda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #16
    Jo att ha fler fiskar i karet minskar alltid nervositeten. Men fiskarna brukar vänja sig så småningom och enligt min erfarenhet så är det alltid bättre att fortsätta "skrämma" dem tills de förstår att det inte är något att vara rädd för än att anpassa sig efter deras rädsla, vilket har en tendens att bli ohållbart i längden och dessutom kan göra fiskarna ännu mer nervösa. Orkar man inte vänta ut dem utan vill att nervositeten ska försvinna snabbare så kan man kombinera det fiskarna tycker är otäckt med att de får mat, släng t.ex. i en pellets samtidigt som du går förbi karet, upprepa tills de tror de ska få mat varje gång du går förbi karet.
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • Vomera
      Användare
      • juni 2004
      • 102

      #17
      Det är faktiskt mest på håll som dom skrämms av att någon passerar förbi. Väl på nära håll så kommer dom fram och simmar efter en när man går utefter akvariet för att dom vill ha mat.

      Funderar på följande lösning: Tänker göra mig utav med en del av fiskarna och endast behålla Jaggorna + Gibbiceps malarna och sedan skaffa en stimmfisk som är något större så att jaggorna inte ser dom som mat. Några idéer på bra stimmfiskar som är ganska lätta att få tag på men som är ganska stora och tåliga.

      Kommentar

      • FI
        Användare
        • augusti 2002
        • 3743

        #18
        Är jaggorna små? Vad har du för andra fiskar som du nu plannerar göra dig av dem? Små jaggor mår bara bra av att få växa upp med andra fiskar av min erfarenhet, se bara till att jaggorna bossar i karet. Kombinera dem gärna med fisk de inte kan äta upp just nu men som de växer ifrån och kan käka upp om ett par månader.

        Som stimfisk skulle jag rekommendera stanniolbarbar, de är buffliga, växer snabbt, blir stora och äter allt. Populär targetfish till stora centralare.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

        Kommentar

        • Vomera
          Användare
          • juni 2004
          • 102

          #19
          Den största Jaggan är 15 cm och den minsta omkring 10 cm.
          Dom går ihop med 4 Citrinellum, 1 Guldsöms hane, 2 Salvini och 4 st Gibbiceps malar.
          Desutom har jag en ganska ensamt Lejonhuvve som går med dom och som klarar sig bra undan mobbingen ifrån dom större fiskarna.

          Jaggorna har det verkligen svårt i karet just nu då samtliga Citrinellum är på dem samt Guldsömms hanen som bossar i hela karet.

          Eftersom det är Jaggorna jag från början ville ha så köpte jag resten av fisken som utfyllnad förutom Guldsömmen som jag fick i present av en polare som gillar den arten skarpt, men nu kommer jag som sagt att droppa av resten av fisken och köpa mig någon stimmfisk istället.

          Just Staniolbarb vet jag att Karlstad Akvariebutik har ca 5 st av så jag kan nog byta in dom fiskar jag ska göra mig av med imot dem. Fördelen med dom är också att dom redan är ganska stora, ca 15 cm skulle jag tippa på och det kan nog vara en bra targetfish som du säger FI så jag ska ta ditt råd och införskaffa sådana redan idag.

          Kommentar

          Arbetssätt...