Bukvattensot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twosaint
    Användare
    • december 2004
    • 68

    Bukvattensot

    Hej !
    Jag har en fundering kring "soten", det uppstår väl när en fisk får för proteinrik kost (tex tropheus) vad jag har förstått så är det i princip förstoppning. Men kan någon då förklara varför det skulle smitta ? Bildas det några elaka bakterier som sprider sig eller ?
  • Twosaint
    Användare
    • december 2004
    • 68

    #2
    Ingen som har något att säga ?

    Kommentar

    • Mattiz
      Användare
      • februari 2005
      • 108

      #3

      Välkommen...
      Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

      Kommentar

      • Twosaint
        Användare
        • december 2004
        • 68

        #4
        Ok ? Vad menar du med det ?

        Kommentar

        • Mattiz
          Användare
          • februari 2005
          • 108

          #5

          tror nog att folk börjar tröttna på att man inte söker innan man frågar... eller om man inte är med i "klubben"??? Det verkar så iaf?

          Sök på bukvattensot så kommer du säkert få många träffar.

          Lycka till.

          En för alla, alla för en.
          Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

          Kommentar

          • Nyllet90
            Användare
            • oktober 2004
            • 1133

            #6
            Hej!

            Meningen med forumet är väl att man ska fråga om saker som rör avkarier m.m. Det blir ju inte lika roligt om man inte har några pågående trådar.

            MVH Andreas
            Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

            Kommentar

            • Mattiz
              Användare
              • februari 2005
              • 108

              #7

              Håller helt å fullt med... men... (Ironi)
              Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

              Kommentar

              • Cutekid
                Användare
                • januari 2003
                • 3368

                #8
                citat:Ursprungligen skickat av Mattiz


                Håller helt å fullt med... men... (Ironi)
                Måste få kommentera din signatur Mattiz. Klockren
                Carl

                Besök petrochromis.com´s forum:

                http://petrochromis.com/phpbb3/

                Kommentar

                • Nyllet90
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 1133

                  #9
                  Men om några år så kommer kanske alla frågor vara upptagna och så söker alla bara.. o då är ju forumet dött!
                  Snuffsa runt lite på min zoon om du vill! Min zoon

                  Kommentar

                  • Mattiz
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 108

                    #10

                    När den dagen kommer då det inte finns några frågor kvar då är nog både vi å våra fiskar döda för länge sen...
                    Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                    Kommentar

                    • specmats
                      Användare
                      • december 2004
                      • 3060

                      #11
                      I NCS regler/rekommendationer för forumet står det att man ska söka i forumet ifall ämnet har behandlats förut för att undvika upprepningar-det kan ju tyckas vara vettigt men personligen tror jag inte att så många orkar/vill göra en research inför varje ämnesfråga, det gör iaf inte jag (varje gång)
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

                      Akvarie-setup (Salt)

                      Kommentar

                      • Mattiz
                        Användare
                        • februari 2005
                        • 108

                        #12


                        Det är iof lättare att starta en ny tråd... För när jag har läst olika trådar så ibland står där olika svar på samma fråga??? Det tycker jag är lite vilseledande... det bästa hade jue varit att fortsätta på samma tråd om man hittar den... Det var ungefär så det var när jag börja fråga om salt då hade jag läst på vissa ställe att man skulle ha salt och på vissa att man inte skulle ha det... så jag starta en ny tråd för att få svar på mina frågor och läste samtidigt de andra trådarna sen kom jag fram till att jag skulle dra ner på allt vad salt heter och bara ha i det ibland... har fortfarande inte blivit klok på om man ska ha i medel som aquasafe??? har ju kommit ut en "ny" aquasafe med en ny BioExtract formel med "naturliga"? biopolymerer som ska gynna utvecklingen av viktiga filterbakterier för hälsosamt och klart vatten?.
                        Den som har flest prylar när han dör... Dör ändå...

                        Kommentar

                        • Fredrik H.
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1884

                          #13
                          Jag tror att en av anledningarna till att man tvekar i ämnet bukvattensot är att ingen faktiskt vet vad det är.

                          Jag försökte själv skriva en artikel om det efter att talat med en del vettiga personer men det stora problemet är att det ofta inte är samma sjukdom från gång till gång utan bara en massa symtom.

                          Nu tror jag att jag har ännu vettigare personer på gång så att jag kan göra ett lite bättre jobbb med nästa artikel.
                          Fredrik H.
                          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
                          www.cichlidgallery.org
                          www.tropheini.com

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            hoppas artikeln kommer snart! har haft min kalambo-grupp i ungefär ett år så det är väl snart sotdax!
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Det är nog precis som Fredrik skriver...en fråga som är väldigt svår att ge ett konkret svar på.

                              Efter vad jag kunnat läsa mig till så framkommer "soten" genom parasiter i tarmarna. Dessa aktiveras troligen av förstoppningen. Fiskar har desikrerats och undersökts och där har man funnit att hela magtrakten och tarmarna blivit en enda sörja...precis som en förruttnelseprocess.

                              En del talar om att fiskarna bär på dessa parasiter latent och visst kan det vara som du skriver att fiskarnas magar inte tål för hög proteinhalt i kosten. Jag tror dock att det kan vara en kombination av en del variabler såsom foder, stress och vattenmiljö som framhäver denna sjukdom.

                              Oerhört svårlöst i vilket fall som helst.

                              Jag har klarat att rädda Tropheus som fått soten en gång (misslyckats två ggr tidigare) och nu så doserade jag 10ggr Flagyl jämfört med akvarievolymen. Det gav positivt resultat.

                              Mattiz: Varför svarade du inte själv på frågan istället...[?]

                              citat:tror nog att folk börjar tröttna på att man inte söker innan man frågar... eller om man inte är med i "klubben"??? Det verkar så iaf?
                              Det är långt ifrån alla som diskuterat runt denna fråga och det är inte heller säkert att de som vet något ens är online när frågan ställs. Vi är inga robotar som sitter här dygnet runt.
                              Och jag är inte med i någon klubb heller för den delen...lite larvigt skrivet tycker jag.[:0]

                              De som är aktiva på forumet här försöker nog svara på de allra flesta frågorna...men jag har inte koll på allt så ibland känns det svårt att ge råd eller tips.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...