Rädda fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vomera
    Användare
    • juni 2004
    • 102

    Rädda fiskar

    Mina fiskar har börjat bete sig mycket underligt. Dom har ibland under den senaste tiden börjat att dra sig tillbaka och gömma sig under rötter och ibland försöker dom vansinigt hoppa ut ur karet och när dom misslyckas med det och slår i täckglaset simmar dom ner och trycker bakom en rot eller sten.

    Kan det vara så att dom av någon anledning är stressade ? Har även funderat på om dom beter sig såhär pga av att dom känner någon otryghet pga att dom kanske inte har revir ?

    Det underliga är att dom inte gjort såhär tidigare och jag står som ett frågetecken och ser på.

    Hjälp !
  • Kalle-Maja
    Användare
    • december 2004
    • 1324

    #2
    Jaa du, svårt att säga, men något verkar ha hänt. Vad har du gjort för några förändringar på sistone? Vad har du för fiskar? Beter sig alla likadant?...

    Om fiskarna ( t ex efter ett vattenbyte) börjar se lite stirriga ut, försöker hoppa ur eller gräva ner sig kan det bero på höjda ammoniakhalter. Det kan vara riktigt illa...

    Kommentar

    • Mike_Noren
      Användare
      • februari 2003
      • 2695

      #3
      Titta MYCKET NOGA på fisken. Ser du små prickar nånstans på dem? Ser de "dammiga" ut? Fransiga fenor?

      Kommentar

      • anli
        Användare
        • mars 2003
        • 3740

        #4
        Kan bara nämna att mina firrar i 900 L karet blev plötsligt stirriga under och efter helgen... stod och flämtande bakom rötter och var supernerviga. Gjorde stora delvattenbyten... tveksam förbättring.
        Sen i tisdags så lättade det... märkligt.
        Lyckades inte detektera varken nitrit eller konstigt ph.
        Hände nåt liknade vi d samma tid för två år sedan.
        Mystiskt!
        Anders L

        Kommentar

        • shcolsson
          NCS Medlem
          • januari 2005
          • 256

          #5
          Anli!
          Var det efter helgen är det kanske inte så konstigt att de flämtade
          Experience is something you get right after you need it.

          Kommentar

          • Vomera
            Användare
            • juni 2004
            • 102

            #6
            citat:Ursprungligen skickat av Mike_Noren

            Titta MYCKET NOGA på fisken. Ser du små prickar nånstans på dem? Ser de "dammiga" ut? Fransiga fenor?
            En del har fransiga fenor men det beror nog på annat skulle jag tro. Kan det vara någon form av fenröta kanske ? Gjorde nyss ett 50% vattenbyte så vi får se vad som händer.

            Kommentar

            • Mattias Nilsson
              Användare
              • april 2002
              • 467

              #7
              mina Dovii har faktiskt efter att jag satte i en avdelare härrom dagen oxå betett sig lite underligt, de är ganska tillbakadragna och trycker mest i ett hörn och äter knappt, de uppträder allmänt nervöst. Nu är det visserligen inte ens en vecka sen karet flyttades och de har inte nån rejäl grotta att söka skydd i, men de första dagarna var det inga problem, först när avdelaren kom på plats.
              Men får väl slänga i lite mer skydd och snart har de karet för sig själv. Att karet har flyttats och nya skuggor och sånt kan kanske oxå spela in.
              Vomera du har inte gjort nån förändring i karet?
              Mvh
              Mattias

              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

              Kommentar

              • anli
                Användare
                • mars 2003
                • 3740

                #8
                Långsökt, kan det ha nåt med vädret.. lågtryck eller så?
                Hörde faktiskt om en till snubbe som hade stirriga firrar i helgen
                Anders L

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Låter som om doppvärmaren har pajjat, då vart det precis så för mig. Alltså för kallt vatten

                  Kommentar

                  • Taco
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 64

                    #10
                    Det finns massor av saker som kan göra fiskarna rädda. I princip alla förändringar kan göra fiskarna rädda. Men om man inte gjort någon förändring så kan det vara lite knepigare att förstå.

                    Jag har genom åren upptäckt att mina fiskar är mer rädda om akvariet placerats så att starkt ljus (från en stark ljuskälla inne i huset eller solljuset) faller in i akvariet. De skuggor som vi som förbipasserande människor skapar kan då bli mycket skrämmande. Det låter väl inte heller särskilt långsökt att fiskarna efter den långa mörka vintern har ställt om sin "ljuskänslighet" och därmed blir lite mer rädda än vanligt? Det är ju ändå så att att vi kring den här tiden, om vi har tur, ser lite mer av solen vissa dagar än vad vi gjort på flera månader.

                    Dessutom, i akvarier som står i direkt solljus brukar fiskarna vara jättestirriga, jämför med hur de beter sig när man lyser på dem med en ficklampa.

                    Kommentar

                    • Mattias Nilsson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 467

                      #11
                      det där med ljuset har jag oxå upplevt tidigare och nu står karet lite annorlunda, mitt emot ett fönster, så i mitt fall har det nog med det att göra, tror jag
                      Mvh
                      Mattias

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                      Kommentar

                      • Vomera
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 102

                        #12
                        Mattias: Nej det var ett par veckor sedan jag "möblerade" om i karet.
                        Efter vattenbytet så verkar dom ha blivit normala igen, men jag misstänker tyvärr att beteendet inte är över ännu.

                        Ibland så börjar dom försöka hoppa när vi sitter och glor på tv så kanske kan det vara ljus ifrån tvn som dom ibland blir rädda för ?

                        Ja hursom helst är det en gåta.

                        Kommentar

                        • Mattias Nilsson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 467

                          #13
                          upptcäkte ev. en förklaring till Doviinas beteende idag, rampen har på nått sett blivit strömförande av flytten, kände hur det stack till i naglerna när jag doppade dom i karet samtidigt som jag rörde karets alu-ram, dessutom har jordfelsbrytaren slagit till två gånger sen flytten utan att jag fattat varför, men det lär väl ha med rampen att göra.... Det kan kanske påverka Doviina, vad tror ni?
                          Har givetvis kopplat bort rampen, men är ingen fena på el, tror ni man kan åtgärda? Jag har plockat isär rampen, men upptäcker inget uppenbart fel....
                          Mvh
                          Mattias

                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                          Kommentar

                          • Vomera
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 102

                            #14
                            Jag tror det är skuggorna som jag och min sambo frambringar under dagarna som skrämmer fiskarna. Jag var tyvärr tvungen att placera karet så att det står med förmiddas solen lysandes rätt in. Persienerna är nerdragna men en del ljus kommer ju alltid in endå och det bildas en del skuggor när jag och min sambo rör oss i vardagsrummet.

                            Vad finns det för lösningar på problemet mer än att flytta karet då detta inte är en lösning för stunden då vi inte har plats någon annanstanns ?!

                            Känns riktigt trist att ha CA ciklider som är rädda som harar för den mesta rörelse som sker utanför akvariumet förutom på kvällarna då det ju inte blir så mycket skuggor.

                            Kommentar

                            • Lazinko
                              Användare
                              • april 2004
                              • 111

                              #15
                              Kan ju vara så som jag hade, att dem saknar sällskap av mindre fiskar.
                              /dan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...